"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

1318. 004 på andreplass. 001 blir veldig nøytral.
@Botnen Enig med Bjarte.

Jeg har ingen erfaringer med 04, men i Vestkastepisoden om engelsk øl (#14) ble det snakket en del om gjær, også. Og der ble det advart mot å la 04 få ligge i den øvre delen av temperaturområdet, fordi den gjerne ga "hubba-bubba-smak" da.

Har du 1318, så er det ingen tvil. Suverent best.
 
Ja, har desverre kun us-05 på lager nå. Brukte opp all ferskgjæren min på søndag og mandag.. spørs om jeg skal revurdere gjæren i imperial stouten min. Er jo forsåvitt glad i chico, å holder meg veldig ofte til wlp001, 007, 095 å 1318.
 
Lettkokte er tingen, ja. Stivelsen er lettere tilgjengelig. Og den runder av en del - men du skal nok kanskje lagre dette ølet en stund.

013: "Dry, malty ale yeast. Provides a complex, oakey ester character to your beer. Hop bitterness comes through well. This yeast is well suited for classic British pale ales, bitters, and stouts. Does not flocculate as much as WLP002 and WLP005." Min favoritt:). La den begynne litt lavt (=18 grader), og så kan den etter hvert få stige til 20 eller 21 grader.

Ta av en liten klikk av starteren - du trenger ikke mye - så har du til en ny starter. På den måten kan du ha den som husgjær veldig lenge. Du skal nok ikke gjenbruke gjæren fra dette ølet om du går opp litt i styrke.

Eg hadde tatt med i beregning den skulle lagres. Så det er greit.
Ang 013, så har eg sett du skriver mye fint om den. Bryggebutikken hadde ikkje 1318, så da gikk eg for 013.

Mener du at eg bare skal spare litt gjær uten å helle i alt?
Hva anbefales å bruke 013 til? (Sånn bortsett fra Vestkyst som eg vet du elsker ;))

Eg merker eg blir veldig usikker med denne OG'en, men tror eg må satse på en litt høyere en tenkt. Så får der stå til.
Hvis ikkje eg har klart å få O2 til da... :rolleyes:
 
1318. 004 på andreplass. 001 blir veldig nøytral.[/QUOTE
Nå har jeg aldri brukt US-05 eller WLP001 (som er samme gjær) i porter, men vær klar over at ryktene om nøytralitet er litt overdrevet. Spesielt ved lave temperaturer (18 grader og lavere) så gir denne en smak av fersken. Grunnen til at denne oppleves som nøytral er at den smaken blander seg på en fin måte med amerikanske sitrushumler, og det er da lett å tenke på den smaken som en del av humlebidraget. Jeg ville være forsiktig med å bruke 001/US-05 for øl uten relativt kraftige smaksbidrag fra humle.
 
Eg hadde tatt med i beregning den skulle lagres. Så det er greit.
Ang 013, så har eg sett du skriver mye fint om den. Bryggebutikken hadde ikkje 1318, så da gikk eg for 013.

Mener du at eg bare skal spare litt gjær uten å helle i alt?
Hva anbefales å bruke 013 til? (Sånn bortsett fra Vestkyst som eg vet du elsker ;))

Eg merker eg blir veldig usikker med denne OG'en, men tror eg må satse på en litt høyere en tenkt. Så får der stå til.
Hvis ikkje eg har klart å få O2 til da... :rolleyes:

Ja, ta av ei god spiseskje eller så. Det er nok. Det er størrelsen på starteren som er det vesentlige, ikke hvor mye gjær du starter starteren med:).

WLP013 kan brukes til det aller meste av engelsk/britisk og amerikansk øl, egentlig, men "kjerneområdet" er engelske ales av alle slag. Jeg ville ikke brukt den til lette lyse amerikanske øl som blonde ale og cream ale, men ellers synes jeg den går veldig fint sammen med citrushumlene i det amerikanske ølet.

Jeg veksler mellom WLP013 og Wyeast 1318. Den siste bruker jeg der jeg ønsker litt antydning til restsødme. Men forskjellen er egentlig ikke all verden når det gjelder akkurat det.

Nå har jeg aldri brukt US-05 eller WLP001 (som er samme gjær) i porter, men vær klar over at ryktene om nøytralitet er litt overdrevet. Spesielt ved lave temperaturer (18 grader og lavere) så gir denne en smak av fersken. Grunnen til at denne oppleves som nøytral er at den smaken blander seg på en fin måte med amerikanske sitrushumler, og det er da lett å tenke på den smaken som en del av humlebidraget. Jeg ville være forsiktig med å bruke 001/US-05 for øl uten relativt kraftige smaksbidrag fra humle.

WLP001 tror jeg er noe reinere enn 05. Jeg har brukt den nå - for første gang, har brukt 05 tidligere - i en helt lys cream ale, og den er faktisk veldig rein. Men det stemmer nok det du sier om fersken hvis den gjæres for lavt. Jeg tror 18 grader er ideelt.
 
WLP001 tror jeg er noe reinere enn 05. Jeg har brukt den nå - for første gang, har brukt 05 tidligere - i en helt lys cream ale, og den er faktisk veldig rein. Men det stemmer nok det du sier om fersken hvis den gjæres for lavt. Jeg tror 18 grader er ideelt.
Jeg var veldig usikker på om jeg skulle skrive "18 grader eller lavere" eller "under 18 grader", men valgte det første. Jeg forholder meg gjerne til skaptemperatur fordi det er er den jeg kan styre direkte, mens gjæringen ligger noen grader over før den stabiliserer seg på skaptemperatur.
Det betyr at jeg ikke har fått tydelig fersken ved skaptemperatur på 18 grader, men da har gjæringen i gjæringskaret ligget noen grader over og så stabilisert seg på 18 grader.
Jeg har fått ferskensmak ved 16 grader skaptemperatur, og da har nok ihvertfall stormgjæringen havnet på 18-19 grader på det varmeste. Derfor "18 grader eller lavere", men det kan jo hende at ferskensmakene oppstår i gjæringen som skjer etter stormgjæringen i dette tilfellet.

Edit: Jeg googlet litt, og det ser ut til at det med fersken er noe som rapporteres oftere med US-05 enn med WLP001, men det finnes flere som rapporterer dette også med sistnevnte. Det er noen som mener dette kan komme av litt stresset gjær på grunn av underpitching og/eller lav temperatur.
 
Sist redigert:
Jeg tror det er forskjellen på fersk og tørr. Men hvis du repitcher 05 har jeg opplevd at den ferskensmaken blir beydelig dempet, type at den blir omtrent borte.
 
Jeg var veldig usikker på om jeg skulle skrive "18 grader eller lavere" eller "under 18 grader", men valgte det første. Jeg forholder meg gjerne til skaptemperatur fordi det er er den jeg kan styre direkte, mens gjæringen ligger noen grader over før den stabiliserer seg på skaptemperatur.
Det betyr at jeg ikke har fått tydelig fersken ved skaptemperatur på 18 grader, men da har gjæringen i gjæringskaret ligget noen grader over og så stabilisert seg på 18 grader.
Jeg har fått ferskensmak ved 16 grader skaptemperatur, og da har nok ihvertfall stormgjæringen havnet på 18-19 grader på det varmeste. Derfor "18 grader eller lavere", men det kan jo hende at ferskensmakene oppstår i gjæringen som skjer etter stormgjæringen i dette tilfellet.

Edit: Jeg googlet litt, og det ser ut til at det med fersken er noe som rapporteres oftere med US-05 enn med WLP001, men det finnes flere som rapporterer dette også med sistnevnte. Det er noen som mener dette kan komme av litt stresset gjær på grunn av underpitching og/eller lav temperatur.

Jeg skulle til å skrive det siste da jeg så du hadde fått det inn:). Når du presser gjæren mot nedre grense trengs det mer av både oksygen og gjær. Men jeg tror nok fersk vs tørr gjær betyr noe, samt at du setter en starter, og på den måten hopper over den første generasjonen.

I den cream ale'n jeg snakket om, hadde jeg rikelig med gjær fra starter, og oksygen. Og den fikk jo stige etter hvert, jeg bare startet gjæringen på 18 grader; det meste skjedde nok på 19 og 20.

Esterproduksjonen foregår i det alt vesentlige i stormgjæringsfasen.

Esterproduksjoenn
 
Uansett har jeg kommet til dette for min egen del: US-05 er for IPA (og andre lyse, humledominerte øl, der bl.a. Cream Ale lurer seg inn), og evt. som en backupgjær om andre gjærvarianter skulle skjære seg (stoppe opp eller lignende). For andre lyse øl er det nok W-34/70 som er min goto-tørrgjær nå.
 
Uansett har jeg kommet til dette for min egen del: US-05 er for IPA (og andre lyse, humledominerte øl), og evt. som en backupgjær om andre gjærvarianter skulle skjære seg (stoppe opp eller lignende). For andre lyse øl er det nok W-34/70 som er min goto-tørrgjær nå.

Vil det si at du ville bruke den i en cream ale, f.eks.? Gjæret på ale-temperatur, altså.

Jeg skal nok bruke 001 litt framover nå. Jeg likte som sagt veldig godt det den gjorde med cream ale'n. (Tror jeg må ta en tur i kjøleskapet :p! Pensjonistens privilegium;).)

edit: Som sagt, så gjort. Avgjort ikke noe fersken her, men muligens et snev av hvit pepper? Lett fenol'sk, altså. Men det kan være huminga, også. Den er en blanding av Bramling Cross og Cascade ved 10. Ikke mye, og litt vanskelig å "ta". Tror helst det er humla. Godt:).
 
Sist redigert:
Vil det si at du ville bruke den i en cream ale, f.eks.? Gjæret på ale-temperatur, altså.

Jeg skal nok bruke 001 litt framover nå. Jeg likte som sagt veldig godt det den gjorde med cream ale'n. (Tror jeg må ta en tur i kjøleskapet :p! Pensjonistens privilegium;).)
To sjeler, samme tanke. Jeg oppdaterte innlegget mitt akkurat mens du skrev ditt svar. Ja, jeg bruker fortsatt US-05 for Cream Ale. Ikke fordi jeg er sikker på at jeg unngår fersken der, men fordi min Cream Ale bruker amerikansk sitrushumle som passer fint sammen med nettopp den smaken. Den gjæres også på 18-20 grader (starter på 18 grader i skapet og hever til 20 etterhvert).
 
To sjeler, samme tanke. Jeg oppdaterte innlegget mitt akkurat mens du skrev ditt svar. Ja, jeg bruker fortsatt US-05 for Cream Ale. Ikke fordi jeg er sikker på at jeg unngår fersken der, men fordi min Cream Ale bruker amerikansk sitrushumle som passer fint sammen med nettopp den smaken. Den gjæres også på 18-20 grader (starter på 18 grader i skapet og hever til 20 etterhvert).

hehe - vi skriver visst om hverandre her:). Nå har jeg nippet og smattet litt, og jo, det er humla, og ikke fenoler. Kjenner igjen Br X-preget fra engelske øl jeg har brygget før. Cascade'n er nedkjempet, kjenner ikke noe til den. (Det er bare snakk om 10 gram av hver ved 10 min.) Kan ikke kjenne noe fra gjæren.
 
Om en stund er en ny batch bayer klar, og jeg sitter med masse deilig 833 klar for nye, tunge oppgaver. Jeg tenkte det var på tide med et nytt monster siden jeg har drukket opp alt som er av store, feite, mørke øl. Jeg tenkte derfor på en baltisk porter. Jeg har laga en versjon tidligere, men med 028. Den blei jeg bare måtelig fornøyd med, så i tillegg til å bytte gjær har jeg gjort noen endringer i maltsammensetninga. Tre, nei, fire ting jeg lurer på:
1) Innspill til maltsammensetninga?
2) Er det egentlig noe poeng med noe annet enn magnum i noe sånt?
3) Dette presser grensene for hva Grainfatheren takler. Bedre å dobbeltmeske? Isåfall hvordan?
4) Vil dette konvertere?

Utgangspunktet er 25 liter i gjæringsfatet, men jeg tenkte å koke godt og lenge, så jeg kan fint leve med mindre i karet bare det blir sterkt nok.

Lagt opp til en streit mesk på 67 grader, vurderer lang mesketid for å veie opp for stappfull grynfar, men veit ikke helt om det vil hjelpe.

Estimerte tall er i aller høyeste grad estimater denne gangen, men de er ihvertfall som følger:
OG: 1093 IBU: 31,5 EBC: 88,4

Malt:
3,5 kg mørk München
2,5 kg wiener
2 kg hvetemalt
0,5 kg brun malt
0,4 kg sjokolademalt
0,3 kg krystall 120 EBC
0,2 kg karabrun
0,2 kg karahvete
0,1 kg svartprins

Humle:
20 g magnum @60
20 g tettnang @30
20 g Mittelfrüh @30
20 g hersbrücker @5
 
Til å være såpass kraftig hadde jeg øket bitterheten betraktelig.

Minker mye på den siste jeg laget men når neste kommer på kok
blir vel dette første gang jeg bruker samme oppskrift uforandret en gang til.
Tallene, OG 1.080, og 111 IBU på denne.

Har også en med OG 1.097 og 60 IBU.
Førstnevnte er absolutt å foretrekke for alkoholen kommer gjennom her.
-Har trolig brukt humleposer i begge.
 
@erikraude Du har jo mer erfaring med GF enn meg, men jeg synes at GF generelt trenger litt lenger mesketid, ja. Jeg tror jeg også tidligere har kommentert dette med at GF blir "endimensjonal" (sammenlignet med BIAB med manuell temperaturkontroll og uten annen sirkulering enn røring) ved mesking på bare en temperatur. Jeg har nå begynt å meske i to steg der jeg tidligere hadde kun ett med to temperaturer som ligger relativt tett (2-3 grader) ved hverandre for å få en litt større range. Det virker som Connect-boksen er så nøyaktig at det blir en veldig snever temperaturrange som dekkes.
 
Baltisk porter er jo en kompleks ølstil og man kan faktisk komme unna med mange spesialmalt. Skal du brygge den stilriktig er bitterheten innafor, men det skader ikke å gå opp mot 40-tallet, etter min mening. Ser bra ut – blir en mørk og kraftig variant det der.
 
Baltisk porter er jo en kompleks ølstil og man kan faktisk komme unna med mange spesialmalt. Skal du brygge den stilriktig er bitterheten innafor, men det skader ikke å gå opp mot 40-tallet, etter min mening. Ser bra ut – blir en mørk og kraftig variant det der.
I den forrige varianter hadde jeg litt flere spesialmalt, blant annet special b, men ikke hvete. Nå droppa jeg special b og la til hvetemalt.
@Sarge, jeg stegmesker iblant, gjerne hvis jeg skal til Belgia, men egentlig sjeldnere og sjeldnere. Nå er det så lenge sia sist at jeg ikke lenger husker hva jeg tenkte jeg skulle få ut av det.
@Forvirret, kanskje jeg skulle gi den litt mer bitterhet, men jeg vil ha den smooth, ikke så krass. Trikset blir å gi den nok til å balansere, ikke mer.
 
Tilbake
Topp