"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

@Sarge, jeg stegmesker iblant, gjerne hvis jeg skal til Belgia, men egentlig sjeldnere og sjeldnere. Nå er det så lenge sia sist at jeg ikke lenger husker hva jeg tenkte jeg skulle få ut av det.
Eneste gangen jeg stegmesket siste året var et par batcher med norsk undermodifisert malt. Mener å ha lest (her?) at selv tyske tradisjonsbryggerier har sluttet å stegmeske.
 
Ja, jeg ser ikke helt poenget med moderne malt, ihvertfall ikke sånn til vanlig.

Jeg forleste meg på den forrige utgaven av Palmer, og drev iherdig stegmesking. No more - tror faktisk ølet bare kan bli dårligere av det. (Men jeg kan godt ha to steg over 60 grader; det blir noe annet.)

Ok, det finnes unnrak, selvfølgelig - men de ølene er det sjelden jeg brygger nå.
 
Jeg forleste meg på den forrige utgaven av Palmer, og drev iherdig stegmesking. No more - tror faktisk ølet bare kan bli dårligere av det. (Men jeg kan godt ha to steg over 60 grader; det blir noe annet.)

Ok, det finnes unnrak, selvfølgelig - men de ølene er det sjelden jeg brygger nå.
Det er alltid så hyggelig å være enig med deg, Finn. :) Særlig siden jeg tror vi har ganske lik smak når det gjelder øl, sånn bortsett fra at du bor litt for nært elva.

Men hva bruker du flere steg over 60 grader til? Hva er det du oppnår med det?
 
Det er alltid så hyggelig å være enig med deg, Finn. :) Særlig siden jeg tror vi har ganske lik smak når det gjelder øl, sånn bortsett fra at du bor litt for nært elva.

Men hva bruker du flere steg over 60 grader til? Hva er det du oppnår med det?

Hyggelig å ha åndsfeller;). Nærmeste elv er forøvrig Vigga, som kreker seg nordover langsmed R4 (eller omvendt) før den litt nølende gjemmer seg i Randsfjorden. Men jeg bor oppe i høyden, mellom Vigga-dalen og Randsfjorden, og kjenner meg litt hevet over lavlandet:). Kort vei inn i Nordmarka.

Sjekk det som står om hochkurz mash i denne artikkelen til Braukaiser: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Infusion_Mashing

Det tar noe mer tid, gjerne - men det gir deg litt følelsen av å styre ting bedre, og kanskje gjør du til og med det. Og så får du litt bedre utbytte:).
 
Hyggelig å ha åndsfeller;). Nærmeste elv er forøvrig Vigga, som kreker seg nordover langsmed R4 (eller omvendt) før den litt nølende gjemmer seg i Randsfjorden. Men jeg bor oppe i høyden, mellom Vigga-dalen og Randsfjorden, og kjenner meg litt hevet over lavlandet:). Kort vei inn i Nordmarka.
Vel, noe må det være som gjør at du har så mye vann i ølet ditt. ;)

Takk for link, jeg skal ta en titt. Stegmesking er jo skrekkelig enkelt med grynfaren. Jeg har bare glemt hva det skulle være godt for. :)
 
Vel, noe må det være som gjør at du har så mye vann i ølet ditt. ;)

Takk for link, jeg skal ta en titt. Stegmesking er jo skrekkelig enkelt med grynfaren. Jeg har bare glemt hva det skulle være godt for. :)

Alt vannet, ja - nei, det er ikke det at jeg har ledet noen vannveier gjennom huset. Men jeg er glad i øl, så jeg vil gjerne kunne drikke en del av det;).
 
Alt vannet, ja - nei, det er ikke det at jeg har ledet noen vannveier gjennom huset. Men jeg er glad i øl, så jeg vil gjerne kunne drikke en del av det;).
Jeg har sjelden plass i magen til mer enn en flaske eller to uansett, så da kan det godt ligge litt over femtallet uten å gå utover kvaliteten på ubunden tid. :)

Tok en titt på linken du la ved. Virka som poenget var å få opp gjærbarheten litt? Jeg husker jeg var opptatt av det en stund, å få mest mulig ut av kornet. Har egentlig ikke giddi å bekymre meg stort for det på lenge. Det er godt med litt kropp på ølet, og de fleste ølene ligger på rundt 5-6 % alkohol, og da er det fortsatt god plass i gryta, men på mandag skal jeg til med en ganske massiv old ale. Kanskje jeg burde ta en titt på en liten stegmesk der?
 
Jeg har sjelden plass i magen til mer enn en flaske eller to uansett, så da kan det godt ligge litt over femtallet uten å gå utover kvaliteten på ubunden tid. :)

Tok en titt på linken du la ved. Virka som poenget var å få opp gjærbarheten litt? Jeg husker jeg var opptatt av det en stund, å få mest mulig ut av kornet. Har egentlig ikke giddi å bekymre meg stort for det på lenge. Det er godt med litt kropp på ølet, og de fleste ølene ligger på rundt 5-6 % alkohol, og da er det fortsatt god plass i gryta, men på mandag skal jeg til med en ganske massiv old ale. Kanskje jeg burde ta en titt på en liten stegmesk der?

Jegmå innrømme at det svakeste ølet - som holder bare 3% - ikke er det jeg vurderer først når jeg lurer på hvilken jeg skal begynne med. Sjøl om det er et av mine mer vellykkede øl, så mangler det liksom noe:).

Poenget er vel å kunne styre gjærbarheten - og, selvfølgelig; noen ganger vil du ha den så høy som mulig. Men det er vel ikke så ofte. Det jeg nesten alltid gjør, er å legge inn "dekstrinasjonssteget" - 70 til 72 grader - for å få best mulig kropp og skumfasthet. Siden jeg har god tid, lar jeg det gjerne bli på opp mot en time.
 
Sist redigert:
Jegmå innrømme at det svakeste ølet - som holder bare 3% - ikke er det jeg vurderer først når jeg lurer på hvilken jeg skal begynne med. Sjøl om det er et av mine mer vellykkede øl, så mangler det liksom noe:).

Poenget er vel å kunne styre gjærbarheten - og, selvfølgelig; noen ganger vil du ha den så høy som mulig. Men det er vel ikke så ofte. Det jeg nesten alltid gjør, er å legge inn "dekstrinasjonssteget" - 70 til 72 grader - for å få best mulig kropp og skumfasthet. Siden jeg har god tid, lar jeg det gjerne bli på opp mot en time.
Ah, det er et godt tips. Skumfasthet er noe ølene mine ikke alltid treffer på.
 
Ah, det er et godt tips. Skumfasthet er noe ølene mine ikke alltid treffer på.

Tror det har noe for seg:).

Om old ale: En old ale skal vel ikke være tørr, men på den annen side ikke direkte søt, heller. Jeg brygget en i høst, og mesket inn på 68, og brukte i tillegg 72 grader. Den fikk jeg litt dårlig utgjæring på, (1.070 til 1.023, og altså 66%) med Wyeast 1318 (som riktignok ikke skal gjære så godt ut, heller), og jeg kunne nok ha lagt inn et kort steg på 63 grader der.

Men ølet er godt, det, likevel, så jeg vet ikke om jeg egentlig er så misfornøyd:).
 
Tror det har noe for seg:).

Om old ale: En old ale skal vel ikke være tørr, men på den annen side ikke direkte søt, heller. Jeg brygget en i høst, og mesket inn på 68, og brukte i tillegg 72 grader. Den fikk jeg litt dårlig utgjæring på, (1.070 til 1.023, og altså 66%) med Wyeast 1318 (som riktignok ikke skal gjære så godt ut, heller), og jeg kunne nok ha lagt inn et kort steg på 63 grader der.

Men ølet er godt, det, likevel, så jeg vet ikke om jeg egentlig er så misfornøyd:).
Estimatet for old alen er at den skal gå fra 1091 til 1021. Kunne kanskje likt å ta den litt lenger ned kanskje legge inn et steg på 63 etterfulgt av et på 70?
 
Estimatet for old alen er at den skal gå fra 1091 til 1021. Kunne kanskje likt å ta den litt lenger ned kanskje legge inn et steg på 63 etterfulgt av et på 70?

Hvordan ser oppskrifta di ut? (Old ale-oppskrifter kan vel variere ganske mye?)

Jeg ser for meg at et kvarter på 63, 45 min på 68 + 20 min på 72 burde bli bra.
 
Hvordan ser oppskrifta di ut? (Old ale-oppskrifter kan vel variere ganske mye?)

Jeg ser for meg at et kvarter på 63, 45 min på 68 + 20 min på 72 burde bli bra.
6,5 kg Maris Otter
0,5 kg Carabrown
0,5 kg Caraaroma
0,5 kg Crystal 120 EBC
0,5 kg München
0,5 kg Wien
0,25 kg demerarasukker

30 g magnum @60
20 g EKG @30
40 g EKG @15

Wlp013

Estimater:
OG: 1091, FG: 1021, IBU: 44, EBC: 50,8 ABV: 9,3%

Opprinnelig meskeskjema: Meskes med 23,5 l vann på 67 grader, utmesk på 76, skyll med 12 liter på <76 grader. Kok i 90 min.
 
6,5 kg Maris Otter
0,5 kg Carabrown
0,5 kg Caraaroma
0,5 kg Crystal 120 EBC
0,5 kg München
0,5 kg Wien
0,25 kg demerarasukker

30 g magnum @60
20 g EKG @30
40 g EKG @15

Wlp013

Estimater:
OG: 1091, FG: 1021, IBU: 44, EBC: 50,8 ABV: 9,3%

Opprinnelig meskeskjema: Meskes med 23,5 l vann på 67 grader, utmesk på 76, skyll med 12 liter på <76 grader. Kok i 90 min.

Ikke noe ekstremt med den oppskrifta - bortsett fra alkoholen;). I det mørke hjørnet, og 1.021 skulle gi litt, men ikke mye sødme. Den skal varme godt neste(?) vinter, den der.
 
På tide å realisere denne. Men jeg tenker nok å brygge noe som er litt sterkere enn Carnegie's 5,5%, ikke minst fordi jeg vil lagre den .


På tide å realisere dette prosjektet, da. Jeg skal brygge den en del sterkere enn Carnegies 5,5%, så jeg må ta ned % av krystall- og sjokomalt. Jeg lager først en oppskrift på 5,5%, og så legger jeg bare til basismalt

Tenker jeg splitter sjoko'n i like deler lys og mørk, samt overfører 1/5 av den til amber malt.

Krystallmalten vil jeg også splitte; 3/4 120 EBC og 1/4 Dark Crystal.

Da blir det seende sånn ut


Ikke noe ekstremt med den oppskrifta - bortsett fra alkoholen;). I det mørke hjørnet, og 1.021 skulle gi litt, men ikke mye sødme. Den skal varme godt neste(?) vinter, den der.
Ja, vi har drikki opp alt lagringsølet, så det trengs noen tunge brygg framover. :p
 
Nå fikk jeg for meg å sette Carnegie på lista over prosjekter i vinter. Fant en oppskrift ( fra en svenske), men har ingen mulighet til å vurdere den:

75% pilsner malt
12,5% caramel malt
12,5% chocolate malt

Bitter to maybe 30 IBUs at beginning of boil with any classic european hop.

It's fermented with a pretty clean lager yeast, but before 1993 they used Ringwood.

(http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=567618)

Enkel og grei, og så får en bare vurdere hva slags caramel og sjoko. Noen meninger om det?

På tide å realisere dette prosjektet, da. Jeg skal brygge den en del sterkere enn Carnegies 5,5%, så jeg må ta ned % av krystall- og sjokomalt. Jeg lager først en oppskrift på 5,5%, og så legger jeg bare til basismalt

Tenker jeg splitter sjoko'n i like deler lys - bruker belgisk kaffemalt der - og mørk, samt overfører 1/5 av den til Special X, som vel er et hybridmalt. Skal gi godt med mørke frukter.

Krystallmalten vil jeg også splitte; 3/4 120 EBC og så en liten dose Dark Crystal.

Da blir det seende sånn ut:

Til 24 liter, med OG 1.087 og FG 1.024:
Malt
9,50 kg Pilsnermalt
0,50 kg Crystal 120
0.25 kg Mørk kaffemalt (Castle) 500 EBC
0,25 kg Mørk sjokolademalt
0,20 kg Dark Crystal
0,15 kg Special X 350 EBC
Humle
Challenger til 40 IBU
Gjær
w-34/70 (3.generasjon)
Salter
1 ts kalsiumklorid, 1/2 ts natriumbikarbonat (vil antakelig trenge det for å få pH'en på plass).

Meske et kvarter på 63, 45 min på 68 + 20 min på 72.

Første forsøk på dette ølet. @LarsUlv Du brygget jo en sånn en. Hvordan ble den?
 
På tide å realisere dette prosjektet, da. Jeg skal brygge den en del sterkere enn Carnegies 5,5%, så jeg må ta ned % av krystall- og sjokomalt. Jeg lager først en oppskrift på 5,5%, og så legger jeg bare til basismalt

Tenker jeg splitter sjoko'n i like deler lys - bruker belgisk kaffemalt der - og mørk, samt overfører 1/5 av den til Special X, som vel er et hybridmalt. Skal gi godt med mørke frukter.

Krystallmalten vil jeg også splitte; 3/4 120 EBC og så en liten dose Dark Crystal.

Da blir det seende sånn ut:

Til 24 liter, med OG 1.087 og FG 1.024:
Malt
9,50 kg Pilsnermalt
0,50 kg Crystal 120
0.25 kg Mørk kaffemalt (Castle) 500 EBC
0,25 kg Mørk sjokolademalt
0,20 kg Dark Crystal
0,15 kg Special X 350 EBC
Humle
Challenger til 40 IBU
Gjær
w-34/70 (3.generasjon)
Salter
1 ts kalsiumklorid, 1/2 ts natriumbikarbonat (vil antakelig trenge det for å få pH'en på plass).

Meske et kvarter på 63, 45 min på 68 + 20 min på 72.

Første forsøk på dette ølet. @LarsUlv Du brygget jo en sånn en. Hvordan ble den?

Jo, jeg brygget en Baltisk porter, samme oppskrift i to omganger samme dag.
Pitchet rikelig med WLP833 på 8 grader, lot stige til 10 grader og ligge der i 4 dager.
Så 10 dager på 12 grader før jeg løftet til 15 grader.
De står fremdeles i gjæringskapet på 15 grader i 5 dager før de skal ned til 0 grader på 15 dager (1 grad pr/dag).
Fikk lavere effektivitet enn beregnet så jeg hadde OG på 1.080 og 1.082 i de to bøttene.
Litt usikker på hvorfor jeg fikk lav effektivitet (rundt 74%), tror kanskje jeg må begynne å holde meg med malt og mølle selv så jeg får full kontroll over maltblanding og mengder.

Nå er SG på 1.025 og 1.027. Kommer nok ikke lavere tror jeg.

Når de blir ferdig med å stå her:

2017-12-09 17.04.34.jpg

Skal 30 av de 45 literne over her:

2017-12-09 17.05.23.jpg

Så det er en stund til jeg kan si noe om hvordan dette ølet blir.
Men hydrometerprøvene smaker lovende.
 
Har følgende humle og tenker å lage en reste-ipa (maks 50 IBU). OG 1,055 ca:

80 gram O rudi (australsk humle, navnet er noe visket bort på etiketten så kan være feil)
300 gram centennial
25 gram magnum
70 gram perle
80 gram summit
40 gram saaz
40 gram cascade.


Tenkte på følgende:

40 gram centennial på 15 minutt.
80 gram O rudi+ 20 gram cascade flamout.
80 gram summit+ 20 gram cascade hop stand.
60 gram centennial tørrhumle

Årsaken til centennial på tørrhumle og ikke de andre er fordi denne er den eneste jeg føler er "forsvarlig" lagret i vakum.

Vil dette kunne funke? Har ikke lyst på mer tørrhumle enn 60 gram fordi jeg ønsker ikke å ta CC denne gangen, vil unngå oksidering og at kranen blir "jammed".

Vet ikke om trådens hensikt er dette, men ville bare dele at denne ble knallgod.

OG ble 1,06 og pga god utgjæring klokker denne inn nærmere 7 prosent. Ble ingen 15 min humle, kun 140 gram på hopstand og 60 gram tørrhumle. Danish lager som base for bitterheten, Amber fra briess og resten pilsner dme. Hadde glemt hvor godt IPA kan være!
 

Vedlegg

  • IMG_20171209_191059.jpg
    IMG_20171209_191059.jpg
    105,8 KB · Sett: 16
Hvordan ser oppskrifta di ut? (Old ale-oppskrifter kan vel variere ganske mye?)

Jeg ser for meg at et kvarter på 63, 45 min på 68 + 20 min på 72 burde bli bra.
La inn meskestegene du foreslo i beersmith, og det vippa estimert FG til 1023. Estimert OG holdt seg på 1091. Spørsmålet er om beersmith er til å stole på her, og om mer kropp er ønskelig. Old ale på 1023 (om det stemmer), og ofte får jeg litt dårligere utgjæring enn estimert også. Hva tenker du?
 
Tilbake
Topp