erikraude
Norbrygg-medlem
Jeg fikk jo aldri veldig mye erfaring med 1318, og nå tror jeg nok jeg gir den opp og går tilbake til 013, men jeg syns den kunne bli litt ueffent fruktig. Det ville jeg kanskje ikke ønska meg i en staut. Malten din ser veldig bra ut, da. Og blanda med 013 har du kanskje frukta under kontroll.Gjæren er faktisk en blanding av 1318 og 013. Dette blir det fjerde brygget mitt med den blandingen, som ble til ved et uhell. Ingen av dem er ferdig karbonert, så jeg er ikke helt sikker, men den ser ut til å fungere godt - og jeg tror det smaker godt, også. Så den skal jeg nok holde gående. Ellers har jeg wlp004 Irish Ale i skapet - men den passer bedre til en Guinness-type dry stout, som jeg også skal brygge. 028 hadde helt klart vært et fornuftig alternativ; det er en flott gjær. Men jeg har ikke hatt den i huset på ei stund nå.
Tenker å starte lavt (=17 grader), men den skal få stige relativt fort opp til 20-21 grader. Så dette blir ikke en veldig tørr tørr staut, for å si det sånn - mesker på 66, også. Men den blir tørr nok, tenker jeg. Det finnes jo andre typer irsk stout enn Guinness, som Beamish og Murphy's.
Nå veit jeg ikke helt hva denne blir. Men jeg vil gjerne prøve ut denne basismaltkombinasjonen. Ideen er at den blir rundere og med litt mer maltsødme enn med Maris Otter, som jeg ellers villle brukt.
Tja, når denne dobbeltposten først har blitt utvida, hva med å bruke Maris oter istedenfor pilsneren, og så beholde resten som det er? Jeg liker ihvertfall godt Maris oter i kombo med wienermalt og münchnermalt.