"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Du kan få nok banansmak med 380 lengre nede også.
Har brukt den en gang på 12,5C de første dagene noe som ga rikelig banan for min del.
Det blir heller ikke så mye søl å tørke opp da.

Den siste jeg laget var litt treg så den fikk gjære litt høyere.
Står til karbonering nå.

Nei, det er selvfølgelig ikke bare en funksjon av temperaturen. Mengden gjær påvirker jo esterproduskjonen, også. Mindre gjær => nødvendig med mer formering => mer esterproduksjon. Men du får banan uansett. Det er det å få merkbart med nellik, sånn at det blir en balanse der, jeg har slitt med å få til. Og mine erfaringer tilsier i alle fall at sjansene for å lykkes, øker med lavere temperatur.
 
Nei, det er selvfølgelig ikke bare en funksjon av temperaturen. Mengden gjær påvirker jo esterproduskjonen, også. Mindre gjær => nødvendig med mer formering => mer esterproduksjon. Men du får banan uansett. Det er det å få merkbart med nellik, sånn at det blir en balanse der, jeg har slitt med å få til. Og mine erfaringer tilsier i alle fall at sjansene for å lykkes, øker med lavere temperatur.

Ser eg har glemt å svare.
Altså, eg var i grunnen godt fornøyd med forrige da den ikke ble noen bananbombe. Det er vel det eg ønsker å oppnå. En mer balansert øl. Så ja, det virket.
Noe banan er greit, såklart.
Det eg var litt misfornøyd med var friskheten. Den var litt "tung" i smaken kanskje.
Jeg humlet på 10 min og for å få litt smakspreg. Litt og for å lære å kjenne de ulike humlene. Tettnang var fin fin den, men kanskje litt mindre "frisk"?
Derfor eg vil prøve Mittelfruh. Den har eg aldri brygger med, så det er vel på tide.

Eg skal sette ølet til gjæring i kjelleren. Da er eg nok godt under 20, selv om eg husker det "kokte" i gjærlåsen i fjor.

Takk for svar.
 
Noen som har noen innspill på en kombinasjon av Columbus, Amarillo, Saaz IPA? Har lest litt om denne kombinasjonen, og jeg tror det kan bli bra. Columbus funker nok bra som bitterhumle, men jeg er litt mer usikker på hvordan jeg bør tilsette henholdsvis Amarillo og Saaz for å fremheve en fruktiig smak.

Planlegger å brukes i en rød IPA med Red X malt og en liten tilsetning av beingebær.
 
Single Hop Lemondrop IPA

Malt:
6,1 kg Best Pale Malt, 5 EBC
300 g Best Munich Malt Dark, 25 EBC
300 g Crisp Crystal 100, 100 EBC
Totalt: 6,7 kg

Humle:

100 g lemondrop @ 15min
100 g lemondrop @ 5min
100 g lemondrop dry hop @ dag 7

Forventet resultat:
OG: 1.063-67
FG: 1.010-13
ABV: 7%
15 EBC
Effektivitet: 75%

Kan dette gå bra eller blir det for mye lemondrop?
 
@Morten Jensen, hva med å smake en 7 Fjell Småtøs?
Ikke IPA men den har vel saaz og amarillo kombinasjonen.
Så liker du den kan du kanskje skalere opp.

Hvor fruktig det blir er vel ikke bare humla som avgjør.
Gjær og temperatur vil nok også ha betydning.
 
Satte på en bitter i går. Litt kraftig humling. Noen som har erfaring med å blande fuggles eller east kent golding med litt c-humle?
Vital Statistics
Volume 25 litres
OG 1043
Boil Volume 17 litres
Boil gravity 1063
Alcohol (ABV) 4.2 %
Colour 24 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness 19 IBU
BU:GU 0.44
FG 1011


Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4000 g
Cara Amber 60 EBC 300 g
Cara Gold 120 EBC 200 g
Roasted Barley 1100 EBC 50 g
Cane Sugar (light) 20 EBC 100 g
4650 g

Total grain weight for mash: 4550 g

Hops
Centennial 9.4 % 10 g 25 min
East Kent Golding 5.7 % 40 g 25 min
Fuggle 5.2 % 50 g 1 min
Fuggle 5.2 % 10 g dry
Centennial 9.4 % 10 g dry
 
Satte på en bitter i går. Litt kraftig humling. Noen som har erfaring med å blande fuggles eller east kent golding med litt c-humle?
Vital Statistics
Volume 25 litres
OG 1043
Boil Volume 17 litres
Boil gravity 1063
Alcohol (ABV) 4.2 %
Colour 24 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness 19 IBU
BU:GU 0.44
FG 1011


Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4000 g
Cara Amber 60 EBC 300 g
Cara Gold 120 EBC 200 g
Roasted Barley 1100 EBC 50 g
Cane Sugar (light) 20 EBC 100 g
4650 g

Total grain weight for mash: 4550 g

Hops
Centennial 9.4 % 10 g 25 min
East Kent Golding 5.7 % 40 g 25 min
Fuggle 5.2 % 50 g 1 min
Fuggle 5.2 % 10 g dry
Centennial 9.4 % 10 g dry

O'Hara's "Irish Pale Ale" er et fint eksempel på blanding av engelske og amerikanske humler. Der er det Amarillo som brukes, og jeg vet ikke hvilke engelske - men godt er det. Sjøl har jeg prøvd Bramling Cross og Cascade, og likte det. Så bare kjør på:).
 
Satte på en bitter i går. Litt kraftig humling. Noen som har erfaring med å blande fuggles eller east kent golding med litt c-humle?
Vital Statistics
Volume 25 litres
OG 1043
Boil Volume 17 litres
Boil gravity 1063
Alcohol (ABV) 4.2 %
Colour 24 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness 19 IBU
BU:GU 0.44
FG 1011


Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4000 g
Cara Amber 60 EBC 300 g
Cara Gold 120 EBC 200 g
Roasted Barley 1100 EBC 50 g
Cane Sugar (light) 20 EBC 100 g
4650 g

Total grain weight for mash: 4550 g

Hops
Centennial 9.4 % 10 g 25 min
East Kent Golding 5.7 % 40 g 25 min
Fuggle 5.2 % 50 g 1 min
Fuggle 5.2 % 10 g dry
Centennial 9.4 % 10 g dry

O'Hara's "Irish Pale Ale" er et fint eksempel på blanding av engelske og amerikanske humler. Der er det Amarillo som brukes, og jeg vet ikke hvilke engelske - men godt er det. Sjøl har jeg prøvd Bramling Cross og Cascade, og likte det. Cascade og EKG, også. Så bare kjør på:).
 
Planlegger å brygge en lager nå snart. Er ikke spesielt kjent med lagertyper øl, men jeg har skrapt sammen en oppskrift jeg tror kan fungere.

4000g Pilsner Malt
500g Flaked Maize

15g Magnum @ 60
25g Saaz @ 5

3pk Saflager W34/70

Har også tenkt å skalere opp slik at jeg kan vanne ut til omtrentlig 4.5%, men det tror jeg skal gå fint. Det er selve oppskriften jeg er litt usikker på. Kan noen lagerlegender gi en liten input?
 
Hei!

Ønsker å lage noe juleøl, og lurer på hvilke humler og krydder man kan bruke. Lurer også på hvordan resten av oppskriften ser ut sålangt.
Forslag til gjær?

Er helt ny på dette!

Grainfather
72% efficiency

Batch Volume: 23 L

Boil Time: 90 min


Mash Water: 22.4 L

Sparge Water: 12.7 L

Total Water: 35.1 L

Boil Volume: 29.5 L

Pre-Boil Gravity: 1.053


Vitals
Original Gravity: 1.065

Final Gravity: 1.017

IBU (Tinseth): 26

Color: 35.5 EBC


Mash
Temperature — 52 °C — 30 min

Temperature — 68 °C — 60 min

Mash Out — 75 °C — 10 min


Malts (7 kg)
5.5 kg — BestMalz RedX — Grain — 30 EBC

1 kg — Norsk Malt Pilsner Malt — Grain — 3.3 EBC

300 g — Norsk Malt Karamell Malt — Grain — 125 EBC

200 g — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC


Hops (65 g)
10 g — Chinook 13% — Boil — 60 min

10 g — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 60 min

20 g — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 15 min

25 g — Liberty 4.3% — Boil — 5 min


Miscs
1 items — Anise, Star — Boil — 30 min

25 g — Ginger Root — Boil — 12 min

20 g — Licorice Root — Boil — 5 min

50 g — Orange Peel, Sweet — Boil — 5 min


Yeast
2 pkg — Fermentis S-04 SafAle English Ale
 
Sist redigert:
Endra oppskrifta nå.

Forslag til gjær som passer?

Skal du ha en engelsk alegjær, og skal det være en tørrgjær, er det ikke så mye å velge mellom. Et godt alternativ til 04 er Danstar Nottingham.Det er en solid gammel traver. 04 skal visst kunne bli veldig fruktig om du ikke holder temperaturen litt lav. Nottingham er ganske fleksibel når det gjelder gjæringstemperatur.
 
M
Skal du ha en engelsk alegjær, og skal det være en tørrgjær, er det ikke så mye å velge mellom. Et godt alternativ til 04 er Danstar Nottingham.Det er en solid gammel traver. 04 skal visst kunne bli veldig fruktig om du ikke holder temperaturen litt lav. Nottingham er ganske fleksibel når det gjelder gjæringstemperatur.

Må ikke være ale gjær. Takk for tips!
 
Du mesker på 65 grader, altså sikter du mot en noe lavere FG enn i oppskriften. Trolig stopper den der oppskriften der ved 1.012'ish eller enda lavere med Nottingham som ofte har rundt 80% utgjæring. Jekk opp mesketemperaturen til 68-69 grader for å få FG opp til rundt 1.016-17.
 
Planlegger en helnorsk brunøl, men er litt usikker på hvordan å sette den sammen med disse tre malttypene. Hva tenker folket? Er litt forsiktig med sjokolademalten for å ikke få brenttoner. En annen utfordring er også bitterheten, da jeg ikke har tilgang på norsk humle. Lurer på å bruke einerlog i stedet for. Er det noen som har grunnlag for å gjette på hvor mange IBU einerlogen vil tilsvare? Vil det være nok til å balansere ut ølet?

87 % norsk pale malt 8 EBC
10 % norsk karamellmalt 130 EBC
3 % norsk sjokolademalt 900 EBC

Meske 66 grader
Gjæres med Gjerneskveik på 40 grader.
 
Tilbake
Topp