"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Juleøl fra Hadeland Håndverksbryggeri; oppskrift tatt fra etiketten.
Juleøl fra Hadeland desember 2017

OG 1.050, FG 1.013, ABV 4,9%. Meske på 68 grader. IBU 34, EBC 34.
Malt
2,75 kg pilsnermalt
1,85 kg Münchner II
0,35 kg Caramunich II
0,35 kg Caraaroma
0,30 kg Carapils
Humle
25 gr Simcoe @60
25 gr Bramling Cross @ 10
Gjær
w-34/70 4.generasjon

Humleskjemaet er mitt, og jeg har gått opp 0,3% i ABV.

Oppskrifta veit jeg er grei, for ølet er kjempegodt. Men hva slags øl er det egentlig? En variant av dunkles?

Nei, du mangler Chinook
Simcoe har ingenting i juleøl gjøre

Chinook er jeg tom for. Jeg har tildligere brukt Simcoe en del som bitterhumle i britiske øl
uten at den har slått noe særlig gjennom i smaksbildet. Simcoe er ikke Chinook, men begge har furu og sitrus, så blir det så merkbart ved en 60 minutters tilsetning?

men, Ja det blir vel en slags dunkel
som de fleste andre tysk/norske juleøla

"en slags", ja - for jeg ville aldri brukt de mengdene caramalt i en dunkel. Det blir nesten mer en nedskalert bockøl. Samtidig er den i overkant bitter for begge disse to typene. Hadde jeg ikke smakt den, ville jeg kanskje vært litt skeptisk, men den balanserer helt nydelig. Originalen gjæret bare ned til 1.015, men hadde overhodet ikke noen påtrengende sødme. Jeg tror jeg skal være heldig om jeg treffer den balansen der like godt. De oppgir ikke mesketemperatur, så jeg gjetter på 68.

Chinook er jeg tom for. Jeg har tildligere brukt Simcoe en del som bitterhumle i britiske øl
uten at den har slått noe særlig gjennom i smaksbildet. Simcoe er ikke Chinook, men begge har furu og sitrus, så blir det så merkbart ved en 60 minutters tilsetning?

Neida, det går helt sikkert fint

Hva tenker dere om denne oppskriften på IPA? Litt inspirert av Nøgne Ø sin India Pale Ale. Skal brygges på en Speidel 20L:

OG: 1.061
FG: 1.010
ABV: 6.65%
EBC: 17.54
IBU: 59.95

Malt profil:
4.5kg Marris Otter Pale Ale (75%)
0.3kg Cara Munich I (5%)
0.4kg Caramalt (6.7%)
0.4kg Wheat malt (6.7%)
0.4kg Flaket Oats (6.7%)
Tot: 6kg

Mash: 27L
65 grader - 60 min
72 grader - 15 min
78 grader - 5 min
Skyll 4-6 ltr for å få boil gravity / kokevolum

Koking:
27 ltr til koking
75 min

Humleprofil:
21g Citra - 60 min (32.4 IBU)
40g Cascade - 15 min (15 IBU)
25g Citra - 5 min (7.7IBU)
35g Cascade - 5 min (5.3 IBU)
40g Citra - 0 min
25g Cascade - 0 min
100g Amarillo - Dryhop 7 days
80g Citra - Dryhop 4 days
Totalt: 366g

2x 11.5g Safale US-05 rehydrert
14 dager på 19 grader

Coldcrash på 4 grader i 5-7 dager, tilsette gelatin etter 1 døgn.
Kegge på 19L corny

Hvorfor stiger IBU noe voldsomt hvis jeg plotter inn whirlpool i Beersmith? Tenkte å gjøre det istede for å tilsette på 0 min, men IBU steg til over 100!

Jeg tenker at det er litt for mye Cara/Crystal som vanlig
og den er vel ikke så veldig lik nøgne, nøgne bruker vel Chinook/Cascade
og aldri Amarillo
men bortsett fra det, way to go

Jeg tenker at det er litt for mye Cara/Crystal som vanlig
og den er vel ikke så veldig lik nøgne, nøgne bruker vel Chinook/Cascade
og aldri Amarillo
men bortsett fra det, way to go

Hvordan er det å bruke Amarillo som tørrhumle? Er det en spesiell grunn til at Nøgne Ø ikke bruker det?
Den oppskriften jeg har av Nøgne Ø IPA så bruker de 72% base malt og 2x 10% caramalt. Er vel for å få ekstra fylde/munnfølelse og kompakt skum?

Hva er ulempen med for mye caramalt? For dominerende maltsmak?

Ingenting i veien med å bruke Amarillo som tørrhumle,
bare noe oppheng til Kjetil
Så mye Cara/Crystal vil i værste fall gjøre ølet for klissete og søtt

Blir det her godt??:rolleyes:

"Hoppy Hefe"

2,5 kg pilsmalt
2,5 kg hvetemalt
100gr Crystal 120L

15gr Citra @60
20gr Citra @10
20gr Amarillo @10
15gr Citra @ 0
15 gr amarillo @ 0
15gr citra tørrhumle
15gr amarillo tørrhumle
OG 1048
FG. 1012
IBU: 33
Wlp300
Litt usikker på hvor høyt jeg vil gå ifht til bitterhet her + lurer på å holde tempen forholdsvis lav så jeg ikke får for mye banan. Any thoughts??
Liten update på denna her.. Glemte å tørrhumle :mad:, men fy flate for et drikkanes øl :) Startet gjæringa relativt lavt 16.5 lot den stige til 20 over 14 dager. Dempet banan, balansen mellom humle og estere er utrolig godt balansert. Snadder!

Har lyst til å lage en golden ale

Og for å gjøre det enkelt for meg, og for å kunne lære ingredienser å kjenner tenkte jeg SMaSH var lurt. Dette blir mitt 6 eller 7 brygg(kommer an på om RISen min kommer før eller etter[emoji3])

Batch Size25.00Liters
Boil Size30.00Liters @ 60 min

OG1.049
FG1.010

Color5.7° SRM

Bitterness23.8 IBU (tinseth)

BG:GU0.48

Alcohol 5.1% ABV

Malt:
5,2 kg maris otter

Humle:
25g EKG 60 min
25g EKG 15 min
25g EKG 2 min
10g EKG 0 min

Ang gjær så var jeg i tvil om hvilke. Jeg skulle velge av s-04 og Nottingham, men valget ble Nottingham pga at den var vist mer stabil og forutsigbar enn s-04 mente han i butikken.

Er det noen fare for at dette blir drikkende eller bør jeg gjøre noen justeringer her?
Evt tørrhumling? Jeg har jo 15g igjen av den 100g posen jeg kjøpte til dette prosjektet [emoji3]

Det ser ut som et OK SMaSH-prosjekt. Jeg synes tørrhumling høres litt pussig ut her, men jeg har aldri tørrhumlet EKG før, så hva vet vel jeg?

Takker for svar [emoji16]
Jeg har aldri brgget golden ale før. Så jeg bare spør.
Du må gjerne tørrhumle med britisk humle, men 15g tror jeg blir i minste laget. Leste et sted at de anbefalte omtrent det dobbelte av hva man ville brukt av amerikansk humle iom at britisk ikke er like intens.

Tilbake
Topp