"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

To sjeler, samme tanke. Jeg oppdaterte innlegget mitt akkurat mens du skrev ditt svar. Ja, jeg bruker fortsatt US-05 for Cream Ale. Ikke fordi jeg er sikker på at jeg unngår fersken der, men fordi min Cream Ale bruker amerikansk sitrushumle som passer fint sammen med nettopp den smaken. Den gjæres også på 18-20 grader (starter på 18 grader i skapet og hever til 20 etterhvert).

hehe - vi skriver visst om hverandre her:). Nå har jeg nippet og smattet litt, og jo, det er humla, og ikke fenoler. Kjenner igjen Br X-preget fra engelske øl jeg har brygget før. Cascade'n er nedkjempet, kjenner ikke noe til den. (Det er bare snakk om 10 gram av hver ved 10 min.) Kan ikke kjenne noe fra gjæren.

Om en stund er en ny batch bayer klar, og jeg sitter med masse deilig 833 klar for nye, tunge oppgaver. Jeg tenkte det var på tide med et nytt monster siden jeg har drukket opp alt som er av store, feite, mørke øl. Jeg tenkte derfor på en baltisk porter. Jeg har laga en versjon tidligere, men med 028. Den blei jeg bare måtelig fornøyd med, så i tillegg til å bytte gjær har jeg gjort noen endringer i maltsammensetninga. Tre, nei, fire ting jeg lurer på:
1) Innspill til maltsammensetninga?
2) Er det egentlig noe poeng med noe annet enn magnum i noe sånt?
3) Dette presser grensene for hva Grainfatheren takler. Bedre å dobbeltmeske? Isåfall hvordan?
4) Vil dette konvertere?

Utgangspunktet er 25 liter i gjæringsfatet, men jeg tenkte å koke godt og lenge, så jeg kan fint leve med mindre i karet bare det blir sterkt nok.

Lagt opp til en streit mesk på 67 grader, vurderer lang mesketid for å veie opp for stappfull grynfar, men veit ikke helt om det vil hjelpe.

Estimerte tall er i aller høyeste grad estimater denne gangen, men de er ihvertfall som følger:
OG: 1093 IBU: 31,5 EBC: 88,4

Malt:
3,5 kg mørk München
2,5 kg wiener
2 kg hvetemalt
0,5 kg brun malt
0,4 kg sjokolademalt
0,3 kg krystall 120 EBC
0,2 kg karabrun
0,2 kg karahvete
0,1 kg svartprins

Humle:
20 g magnum @60
20 g tettnang @30
20 g Mittelfrüh @30
20 g hersbrücker @5

Til å være såpass kraftig hadde jeg øket bitterheten betraktelig.

Minker mye på den siste jeg laget men når neste kommer på kok
blir vel dette første gang jeg bruker samme oppskrift uforandret en gang til.
Tallene, OG 1.080, og 111 IBU på denne.

Har også en med OG 1.097 og 60 IBU.
Førstnevnte er absolutt å foretrekke for alkoholen kommer gjennom her.
-Har trolig brukt humleposer i begge.

@erikraude Du har jo mer erfaring med GF enn meg, men jeg synes at GF generelt trenger litt lenger mesketid, ja. Jeg tror jeg også tidligere har kommentert dette med at GF blir "endimensjonal" (sammenlignet med BIAB med manuell temperaturkontroll og uten annen sirkulering enn røring) ved mesking på bare en temperatur. Jeg har nå begynt å meske i to steg der jeg tidligere hadde kun ett med to temperaturer som ligger relativt tett (2-3 grader) ved hverandre for å få en litt større range. Det virker som Connect-boksen er så nøyaktig at det blir en veldig snever temperaturrange som dekkes.

Baltisk porter er jo en kompleks ølstil og man kan faktisk komme unna med mange spesialmalt. Skal du brygge den stilriktig er bitterheten innafor, men det skader ikke å gå opp mot 40-tallet, etter min mening. Ser bra ut – blir en mørk og kraftig variant det der.

Baltisk porter er jo en kompleks ølstil og man kan faktisk komme unna med mange spesialmalt. Skal du brygge den stilriktig er bitterheten innafor, men det skader ikke å gå opp mot 40-tallet, etter min mening. Ser bra ut – blir en mørk og kraftig variant det der.
I den forrige varianter hadde jeg litt flere spesialmalt, blant annet special b, men ikke hvete. Nå droppa jeg special b og la til hvetemalt.
@Sarge, jeg stegmesker iblant, gjerne hvis jeg skal til Belgia, men egentlig sjeldnere og sjeldnere. Nå er det så lenge sia sist at jeg ikke lenger husker hva jeg tenkte jeg skulle få ut av det.
@Forvirret, kanskje jeg skulle gi den litt mer bitterhet, men jeg vil ha den smooth, ikke så krass. Trikset blir å gi den nok til å balansere, ikke mer.

@Sarge, jeg stegmesker iblant, gjerne hvis jeg skal til Belgia, men egentlig sjeldnere og sjeldnere. Nå er det så lenge sia sist at jeg ikke lenger husker hva jeg tenkte jeg skulle få ut av det.
Eneste gangen jeg stegmesket siste året var et par batcher med norsk undermodifisert malt. Mener å ha lest (her?) at selv tyske tradisjonsbryggerier har sluttet å stegmeske.

Ja, jeg ser ikke helt poenget med moderne malt, ihvertfall ikke sånn til vanlig.

Jeg forleste meg på den forrige utgaven av Palmer, og drev iherdig stegmesking. No more - tror faktisk ølet bare kan bli dårligere av det. (Men jeg kan godt ha to steg over 60 grader; det blir noe annet.)

Ok, det finnes unnrak, selvfølgelig - men de ølene er det sjelden jeg brygger nå.

Jeg forleste meg på den forrige utgaven av Palmer, og drev iherdig stegmesking. No more - tror faktisk ølet bare kan bli dårligere av det. (Men jeg kan godt ha to steg over 60 grader; det blir noe annet.)

Ok, det finnes unnrak, selvfølgelig - men de ølene er det sjelden jeg brygger nå.
Det er alltid så hyggelig å være enig med deg, Finn. :) Særlig siden jeg tror vi har ganske lik smak når det gjelder øl, sånn bortsett fra at du bor litt for nært elva.

Men hva bruker du flere steg over 60 grader til? Hva er det du oppnår med det?

Det er alltid så hyggelig å være enig med deg, Finn. :) Særlig siden jeg tror vi har ganske lik smak når det gjelder øl, sånn bortsett fra at du bor litt for nært elva.

Men hva bruker du flere steg over 60 grader til? Hva er det du oppnår med det?

Hyggelig å ha åndsfeller;). Nærmeste elv er forøvrig Vigga, som kreker seg nordover langsmed R4 (eller omvendt) før den litt nølende gjemmer seg i Randsfjorden. Men jeg bor oppe i høyden, mellom Vigga-dalen og Randsfjorden, og kjenner meg litt hevet over lavlandet:). Kort vei inn i Nordmarka.

Sjekk det som står om hochkurz mash i denne artikkelen til Braukaiser: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Infusion_Mashing

Det tar noe mer tid, gjerne - men det gir deg litt følelsen av å styre ting bedre, og kanskje gjør du til og med det. Og så får du litt bedre utbytte:).

Hyggelig å ha åndsfeller;). Nærmeste elv er forøvrig Vigga, som kreker seg nordover langsmed R4 (eller omvendt) før den litt nølende gjemmer seg i Randsfjorden. Men jeg bor oppe i høyden, mellom Vigga-dalen og Randsfjorden, og kjenner meg litt hevet over lavlandet:). Kort vei inn i Nordmarka.
Vel, noe må det være som gjør at du har så mye vann i ølet ditt. ;)

Takk for link, jeg skal ta en titt. Stegmesking er jo skrekkelig enkelt med grynfaren. Jeg har bare glemt hva det skulle være godt for. :)

Vel, noe må det være som gjør at du har så mye vann i ølet ditt. ;)

Takk for link, jeg skal ta en titt. Stegmesking er jo skrekkelig enkelt med grynfaren. Jeg har bare glemt hva det skulle være godt for. :)

Alt vannet, ja - nei, det er ikke det at jeg har ledet noen vannveier gjennom huset. Men jeg er glad i øl, så jeg vil gjerne kunne drikke en del av det;).

Alt vannet, ja - nei, det er ikke det at jeg har ledet noen vannveier gjennom huset. Men jeg er glad i øl, så jeg vil gjerne kunne drikke en del av det;).
Jeg har sjelden plass i magen til mer enn en flaske eller to uansett, så da kan det godt ligge litt over femtallet uten å gå utover kvaliteten på ubunden tid. :)

Tok en titt på linken du la ved. Virka som poenget var å få opp gjærbarheten litt? Jeg husker jeg var opptatt av det en stund, å få mest mulig ut av kornet. Har egentlig ikke giddi å bekymre meg stort for det på lenge. Det er godt med litt kropp på ølet, og de fleste ølene ligger på rundt 5-6 % alkohol, og da er det fortsatt god plass i gryta, men på mandag skal jeg til med en ganske massiv old ale. Kanskje jeg burde ta en titt på en liten stegmesk der?

Jeg har sjelden plass i magen til mer enn en flaske eller to uansett, så da kan det godt ligge litt over femtallet uten å gå utover kvaliteten på ubunden tid. :)

Tok en titt på linken du la ved. Virka som poenget var å få opp gjærbarheten litt? Jeg husker jeg var opptatt av det en stund, å få mest mulig ut av kornet. Har egentlig ikke giddi å bekymre meg stort for det på lenge. Det er godt med litt kropp på ølet, og de fleste ølene ligger på rundt 5-6 % alkohol, og da er det fortsatt god plass i gryta, men på mandag skal jeg til med en ganske massiv old ale. Kanskje jeg burde ta en titt på en liten stegmesk der?

Jegmå innrømme at det svakeste ølet - som holder bare 3% - ikke er det jeg vurderer først når jeg lurer på hvilken jeg skal begynne med. Sjøl om det er et av mine mer vellykkede øl, så mangler det liksom noe:).

Poenget er vel å kunne styre gjærbarheten - og, selvfølgelig; noen ganger vil du ha den så høy som mulig. Men det er vel ikke så ofte. Det jeg nesten alltid gjør, er å legge inn "dekstrinasjonssteget" - 70 til 72 grader - for å få best mulig kropp og skumfasthet. Siden jeg har god tid, lar jeg det gjerne bli på opp mot en time.

Sist redigert:
Jegmå innrømme at det svakeste ølet - som holder bare 3% - ikke er det jeg vurderer først når jeg lurer på hvilken jeg skal begynne med. Sjøl om det er et av mine mer vellykkede øl, så mangler det liksom noe:).

Poenget er vel å kunne styre gjærbarheten - og, selvfølgelig; noen ganger vil du ha den så høy som mulig. Men det er vel ikke så ofte. Det jeg nesten alltid gjør, er å legge inn "dekstrinasjonssteget" - 70 til 72 grader - for å få best mulig kropp og skumfasthet. Siden jeg har god tid, lar jeg det gjerne bli på opp mot en time.
Ah, det er et godt tips. Skumfasthet er noe ølene mine ikke alltid treffer på.

Ah, det er et godt tips. Skumfasthet er noe ølene mine ikke alltid treffer på.

Tror det har noe for seg:).

Om old ale: En old ale skal vel ikke være tørr, men på den annen side ikke direkte søt, heller. Jeg brygget en i høst, og mesket inn på 68, og brukte i tillegg 72 grader. Den fikk jeg litt dårlig utgjæring på, (1.070 til 1.023, og altså 66%) med Wyeast 1318 (som riktignok ikke skal gjære så godt ut, heller), og jeg kunne nok ha lagt inn et kort steg på 63 grader der.

Men ølet er godt, det, likevel, så jeg vet ikke om jeg egentlig er så misfornøyd:).

Tror det har noe for seg:).

Om old ale: En old ale skal vel ikke være tørr, men på den annen side ikke direkte søt, heller. Jeg brygget en i høst, og mesket inn på 68, og brukte i tillegg 72 grader. Den fikk jeg litt dårlig utgjæring på, (1.070 til 1.023, og altså 66%) med Wyeast 1318 (som riktignok ikke skal gjære så godt ut, heller), og jeg kunne nok ha lagt inn et kort steg på 63 grader der.

Men ølet er godt, det, likevel, så jeg vet ikke om jeg egentlig er så misfornøyd:).
Estimatet for old alen er at den skal gå fra 1091 til 1021. Kunne kanskje likt å ta den litt lenger ned kanskje legge inn et steg på 63 etterfulgt av et på 70?

Estimatet for old alen er at den skal gå fra 1091 til 1021. Kunne kanskje likt å ta den litt lenger ned kanskje legge inn et steg på 63 etterfulgt av et på 70?

Hvordan ser oppskrifta di ut? (Old ale-oppskrifter kan vel variere ganske mye?)

Jeg ser for meg at et kvarter på 63, 45 min på 68 + 20 min på 72 burde bli bra.

Tilbake
Topp