JEG
Moderator
Den går på gjæren som benyttes (Både Lucky Jack og Ink & Dagger er laget på pilsnermalt.)Tenker nok på type malt Hr. Finn Berger her.. Hvor får grensen mellom lager / ale?
Den går på gjæren som benyttes (Både Lucky Jack og Ink & Dagger er laget på pilsnermalt.)Tenker nok på type malt Hr. Finn Berger her.. Hvor får grensen mellom lager / ale?
Den går på gjæren som benyttes (Både Lucky Jack og Ink & Dagger er laget på pilsnermalt.)
Er ikke all kveik en type ale-gjær?
Skjønner det, tenker på gjæren. Hvor går grensene for den?
Har du brygget siden 60-tallet?Jeg fikk sjøl tak i gjær fra Schous på 1960-tallet.
Har du brygget siden 60-tallet?
Hei,
Har lyst å prøve meg på en tsjekkisk mørk lager, en såkalt tmavè pivo. Noen som har brygget en slik? Var i Praha og smakte noen av disse ferske på tapp, og det var silky smooth. Virkelig bra øl.
Har mekket sammen en foreløpig oppskrift:
28L til kok
24L til gjæringskar
Koking: 90 min
OG: 1.059
FG: 1.014
IBU: 24.2
EBC: 53.6
Malt:
3.1kg Floor Malted Bohemian Pilsner (50.8%)
1.8kg Dark Munich Malt (29.5%)
0.7kg CaraMunich II (11.5%)
0.3kg Carafa II (4.9%)
0.2kg Melanoidin (3.3%)
Mesking:
55C 20 min
67C 60 min
72C 10 min
78C 5 min
Humle:
60 min: 10g Magnum
30 min: 15g Saaz
10 min: 20g Saaz
5 min: 20g Saaz
Gjær: Står mellom WLP800 og WLP802. Noen argumenter for/mot på disse?
Ja, dekoksjon er jeg veldig usikker på. Brygger på Speidel, så vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har forstått man tar ca 1/3 til siden og mesker dette, men hvordan tilsetter jeg det i mesken etterpå? Skal bare væsken tilsettes, eller skal kornet og være med på mesken etterpå?
Speidel er vel kanskje ikke det mest optimale å kombinere med dekoksjon, men kanskje noen med Speidel har prøvd og kan komme med tips? Har ikke Speidel selv så jeg vet egenlig ikke.Ja, dekoksjon er jeg veldig usikker på. Brygger på Speidel, så vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har forstått man tar ca 1/3 til siden og mesker dette, men hvordan tilsetter jeg det i mesken etterpå? Skal bare væsken tilsettes, eller skal kornet og være med på mesken etterpå?
Ja, dekoksjon er jeg veldig usikker på. Brygger på Speidel, så vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har forstått man tar ca 1/3 til siden og mesker dette, men hvordan tilsetter jeg det i mesken etterpå? Skal bare væsken tilsettes, eller skal kornet og være med på mesken etterpå?
Et annet spørsmål fra en ukyndig brygger... Når man tar ut til dekoksjon og mesker og så koker denne, vil det være nok enzymer igjen i mesken til konverteringen når man har den over igjen etterpå? Hva må man spesielt tenke på ved en slik metode?
Slik jeg forstår det kan du ha dette i sammen med resten av maltet når du mesker inn. Og siden du kun kjører ett dekoksjonssteg (det du gjør kvelden før) så trenger du ikke å tenke mer på det i det hele tatt når du mesker.Da prøver jeg meg på dekoksjon kvelden før. Er det slik å forstå at jeg tilfører dette til hovedmesken da på 67C, og ikke på 55C?
Slik jeg forstår det kan du ha dette i sammen med resten av maltet når du mesker inn. Og siden du kun kjører ett dekoksjonssteg (det du gjør kvelden før) så trenger du ikke å tenke mer på det i det hele tatt når du mesker.
Et annet spørsmål fra en ukyndig brygger... Når man tar ut til dekoksjon og mesker og så koker denne, vil det være nok enzymer igjen i mesken til konverteringen når man har den over igjen etterpå? Hva må man spesielt tenke på ved en slik metode?
Jeg hadde droppet det. Du bestemmer selv.Med dette ene steget så bør jeg droppe melanoidin?