Lurer på å brygge en enkel og grei engelsk brown ale.
Den må være ferdig om 2 uker. Tvangskarbonerer på fat.
Hva tror folket:
MO 80,7%
Pale Crystal 5,3%
Dark Crystal 5,3%
Amber 5,3%
Pale Choc 3,5%
OG: 1.050
Humle med Challenger, aldri prøvd den før.
Gjær: Windsor.
Må bruke tørrgjær da det er usikkert om eg får brygget når eg tenker, og for enkelhets skyld.
Klarer Windsor jobben på 10-14 dager?
Hvilket amber malt har du? Hvis det er Thomas Fawcett, er det en god del mørkere og kraftigere enn andre, og jeg ville være forsiktig med det. Dark Crystal er også skumle greier.
Det skulle gå greit å få det ølet ferdig på to uker. Bare vær litt raus med gjæren, og sett opp temperaturen etter hvert. Vær klar over at den ikke gjærer så godt ut. Det er antakelig en god ide å meske på 64/65 grader. (Og så kan du jo gjerne legge til et dektrinasjonssteg på 70-72)
Fra datarket: "
In Lallemand’s Standard Conditions Wort at 20°C (68°F) LalBrew® Windsor yeast exhibits:
Vigorous fermentation that can be completed in 3 days
Medium attenuation and Low flocculation
Fruity and Estery flavor and aroma, typical of traditional English style ales
The optimal temperature range for LalBrew® Windsor yeast when producing traditional styles is 15°C(59°F) to
22°C(72°F)
Windsor does not utilize the sugar maltotriose (a molecule composed of 3 glucose units).
Maltotriose is present in wort in an average 10-15% of all malt worts. The result will be fuller body and residual sweetness in beer. Be advised to adjust mash temperatures according to desired result.
Fermentation rate, fermentation time and degree of attenuation are dependent on inoculation density, yeast handling, fermentation temperature and nutritional quality ofthe wort.