"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ikke stol på Beersmith når det kommer til FG uten at du har tunet akkurat de parameterne i BS, dessuten tror jeg det ligger en bug i BS mtp dette. Egne erfaringer er bedre på akkurat dette.
 
Ikke stol på Beersmith når det kommer til FG uten at du har tunet akkurat de parameterne i BS, dessuten tror jeg det ligger en bug i BS mtp dette. Egne erfaringer er bedre på akkurat dette.
Jeg tror nok du har rett. Men hva tror du om meskeprofilen over her? 63 C i 15, 68 i 45 og så 72 i 15? Er 68 litt i heiteste laget? Bør heller 63 og 68 møtes i typ 64 og så opp i 72 før utmesk på 76?
 
Mesker du på GF? Hvor mange C pr minutt øker den tempen med?
Nå spør du godt. Jeg setter den til å øke temperaturen, og så går jeg og tar en røyk og setter på en plate og gjør litt sånt, og så etter en stund er det varmt. :p

Edit: men Internett sier ca 0,9 grader i minuttet.
 
Right.

Kanskje finn får noe ut av 15 min på 63, men jeg har prøvd hochkurz-aktige greier hvor jeg har variert 63C steget, og nede ved en halvtime så gikk det helt klart ut over gjærbarheten. Ting går ikke så fort ved 63. så iallefall i mitt oppsett ser jeg for meg at jeg neppe ville fått spes ut av et kvarter der nede bortsett fra at malten blir bløtlagt og enzymer aktivert, for de resterende stegene. Old ale, er det ikke? Da er det vel kanskje noe mørk sukker med der og. Det påvirker jo litt. Men hvis man skulle tatt vekk sukkeret ville iallefall jeg selv bare gjort 64-65C til du mener det holder kanskje 45-60 minutter, og så et dektrinasjonssteg i ca 20 min. Det er iallefall der jeg selv ville startet. Jeg brygger jo sjeldent et øl kun en gang. Det er jo greit med litt mat i et slikt øl.
 
Right.

Kanskje finn får noe ut av 15 min på 63, men jeg har prøvd hochkurz-aktige greier hvor jeg har variert 63C steget, og nede ved en halvtime så gikk det helt klart ut over gjærbarheten. Ting går ikke så fort ved 63. så iallefall i mitt oppsett ser jeg for meg at jeg neppe ville fått spes ut av et kvarter der nede bortsett fra at malten blir bløtlagt og enzymer aktivert, for de resterende stegene. Old ale, er det ikke? Da er det vel kanskje noe mørk sukker med der og. Det påvirker jo litt. Men hvis man skulle tatt vekk sukkeret ville iallefall jeg selv bare gjort 64-65C til du mener det holder kanskje 45-60 minutter, og så et dektrinasjonssteg i ca 20 min. Det er iallefall der jeg selv ville startet. Jeg brygger jo sjeldent et øl kun en gang. Det er jo greit med litt mat i et slikt øl.
Old ale, jo. 250 g demerarasukker,men ellers er det korn. Det nye forslaget jeg har puncha inn nå er 60 min @ 64 C, 20 min @ 72 C og til slutt 10 min @ 76 C. Beersmith estimerer da FG til 1016, min erfaring tilsier at jeg ender litt høyere, antakelig rundt 1018-1020. Kanskje bedre enn å lande oppi 1025? Men gir det noe mer enn å bare kjøre en enkel og grei mesk på 67 C?
 
Sannsynligvis ikke, egentlig. Det er jo mange bryggerier (7F) bl.a som har sagt at de har gått vekk fra stegmesk og gjort ettsteg fordi de får samme resultater.

En forskjell er iallefall at utbyttet vil gå noe opp, og gjærbarheten noe ned med et 72C steg som blir holdt.

Du kan få hundre tips og lese deg grønn på hvordan man "bør" meske, men det beste er egentlig å brygge det en gang, og justere til neste gang :)
 
Sannsynligvis ikke, egentlig. Det er jo mange bryggerier (7F) bl.a som har sagt at de har gått vekk fra stegmesk og gjort ettsteg fordi de får samme resultater.

En forskjell er iallefall at utbyttet vil gå noe opp, og gjærbarheten noe ned med et 72C steg som blir holdt.

Du kan få hundre tips og lese deg grønn på hvordan man "bør" meske, men det beste er egentlig å brygge det en gang, og justere til neste gang :)
Jeg har, som nevnt et eller annet sted her, egentlig gått bort fra stegmesking siden jeg ikke helt så noe særlig forskjell, men så hørtes @Finn Berger sine tanker om bedre skumfasthet og greier så besnærende ut... Hehe, en old ale på 10 % med lite kullsyre, som om skumfasthet kommer til å være noe den driver med i det hele tatt... Ah, vi prøver det der. Går det etter planen blir det ihvertfall sterkt nok. Bra det er god plass og jevn temperatur i kjelleren, for denne skal nok få stå en stund.
 
Right.

Kanskje finn får noe ut av 15 min på 63, men jeg har prøvd hochkurz-aktige greier hvor jeg har variert 63C steget, og nede ved en halvtime så gikk det helt klart ut over gjærbarheten. Ting går ikke så fort ved 63. så iallefall i mitt oppsett ser jeg for meg at jeg neppe ville fått spes ut av et kvarter der nede bortsett fra at malten blir bløtlagt og enzymer aktivert, for de resterende stegene. Old ale, er det ikke? Da er det vel kanskje noe mørk sukker med der og. Det påvirker jo litt. Men hvis man skulle tatt vekk sukkeret ville iallefall jeg selv bare gjort 64-65C til du mener det holder kanskje 45-60 minutter, og så et dektrinasjonssteg i ca 20 min. Det er iallefall der jeg selv ville startet. Jeg brygger jo sjeldent et øl kun en gang. Det er jo greit med litt mat i et slikt øl.

Det er riktig det; det er et viktig poeng med bløtlegging og aktivering, men både gelatinisering og beta-amylaseaktivtet er da god ved 63 grader? Jeg har sett 7Fjell-oppskrifter med 20 minutter på 60, og regner med at Gahr har sånn noenlunde snøring;).

Hovedsteget er ved 68, men her ville jo @erikraude ha relativt god utgjæring, og da tenker jeg at det kvarteret på 63 hjelper litt. Zainasheff angir forøvrig enkel infusjonsmesk på 67 grader til sin old ale.
 
Ja, men prøvde å få frem at det var min erfaring i mitt oppsett. Begge deler er godt i gang ved 63 grader ja.
 
Ja, men prøvde å få frem at det var min erfaring i mitt oppsett. Begge deler er godt i gang ved 63 grader ja.

Det var uklart for meg hva du mente når du sa at "nede ved en halvtime så gikk det helt klart ut over gjærbarheten". Hvis du mener at det gir dårligere gjærbarhet enn tilsvarende tid på 64/65 grader, så er det innlysende riktig. Men her er jo ikke poenget å få optimal gjærbarhet, så det der er en ønsket effekt. Kvarteret på 63 grader gir likevel øket gjærbarhet sammenlignet med enkel infusjon på 67/68 grader.

Om du mesker på 64/65 grader får du optimal gjærbarhet sammenlignet med andre temperaturer, men riktignok bare marginalt mer enn ved 63 grader, gitt at tida er lang nok. Et eksperiment gjort med 50 minutters mesketid - som vanlig er kilden min Palmer, siste utgave av HtB;). s.250-251 - gir en forskjell på under 1 prosent (+/- 89%), om jeg leser diagrammet riktig. At denne forskjellen øker når du går under halvtimen, slik du har erfart (om jeg tolker deg riktig), virker rimelig, siden reaksjonene går langsommere når du senker temperaturen. Men jeg har vondt for å tro at det ikke skjer noe av betydning i løpet av et kvarter ved 63, for du får faktisk 85% gjærbarhet etter 50 minutter ved 55 grader, i følge dette eksperimentet. (Det inkluderte også et steg på 15-minutter ved 70 grader.)

Nå har jeg ikke på noen måte samlet og systematisert erfaringer slik du gjør. (Jeg har ikke tilstrekkelig tro på evnen min til å holde styr på alle de variablene som kan påvirke resultatet, til å gidde å gjøre det:(.) Jeg har bare helt enkelt gått ut fra at det Troester sier om hochkurz-mesking, stemmer: "The first rest (maltose rest) should be held at or around 63C (145F) and it’s length is used to control the fermentability of the wort. A good starting point for its duration is 30 min. Longer for more fermentable wort and shorter for less fermentable wort. If even higher fermentability is desired an intermediate rest at 65C (150F) can be added. Due to its large volume the mash temperature should not drop much during that rest but you may wrap the pot into blankets to stabilize the mash temp even more.

The dextrinization rest at 70-72C (158-162F) needs to be held until the mash is iodine negative but may be extended to 45-60 min. Many authors contribute head retention and mouthfeel benefits to extending this rest. Finally the mash may be raised to mash out temp and subsequently lautered."(http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Infusion_Mashing)
 
Sist redigert:
Jo, jeg brygget en Baltisk porter, samme oppskrift i to omganger samme dag.
Pitchet rikelig med WLP833 på 8 grader, lot stige til 10 grader og ligge der i 4 dager.
Så 10 dager på 12 grader før jeg løftet til 15 grader.
De står fremdeles i gjæringskapet på 15 grader i 5 dager før de skal ned til 0 grader på 15 dager (1 grad pr/dag).
Fikk lavere effektivitet enn beregnet så jeg hadde OG på 1.080 og 1.082 i de to bøttene.
Litt usikker på hvorfor jeg fikk lav effektivitet (rundt 74%), tror kanskje jeg må begynne å holde meg med malt og mølle selv så jeg får full kontroll over maltblanding og mengder.

Nå er SG på 1.025 og 1.027. Kommer nok ikke lavere tror jeg.

Når de blir ferdig med å stå her:

Vis vedlegget 34525

Skal 30 av de 45 literne over her:

Vis vedlegget 34526

Så det er en stund til jeg kan si noe om hvordan dette ølet blir.
Men hydrometerprøvene smaker lovende.

- det høres lovende ut;). Den var basert på Gahrs oppskrift, ikke sant?

Jeg kjører nok den oppskriften jeg lanserte, basert på et nokså rundt forslag til en Carnegie-klone, men legger til 100 gr Carafa special 100 for å sikre total mørklegging.

74% effektivitet ved såpass høy OG er da ikke så dårlig? Jeg beregner 72% til min nå, som skal ha 1.087, og blir rimelig fornøyd om det slår til. (Jeg har ikke noe særlig erfaring med så tungt øl.)
 
- det høres lovende ut;). Den var basert på Gahrs oppskrift, ikke sant?

Jeg kjører nok den oppskriften jeg lanserte, basert på et nokså rundt forslag til en Carnegie-klone, men legger til 100 gr Carafa special 100 for å sikre total mørklegging.

74% effektivitet ved såpass høy OG er da ikke så dårlig? Jeg beregner 72% til min nå, som skal ha 1.087, og blir rimelig fornøyd om det slår til. (Jeg har ikke noe særlig erfaring med så tungt øl.)
Ja, det var Gahrs oppskrift, med noen justeringer tilpasset tilgjengelig malt på Vestbrygg.
Den "lave" effektiviteten jeg hadde kan nok skyldes at jeg hadde det litt travelt når jeg rant av til kokekjelen. Skulle jo rekke to brygg i løpet av en dag. Ser av notatene at jeg fikk noen liter til fra meskekjelen etter at jeg hadde sagt at "nok får vær nok".
Så jeg endte faktisk rundt 78%.
Jeg vet at oppsettet mitt klarer mer enn 74% med de maltmengdene, så derfor var jeg ikke helt fornøyd.
Men det er jo ikke så viktig, men trenger jo litt tyngde på dette ølet siden det skal innvie et nytt eikefat.
 
Juleøl fra Hadeland Håndverksbryggeri; oppskrift tatt fra etiketten.
Juleøl fra Hadeland desember 2017

OG 1.050, FG 1.013, ABV 4,9%. Meske på 68 grader. IBU 34, EBC 34.
Malt
2,75 kg pilsnermalt
1,85 kg Münchner II
0,35 kg Caramunich II
0,35 kg Caraaroma
0,30 kg Carapils
Humle
25 gr Simcoe @60
25 gr Bramling Cross @ 10
Gjær
w-34/70 4.generasjon

Humleskjemaet er mitt, og jeg har gått opp 0,3% i ABV.

Oppskrifta veit jeg er grei, for ølet er kjempegodt. Men hva slags øl er det egentlig? En variant av dunkles?
 
Nei, du mangler Chinook
Simcoe har ingenting i juleøl gjøre

Chinook er jeg tom for. Jeg har tildligere brukt Simcoe en del som bitterhumle i britiske øl
uten at den har slått noe særlig gjennom i smaksbildet. Simcoe er ikke Chinook, men begge har furu og sitrus, så blir det så merkbart ved en 60 minutters tilsetning?

men, Ja det blir vel en slags dunkel
som de fleste andre tysk/norske juleøla

"en slags", ja - for jeg ville aldri brukt de mengdene caramalt i en dunkel. Det blir nesten mer en nedskalert bockøl. Samtidig er den i overkant bitter for begge disse to typene. Hadde jeg ikke smakt den, ville jeg kanskje vært litt skeptisk, men den balanserer helt nydelig. Originalen gjæret bare ned til 1.015, men hadde overhodet ikke noen påtrengende sødme. Jeg tror jeg skal være heldig om jeg treffer den balansen der like godt. De oppgir ikke mesketemperatur, så jeg gjetter på 68.
 
Chinook er jeg tom for. Jeg har tildligere brukt Simcoe en del som bitterhumle i britiske øl
uten at den har slått noe særlig gjennom i smaksbildet. Simcoe er ikke Chinook, men begge har furu og sitrus, så blir det så merkbart ved en 60 minutters tilsetning?

Neida, det går helt sikkert fint
 
Hva tenker dere om denne oppskriften på IPA? Litt inspirert av Nøgne Ø sin India Pale Ale. Skal brygges på en Speidel 20L:

OG: 1.061
FG: 1.010
ABV: 6.65%
EBC: 17.54
IBU: 59.95

Malt profil:
4.5kg Marris Otter Pale Ale (75%)
0.3kg Cara Munich I (5%)
0.4kg Caramalt (6.7%)
0.4kg Wheat malt (6.7%)
0.4kg Flaket Oats (6.7%)
Tot: 6kg

Mash: 27L
65 grader - 60 min
72 grader - 15 min
78 grader - 5 min
Skyll 4-6 ltr for å få boil gravity / kokevolum

Koking:
27 ltr til koking
75 min

Humleprofil:
21g Citra - 60 min (32.4 IBU)
40g Cascade - 15 min (15 IBU)
25g Citra - 5 min (7.7IBU)
35g Cascade - 5 min (5.3 IBU)
40g Citra - 0 min
25g Cascade - 0 min
100g Amarillo - Dryhop 7 days
80g Citra - Dryhop 4 days
Totalt: 366g

2x 11.5g Safale US-05 rehydrert
14 dager på 19 grader

Coldcrash på 4 grader i 5-7 dager, tilsette gelatin etter 1 døgn.
Kegge på 19L corny


Hvorfor stiger IBU noe voldsomt hvis jeg plotter inn whirlpool i Beersmith? Tenkte å gjøre det istede for å tilsette på 0 min, men IBU steg til over 100!
 
Jeg tenker at det er litt for mye Cara/Crystal som vanlig
og den er vel ikke så veldig lik nøgne, nøgne bruker vel Chinook/Cascade
og aldri Amarillo
men bortsett fra det, way to go
 
Tilbake
Topp