1318. 004 på andreplass. 001 blir veldig nøytral.
@Botnen Enig med Bjarte.1318. 004 på andreplass. 001 blir veldig nøytral.
Etter typografi/layout å dømme, er det oppfølgeren til ”Ølbrygging – Fra hånd til munn”. ”Brygg mer” tror jeg den heter.
Lettkokte er tingen, ja. Stivelsen er lettere tilgjengelig. Og den runder av en del - men du skal nok kanskje lagre dette ølet en stund.
013: "Dry, malty ale yeast. Provides a complex, oakey ester character to your beer. Hop bitterness comes through well. This yeast is well suited for classic British pale ales, bitters, and stouts. Does not flocculate as much as WLP002 and WLP005." Min favoritt. La den begynne litt lavt (=18 grader), og så kan den etter hvert få stige til 20 eller 21 grader.
Ta av en liten klikk av starteren - du trenger ikke mye - så har du til en ny starter. På den måten kan du ha den som husgjær veldig lenge. Du skal nok ikke gjenbruke gjæren fra dette ølet om du går opp litt i styrke.
Nå har jeg aldri brukt US-05 eller WLP001 (som er samme gjær) i porter, men vær klar over at ryktene om nøytralitet er litt overdrevet. Spesielt ved lave temperaturer (18 grader og lavere) så gir denne en smak av fersken. Grunnen til at denne oppleves som nøytral er at den smaken blander seg på en fin måte med amerikanske sitrushumler, og det er da lett å tenke på den smaken som en del av humlebidraget. Jeg ville være forsiktig med å bruke 001/US-05 for øl uten relativt kraftige smaksbidrag fra humle.1318. 004 på andreplass. 001 blir veldig nøytral.[/QUOTE
Eg hadde tatt med i beregning den skulle lagres. Så det er greit.
Ang 013, så har eg sett du skriver mye fint om den. Bryggebutikken hadde ikkje 1318, så da gikk eg for 013.
Mener du at eg bare skal spare litt gjær uten å helle i alt?
Hva anbefales å bruke 013 til? (Sånn bortsett fra Vestkyst som eg vet du elsker )
Eg merker eg blir veldig usikker med denne OG'en, men tror eg må satse på en litt høyere en tenkt. Så får der stå til.
Hvis ikkje eg har klart å få O2 til da...
Nå har jeg aldri brukt US-05 eller WLP001 (som er samme gjær) i porter, men vær klar over at ryktene om nøytralitet er litt overdrevet. Spesielt ved lave temperaturer (18 grader og lavere) så gir denne en smak av fersken. Grunnen til at denne oppleves som nøytral er at den smaken blander seg på en fin måte med amerikanske sitrushumler, og det er da lett å tenke på den smaken som en del av humlebidraget. Jeg ville være forsiktig med å bruke 001/US-05 for øl uten relativt kraftige smaksbidrag fra humle.
Jeg var veldig usikker på om jeg skulle skrive "18 grader eller lavere" eller "under 18 grader", men valgte det første. Jeg forholder meg gjerne til skaptemperatur fordi det er er den jeg kan styre direkte, mens gjæringen ligger noen grader over før den stabiliserer seg på skaptemperatur.WLP001 tror jeg er noe reinere enn 05. Jeg har brukt den nå - for første gang, har brukt 05 tidligere - i en helt lys cream ale, og den er faktisk veldig rein. Men det stemmer nok det du sier om fersken hvis den gjæres for lavt. Jeg tror 18 grader er ideelt.
Jeg var veldig usikker på om jeg skulle skrive "18 grader eller lavere" eller "under 18 grader", men valgte det første. Jeg forholder meg gjerne til skaptemperatur fordi det er er den jeg kan styre direkte, mens gjæringen ligger noen grader over før den stabiliserer seg på skaptemperatur.
Det betyr at jeg ikke har fått tydelig fersken ved skaptemperatur på 18 grader, men da har gjæringen i gjæringskaret ligget noen grader over og så stabilisert seg på 18 grader.
Jeg har fått ferskensmak ved 16 grader skaptemperatur, og da har nok ihvertfall stormgjæringen havnet på 18-19 grader på det varmeste. Derfor "18 grader eller lavere", men det kan jo hende at ferskensmakene oppstår i gjæringen som skjer etter stormgjæringen i dette tilfellet.
Edit: Jeg googlet litt, og det ser ut til at det med fersken er noe som rapporteres oftere med US-05 enn med WLP001, men det finnes flere som rapporterer dette også med sistnevnte. Det er noen som mener dette kan komme av litt stresset gjær på grunn av underpitching og/eller lav temperatur.
Uansett har jeg kommet til dette for min egen del: US-05 er for IPA (og andre lyse, humledominerte øl), og evt. som en backupgjær om andre gjærvarianter skulle skjære seg (stoppe opp eller lignende). For andre lyse øl er det nok W-34/70 som er min goto-tørrgjær nå.
To sjeler, samme tanke. Jeg oppdaterte innlegget mitt akkurat mens du skrev ditt svar. Ja, jeg bruker fortsatt US-05 for Cream Ale. Ikke fordi jeg er sikker på at jeg unngår fersken der, men fordi min Cream Ale bruker amerikansk sitrushumle som passer fint sammen med nettopp den smaken. Den gjæres også på 18-20 grader (starter på 18 grader i skapet og hever til 20 etterhvert).Vil det si at du ville bruke den i en cream ale, f.eks.? Gjæret på ale-temperatur, altså.
Jeg skal nok bruke 001 litt framover nå. Jeg likte som sagt veldig godt det den gjorde med cream ale'n. (Tror jeg må ta en tur i kjøleskapet nå! Pensjonistens privilegium.)
To sjeler, samme tanke. Jeg oppdaterte innlegget mitt akkurat mens du skrev ditt svar. Ja, jeg bruker fortsatt US-05 for Cream Ale. Ikke fordi jeg er sikker på at jeg unngår fersken der, men fordi min Cream Ale bruker amerikansk sitrushumle som passer fint sammen med nettopp den smaken. Den gjæres også på 18-20 grader (starter på 18 grader i skapet og hever til 20 etterhvert).
I den forrige varianter hadde jeg litt flere spesialmalt, blant annet special b, men ikke hvete. Nå droppa jeg special b og la til hvetemalt.Baltisk porter er jo en kompleks ølstil og man kan faktisk komme unna med mange spesialmalt. Skal du brygge den stilriktig er bitterheten innafor, men det skader ikke å gå opp mot 40-tallet, etter min mening. Ser bra ut – blir en mørk og kraftig variant det der.