Den er innafor stilgrensene (
BJCP), og det blir et godt øl, det der. Men du
kan gå så høyt som 40 IBU. Jeg ville lagt inn de ekstra 15 grammene som bitterhumle (har ikke sjekka hvor det bringer deg), men det kommer sjølsagt an på hva du sjøl liker.
Golden ale ble jo skapt som en konkurrent til pils ( "lager" på engelsk), så du kan ta utgangspunkt i hvor bitter du synes en god pils bør være.
Du kan bruke en god del pilsnermalt her, hvis du vil. Det letter opp ølet ganske mye. Jeg hadde 60/40 pils og pale malt i den siste jeg brygget, og da fikk jeg noe som helte klart i retning av pils. Jeg hadde 35 IBU, også.
Man behøver ikke ha så stor andel pilsnermalt, men du kan styre tilnærminga til pilskarakteren ganske godt ved å regulere forholdet mellom pale og pils. Og for all del; det blir godt - og alldeles ikke feil - med bare MO, også.
Nottingham er absolutt hva jeg ville valgt, ja. Hvis du gjærer den lavt - og den kan gjæres helt ned til 10 grader - gir den et veldig reint øl. Du får noe som kommer til å minne en god del om kølsch, faktisk, med oppskrifta di, om du legger deg ned på en 15-16 grader eller lavere. Da ville jeg brukt to poser. (Jeg brygget en smash med MO og EKG som jeg gjæret med wlp029, og den ble veldig god. Du er i det terrenget om du gjærer lavt med Nottingham.)
Om du vil ha den mer i retning kølsch enn pils, skal du selvfølgelig ikke øke IBU'en.
Og vil du ha den til å være mest en engelsk ale, skal du ikke endre noe
- og gjære rundt 20. (Men begynn på 17, og la den stige.)
Og ja - tørrhumlinga ville jeg droppet. Som
@Anders- skriver, så måtte du hatt mer om det skulle vært noen vits i det.