"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Aldri noe gøy å innrømme at jeg skal humpe etter strømmen, men jeg skal prøve å brygge en liten batch med NEIPA. Tenkte også å prøve meg på vannjustering i samme farta. Hvordan ser dette ut for 14L øl?

Maris Otter: 2800g 78%
Hvete malt: 500g 14%
Havregryn: 300g 8%

Citra 50g WP
mosaic 50g WP
Citra 50g Tørrhumle etter 3dg
Mosaic 50 Tørrhumle etter 3dg
20mg mosaic hopburst humleolje fra brewshop, 2dg før flasking. (Tror det skal tilsvare ca 70g humlepellets)

Gjæres med en pose US-05

Mineraler i mesk (14L): 2g CaSO4, 4g CaCl2, 2g MgSO4, 2.5ml melkesyre for å nå PH på 5,5.
I Skyllevann (6L ca): 2g CaCl2, 1g MgSO4
Mulig jeg gjør dette mye vanskligere en nødvendig?

Grunnen til at jeg prøver hopburst er for å minimere oksideringsfaren.
Tenkte å fylle ølet på en kasse PET flasker jeg har stående, slik at jeg kan klemme ut all luften av flaskene før jeg skrur korka igjen. Er dette et håpløst prosjekt, eller noe dere tror blir bra?

Også lurer jeg på om du flasker NEIPAene dine @Finn Berger? :D
 
Sist redigert:
Jeg forsøkte å flaske et par "kontroll øl" på halvliters cola flasker på 2ndre brygget, det gikk ikke bra. De var skrudd skikkelig til, og ble harde, men var nesten uten kullsyre ved helling i glass. Skulle da til å etterfylle sukker etc. på alle flaskene. Første 2 glassflaskene jeg åpnet var greit karbonert, så da slapp jeg det :) Bruk absolutt glassflasker dersom flasking.
 
Aldri noe gøy å innrømme at jeg skal humpe etter strømmen, men jeg skal prøve å brygge en liten batch med NEIPA. Tenkte også å prøve meg på vannjustering i samme farta. Hvordan ser dette ut for 14L øl?

Maris Otter: 2800g 78%
Hvete malt: 500g 14%
Havregryn: 300g 8%

Citra 50g WP
mosaic 50g WP
Citra 50g Tørrhumle etter 3dg
Mosaic 50 Tørrhumle etter 3dg
20mg mosaic hopburst humleolje fra brewshop, 2dg før flasking. (Tror det skal tilsvare ca 70g humlepellets)

Gjæres med en pose US-05

Mineraler i mesk (14L): 2g CaSO4, 4g CaCl2, 2g MgSO4, 2.5ml melkesyre for å nå PH på 5,5.
I Skyllevann (6L ca): 2g CaCl2, 1g MgSO4
Mulig jeg gjør dette mye vanskligere en nødvendig?

Grunnen til at jeg prøver hopburst er for å minimere oksideringsfaren.
Tenkte å fylle ølet på en kasse PET flasker jeg har stående, slik at jeg kan klemme ut all luften av flaskene før jeg skrur korka igjen. Er dette et håpløst prosjekt, eller noe dere tror blir bra?

Også lurer jeg på om du flasker NEIPAene dine @Finn Berger? :D

Velkommen i de fortaptes skare. Du klarte ikke å la være, du heller:).

Forå ta det siste først: Ja, jeg flasker alt ølet mitt - enn så lenge. Den ene NEIPA'en jeg har brygget og drukket - jeg har nettopp tappet opp en til, og flasker en tredje i dag - klarte seg fint gjennom nesten to måneder på flaske, i alle fall. Jeg så ingen tegn til fargeforandring, og så vidt jeg kan bedømme holdt smak og aroma seg helt fint.

Jeg fyller flaskene nesten helt til randen, lar det være bare en til to cm igjen, og har en følelse av at det hjelper. Så ideen din høres ikke dum ut. Jeg kjenner en kar som flasker alt ølet sitt på plastflasker (Type Farris, tror jeg), og så vidt jeg veit, går det bra. Hva som har skjedd med de to flaskene til @YngveKL , skjønner jeg ikke.Men jeg har ingen erfaring med plastflasker sjøl.

Plastflaskene må skjermes for lys, selvfølgelig. I helt klare flasker skjer reaksjonene visstnok ganske raskt, så det er sikkert greit å være litt paranoid.

Oppskrifta di så jo grei ut, men jeg ville kutta i saltbruken, særlig magnesiumet. Det skal du ikke ha for mye av, etter hva jeg leser hos Palmer. Litt magnesium er nødvendig, men jeg tror det holder med det som er i en vanlig dose gjærnæring, hvis du bruker det. Jeg har aldri tilsatt det - har det ikke engang. For smakseffektens skyld er det vel i mørke øl det eventuelt brukes.

Ellers er forholdet mellom sulfat og klorid greit nok, men jeg synes du har for mye. Jeg ville ikke brukt mer enn totalt vel 5 gram. ( Eller ei teskje+. Jeg bruker bare måleskjeer.) Men jeg ser at andre bruker mye her.

pH på 5,5 i mesken (målt ved romtemperatur) synes jeg også er høyt, men det er ikke helt utafor, bare i øvre del av sonen. Jeg liker meg best nede på 5,2 i lyse øl. Men det er en smakssak.
 
Har brygget denne en Irsk red ale for første gang. dette ølet skal ha en del røyksmak i seg. har måttet finne malt av amdre merke. første er orginal og den andre er det jeg har brygget.

Navnet på den er Firefighter Smokey Red Ale Clone:

orginal

STATS:
Original Gravity: 1.056
Final Gravity: 1.011
ABV (standard): 5.79%
IBU (tinseth): 20.32
SRM (morey): 16.68

FERMENTABLES:
10 lb - United Kingdom - Maris Otter Pale (42.6%)
4 lb - German - Munich Light (17%)
8 lb - American - Smoked Malt (34%)
1 lb - American - Caramel / Crystal 120L (4.3%)
0.5 lb - American - Roasted Barley (2.1%)

HOPS:
2 oz - Goldings, Type: Pellet, AA: 4.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 15.7
1 oz - Cascade, Type: Pellet, AA: 7.3, Use: Aroma for 10 min, IBU: 4.62

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 148 F, Time: 0 min, Amount: 0 qt
Starting Mash Thickness: 1.75 qt/lb

YEAST:
Danstar - Nottingham Ale Yeast

min egen plukket ut av malt og hummel laget som en ca 10,32 liter nådde ca 9,9

malt
1,1 kg Crisp Maris Otter Ale Malt
0,905 Best Smoked Malt
0,452 Best Munich Malt
0,113 Crisp Crystal malt 240
0,056 Crisp Roasted Barley

1,25 gr East Kent Goldings 60 min
0,75 gr Cascade 10 min

gjær

WLP002 English Ale

men med dette brygget gjor jeg en feil var at jeg glemte start humelen. kom på det ca 15 min før koke slutt.
 
Velkommen i de fortaptes skare. Du klarte ikke å la være, du heller:).

Forå ta det siste først: Ja, jeg flasker alt ølet mitt - enn så lenge. Den ene NEIPA'en jeg har brygget og drukket - jeg har nettopp tappet opp en til, og flasker en tredje i dag - klarte seg fint gjennom nesten to måneder på flaske, i alle fall. Jeg så ingen tegn til fargeforandring, og så vidt jeg kan bedømme holdt smak og aroma seg helt fint.

Jeg fyller flaskene nesten helt til randen, lar det være bare en til to cm igjen, og har en følelse av at det hjelper. Så ideen din høres ikke dum ut. Jeg kjenner en kar som flasker alt ølet sitt på plastflasker (Type Farris, tror jeg), og så vidt jeg veit, går det bra. Hva som har skjedd med de to flaskene til @YngveKL , skjønner jeg ikke.Men jeg har ingen erfaring med plastflasker sjøl.

Plastflaskene må skjermes for lys, selvfølgelig. I helt klare flasker skjer reaksjonene visstnok ganske raskt, så det er sikkert greit å være litt paranoid.

Oppskrifta di så jo grei ut, men jeg ville kutta i saltbruken, særlig magnesiumet. Det skal du ikke ha for mye av, etter hva jeg leser hos Palmer. Litt magnesium er nødvendig, men jeg tror det holder med det som er i en vanlig dose gjærnæring, hvis du bruker det. Jeg har aldri tilsatt det - har det ikke engang. For smakseffektens skyld er det vel i mørke øl det eventuelt brukes.

Ellers er forholdet mellom sulfat og klorid greit nok, men jeg synes du har for mye. Jeg ville ikke brukt mer enn totalt vel 5 gram. ( Eller ei teskje+. Jeg bruker bare måleskjeer.) Men jeg ser at andre bruker mye her.

pH på 5,5 i mesken (målt ved romtemperatur) synes jeg også er høyt, men det er ikke helt utafor, bare i øvre del av sonen. Jeg liker meg best nede på 5,2 i lyse øl. Men det er en smakssak.

Haha, nei jeg klarte ikke å la det være uprøvd.

Hvis jeg klarer å bevare mine i to måneder på flaske er jeg kjempefornøyd, men man blir jo skeptisk av alt man leser på nett. Jeg skal hvertfall prøve før jeg gir opp. Flaskene jeg skal bruke er brune plastflasker fra cooper, som er ment for flasking av øl. Jeg har prøvd 2 flasker tidligere til en ipa jeg brygget, og da funket det bra å tømme lufta utav dem.

Høres fornuftig ut å begrense saltbruken litt ja. Er enig i at magnesium kanskje er unødvendig i et slikt brygg, hvertfall for meg som garantert ikke ville smakt forskjellen. Har sett at det er mye uenigheter rundt PH i mesken når man brygger NEIPA, men de fleste legger seg vell godt under 5,5, så mulig jeg har i litt mer syre en planlagt :) Hvordan er det foresten å bruke syremalt istedenfor melkesyre? Ser de er utsolgt for 100ml flasker der jeg handler. Man skal visst holde seg under 3%? Og da er det spørs om jeg klarer å få PHen langt nok ned.
 
Haha, nei jeg klarte ikke å la det være uprøvd.

Hvis jeg klarer å bevare mine i to måneder på flaske er jeg kjempefornøyd, men man blir jo skeptisk av alt man leser på nett. Jeg skal hvertfall prøve før jeg gir opp. Flaskene jeg skal bruke er brune plastflasker fra cooper, som er ment for flasking av øl. Jeg har prøvd 2 flasker tidligere til en ipa jeg brygget, og da funket det bra å tømme lufta utav dem.

Høres fornuftig ut å begrense saltbruken litt ja. Er enig i at magnesium kanskje er unødvendig i et slikt brygg, hvertfall for meg som garantert ikke ville smakt forskjellen. Har sett at det er mye uenigheter rundt PH i mesken når man brygger NEIPA, men de fleste legger seg vell godt under 5,5, så mulig jeg har i litt mer syre en planlagt :) Hvordan er det foresten å bruke syremalt istedenfor melkesyre? Ser de er utsolgt for 100ml flasker der jeg handler. Man skal visst holde seg under 3%? Og da er det spørs om jeg klarer å få PHen langt nok ned.

Om du har normalt norsk vann, skulle det greie seg med 3% syremalt. Jeg bruker litt mer, men har litt hardere vann enn normalt. Det er ingen fare med å bruke syremalt. Jeg bruker det alltid i lyse øl, og du kan sikkert gå opp til 5% uten problemer.

I en NEIPA skal det visst ikke være så dumt å bruke sitronsyre, men jeg har ingen peiling på mengden. Det er en her som bruker det - @YngveKL ? Han kan sikkert si mer om det.

Jeg gjør det jeg kan for å unngå plasking på alle trinn når jeg flasker. Et trinn jeg innbiller meg er litt skummelt, er akkurat i det du starter fyllinga av hver flaske. Jeg holder flaska på skrå, og starter veldig forsiktig, slik at ølet bare rolig ned i flaska. Gjør du det på den brutale måten, spruter det ganske friskt i det du presser flaska mot tappestaven.
 
Om du har normalt norsk vann, skulle det greie seg med 3% syremalt. Jeg bruker litt mer, men har litt hardere vann enn normalt. Det er ingen fare med å bruke syremalt. Jeg bruker det alltid i lyse øl, og du kan sikkert gå opp til 5% uten problemer.

I en NEIPA skal det visst ikke være så dumt å bruke sitronsyre, men jeg har ingen peiling på mengden. Det er en her som bruker det - @YngveKL ? Han kan sikkert si mer om det.

Jeg gjør det jeg kan for å unngå plasking på alle trinn når jeg flasker. Et trinn jeg innbiller meg er litt skummelt, er akkurat i det du starter fyllinga av hver flaske. Jeg holder flaska på skrå, og starter veldig forsiktig, slik at ølet bare rolig ned i flaska. Gjør du det på den brutale måten, spruter det ganske friskt i det du presser flaska mot tappestaven.
Har aldri laget Neipa, og bruker ikke sitronsyre, men vinsyre (tartaric acid). Finnes i dagligvare ved siden av sitronsyren. Dette henger igjen fra gamle dager, men jeg synes sitronsyren setter en smak (når jeg lager sukkerlake, candisyrup etc) som jeg ikke får fra vinsyre. Og så er det enkelt og rimelig. :)
 
Har aldri laget Neipa, og bruker ikke sitronsyre, men vinsyre (tartaric acid). Finnes i dagligvare ved siden av sitronsyren. Dette henger igjen fra gamle dager, men jeg synes sitronsyren setter en smak (når jeg lager sukkerlake, candisyrup etc) som jeg ikke får fra vinsyre. Og så er det enkelt og rimelig. :)

Vinsyre var det du brukte, ja. Og det du sier om å sette smak, er grunnen til at sitronsyre stort sett bare er aktuell i NEIPA, egentlig. (Jeg har lest at vinsyre også kan sette smak, men har aldri prøvd den. Det er vel et spørsmål om mengde.)
 
Garantert spørsmål om mengde. Jeg har bare brukt små, små mengder i eks invertering av sukker og candisyrup, men selv da kan jeg kjenne "smaken" av sitronsyra. Med den normalt dårlige bufferevnen til norsk vann, er det jo små mengder vi normalt behøver av syre også da.
 
Om du har normalt norsk vann, skulle det greie seg med 3% syremalt. Jeg bruker litt mer, men har litt hardere vann enn normalt. Det er ingen fare med å bruke syremalt. Jeg bruker det alltid i lyse øl, og du kan sikkert gå opp til 5% uten problemer.

I en NEIPA skal det visst ikke være så dumt å bruke sitronsyre, men jeg har ingen peiling på mengden. Det er en her som bruker det - @YngveKL ? Han kan sikkert si mer om det.

Jeg gjør det jeg kan for å unngå plasking på alle trinn når jeg flasker. Et trinn jeg innbiller meg er litt skummelt, er akkurat i det du starter fyllinga av hver flaske. Jeg holder flaska på skrå, og starter veldig forsiktig, slik at ølet bare rolig ned i flaska. Gjør du det på den brutale måten, spruter det ganske friskt i det du presser flaska mot tappestaven.

Dette høres bra ut. Bor i Trondheim for øyeblikket, og skulle tro at Jonsvatnet er rimelig vanlig norsk vann. Prøver å bruke 3% syremalt og dropper melkesyra, så får vi se om resultatet blir bra :) Sitronsyre høres jo spennende ut, og jeg kan tenke meg at det ville passe bra i en NEIPA.

Skal være veldig forsiktig i alle stegene frem til ølet er i magen :D Visst det blir humlegrums med over i flaskene, vil det coldcrashe på flaskene på samme måte som det ville gjort i gjæringskaret?
 
Dette høres bra ut. Bor i Trondheim for øyeblikket, og skulle tro at Jonsvatnet er rimelig vanlig norsk vann. Prøver å bruke 3% syremalt og dropper melkesyra, så får vi se om resultatet blir bra :) Sitronsyre høres jo spennende ut, og jeg kan tenke meg at det ville passe bra i en NEIPA.

Skal være veldig forsiktig i alle stegene frem til ølet er i magen :D Visst det blir humlegrums med over i flaskene, vil det coldcrashe på flaskene på samme måte som det ville gjort i gjæringskaret?

I en vanlig IPA vil fine humlepartikler bunnfelles etter hvert. Får du større partikler med, får du nok gjerne humle-floaters i glasset, også. Men NEIPA'en forblir tåkete, og hva som skjuler seg i den tåka, aner jeg ikke:).

Du må på en eller annen måte få filtrert vekk humle fra tørrhumling. Jeg synes det er en dårlig løsning å putte humla i humleposer - det gir dårligere effekt av humla. Men jeg bruker humlepose, likevel:). Jeg stikker jo om til et kar der jeg tilsetter sukker - jeg bruker riktignok vørter - før flasking. Så da knyter jeg bare en humlepose på enden av slangen, og den fanger opp den humla som ellers ville havnet i tappekaret.

Jeg glemte det en gang for ikke så lenge siden, og da tettet humlepartiklene tappestaven. Det blei rimelig håpløst.
 
Planlegger en bock, ser dette greit ut, eller burde jeg bytte ut deler av munich malten med pilsen malt?

Munich Malt: 91,8%
Crystal 80L: 6,2%
Choco malt: 2,1%

Meskes på 68 grader, desverre ikke mulighet for dekoksjon, derfor økes koketiden.

OG 1.070 IBU 25

Kokes i 2 timer

Hallertauer Mittelfruh @ 60 min til 25 IBU

Gjæres med WLP833 på 10 grader
 
Planlegger en bock, ser dette greit ut, eller burde jeg bytte ut deler av munich malten med pilsen malt?

Munich Malt: 91,8%
Crystal 80L: 6,2%
Choco malt: 2,1%

Meskes på 68 grader, desverre ikke mulighet for dekoksjon, derfor økes koketiden.

OG 1.070 IBU 25

Kokes i 2 timer

Hallertauer Mittelfruh @ 60 min til 25 IBU

Gjæres med WLP833 på 10 grader

Dekoksjon har liten virkning så lenge du bruker moderne malt. 2 timers koketid har også liten virkning - mener jeg. Jeg hadde ikke giddet å styre med det. Men noen er sikkert uenige i det:).

Münchnermalt finnes det to slag av, lyst og mørkt. Du kan bruke bare mørkt, men når du har såpass mye skikkelig mørkt forøvrig, ville jeg halvblandet med lyst.
 
Dekoksjon har liten virkning så lenge du bruker moderne malt. 2 timers koketid har også liten virkning - mener jeg. Jeg hadde ikke giddet å styre med det. Men noen er sikkert uenige i det:).

Münchnermalt finnes det to slag av, lyst og mørkt. Du kan bruke bare mørkt, men når du har såpass mye skikkelig mørkt forøvrig, ville jeg halvblandet med lyst.

Jeg er en av de som er veldig uenige :)

Koketid har MYE å si, er egentlig poenget mitt. Jo kortere mellom kort/lang koketid jo mindre selvsagt, men det har mye så si, intensiteten og. Jeg har tidligere sagt at noen øl bør koke svakt for å ivareta munnfølelsen frau koagulerte proteiner, men etter noen flere forsøk så vil jeg si at maillard/etc gir større munnfylde enn ukoagulerte proteiner.
 
Jeg er en av de som er veldig uenige :)

Koketid har MYE å si, er egentlig poenget mitt. Jo kortere mellom kort/lang koketid jo mindre selvsagt, men det har mye så si, intensiteten og. Jeg har tidligere sagt at noen øl bør koke svakt for å ivareta munnfølelsen frau koagulerte proteiner, men etter noen flere forsøk så vil jeg si at maillard/etc gir større munnfylde enn ukoagulerte proteiner.

Jeg må jo innrømme synspunktet mitt på koketida er teoretisk begrunnet. (Dekoksjon har jeg derimot gjort en del forsøk med, men der er vi vel ikke så uenige:).) Jeg har ikke kilden lenger, men det har vært gjort forsøk som viser at fargeendringene som kommer fra koking opptil to timer, kun skyldes konsentrasjonen av vørteren. Andre kilder - nå tror jeg at jeg bl.a. snakker om Charlie Bamforth, som vanlig:) - sier også at du må opp i lengre koketider for å få effekt av maillardreaksjoner. Temperaturen i kok er ikke høy nok til at to timer monnner. Du må helst opp i 3-4 timer.

Maillardreaksjoner skjer jo også ved ganske lave temperaturer - de tar bare lengre tid jo lavere temperatuen er.
 
Jeg må jo innrømme synspunktet mitt på koketida er teoretisk begrunnet. (Dekoksjon har jeg derimot gjort en del forsøk med, men der er vi vel ikke så uenige:).) Jeg har ikke kilden lenger, men det har vært gjort forsøk som viser at fargeendringene som kommer fra koking opptil to timer, kun skyldes konsentrasjonen av vørteren. Andre kilder - nå tror jeg at jeg bl.a. snakker om Charlie Bamforth, som vanlig:) - sier også at du må opp i lengre koketider for å få effekt av maillardreaksjoner. Temperaturen i kok er ikke høy nok til at to timer monnner. Du må helst opp i 3-4 timer.

Maillardreaksjoner skjer jo også ved ganske lave temperaturer - de tar bare lengre tid jo lavere temperatuen er.

Jeg er uenig i ta fargeenderingen kommer fra (kun) konsentrasjon. f.eks jeg kan koke et øl i 90 min og samme øl i 60 min, forskjellen er hvor mye ekstra vørter man begynner med, OG blir likt. Fargen blir mørkere jo lengre koketid, men konsentrasjonen etter kok er lik. Det er merkbart synes jeg. Nå skal jeg begynne med lang koketid på Hefene mine igjen, og planen er å bruke mindre mørk malt, fordi den fargen får jeg fra koketiden, det er snakk om et knøttlite knepp. Jeg har kokt de lenge før og sett hva det gjør med fargen, Men som sagt nyanser.
60 vs 90 minutter er "nok" synes jeg til at du får noe merkbart ut av det. Men hvis du koker i 3-4 timer så snakker vi om en markant forskjell. Selv har jeg kokt birger i 6 timer og også 60 min, og det er iallefall to forskjellige øl.
 
Jeg er uenig i ta fargeenderingen kommer fra (kun) konsentrasjon. f.eks jeg kan koke et øl i 90 min og samme øl i 60 min, forskjellen er hvor mye ekstra vørter man begynner med, OG blir likt. Fargen blir mørkere jo lengre koketid, men konsentrasjonen etter kok er lik. Det er merkbart synes jeg. Nå skal jeg begynne med lang koketid på Hefene mine igjen, og planen er å bruke mindre mørk malt, fordi den fargen får jeg fra koketiden, det er snakk om et knøttlite knepp. Jeg har kokt de lenge før og sett hva det gjør med fargen, Men som sagt nyanser.
60 vs 90 minutter er "nok" synes jeg til at du får noe merkbart ut av det. Men hvis du koker i 3-4 timer så snakker vi om en markant forskjell. Selv har jeg kokt birger i 6 timer og også 60 min, og det er iallefall to forskjellige øl.

edit: Svaret mitt nedenfor er meningsløst. Jeg leste feil: jeg trodde du sa at du var enig i at fargeendringen osv

Da er vi enige - tror jeg:). Jeg mener jo altså ikke at maillardreaksjoner i kok ikke er virkelige - bare at det tar mer enn to timer å få noe som er merkbart. Og 6 timer ... da begynner vi nok virkelig å snakke.

Men for @Sveen mener jeg det blir meningsløst å koke i to timer - noe som ikke har noen særlig virkning - for å kompensere for manglende dekoksjon - noe som heller ikke har noen særlig virkning:). Det blir litt absurd. De maillardreaksjonsproduktene han vil ha, kan han jo dessuten få fra malten. Malt har jo sånne stoffer i bøtter og spann.
 
Sist redigert:
Jeg er uenig i ta fargeenderingen kommer fra (kun) konsentrasjon. f.eks jeg kan koke et øl i 90 min og samme øl i 60 min, forskjellen er hvor mye ekstra vørter man begynner med, OG blir likt. Fargen blir mørkere jo lengre koketid, men konsentrasjonen etter kok er lik. Det er merkbart synes jeg. Nå skal jeg begynne med lang koketid på Hefene mine igjen, og planen er å bruke mindre mørk malt, fordi den fargen får jeg fra koketiden, det er snakk om et knøttlite knepp. Jeg har kokt de lenge før og sett hva det gjør med fargen, Men som sagt nyanser.
60 vs 90 minutter er "nok" synes jeg til at du får noe merkbart ut av det. Men hvis du koker i 3-4 timer så snakker vi om en markant forskjell. Selv har jeg kokt birger i 6 timer og også 60 min, og det er iallefall to forskjellige øl.

edit: Samme som ovenfor. Jeg misforsto deg. Se bort fra dette.

Jeg skriver et svar til, jeg. Det var noe som ble litt uklart for meg.

Når fargen blir mørkere fordi du damper vekk vann, så endres jo smaken, også, fordi konsentrasjonen av smaksstoffer blir høyere. Det blir samtidig OG, også, siden sukkerkonsentrasjonen øker på samme måten. Men kunne du ikke like gjerne bare beregnet kortere koketid og mindre vannmengde til kok?

@Sveen Sorry, dette blir å kapre spørsmålet ditt litt, men denne diskusjonen handler om det du spurte om, nemlig om poenget - eller det manglende poenget - med å forlenge koketida.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp