Finn Berger
Moderator
Gjæret på 9 grader. Sikter meg inn på å spunde med noen poeng igjen også, så sg var egentlig 1022 nå ved overføring.
Eksperimenterer litt med å tilsette ren sink i gjærstarteren og det ser ut til å sette mer fart på gjæringa enn vanlig. Meska på 69 og 72 grader, så jeg sikta meg inn på lav utgjæring, noe jeg fikk først bekrefta til å fungere bra med FFT på 1020.
Interessant! I hvilken form bruker du det, og hvor får du tak i det? Og hvor mye bruker du?
Jeg veit ikke hvilken strategi som er best, tilsette i starter eller i gjæringsdunken. Jeg har lest at det ikke skal så mye til før det blir for mye, med både usmaker og dårligere gjærvekst som resultat - men jeg leser også litt ulike ting om det. Her, f.eks., ser det ut som om det skal en del til før det går ut over smaken, i alle fall: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1094/ASBCJ-2011-0909-01
Det jeg har forstått så langt, er at det er viktig med nok sink, men at det er lite å vinne på høyere doser - og at det fort kan bli for mye, siden det er snakk om ganske små mengder som trengs. Og det kan virke som om det tryggeste er å tilsette sinken i starter.