1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Miguel, 2 Feb 2017.

1. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Amarillo + Cascade + (Zeus /Columbus) + en dash Chinook, Simcoe og honning (2+2+2+1+1+1)
    Serverte deg noe lignende for et par å sia så ut som du likte det

Finn Berger liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ser ikke galt ut. CTZ og Simcoe er to av de tre som utgjør stammen i Vestkyst (Centennial er den tredje), og Amarillo er med i tørrhumlinga. Så det blir ikke veldig ulikt, vil jeg tro. Og Vestkyst er favorittølet her i gården når det gjelder amerikansk øl.

Og du lager jo godt øl:).

3. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg brygger bare batcher på 12,5L, og er vel også konservativ på humlen, så jeg er ikke så bekymret for humlebruken … 100gram pellets rekker langt hos Monobryggeriet ;). Dette med smaksbidrag fra FWH humle har jeg varierende erfaringer med, men jeg mener at noen, og spesielt challenger gir også smak som FWH. Jeg tilsetter stort sett all bitterhumle som FWH faktisk. Er litt følsom for bitterheten, og synes den blender bedre tilsatt som FWH og derfor har det bare blitt sånn. Burde egentlig brygget litt med 60min bitterhumle igjen " bare for å sjekke" ;)

Finn Berger liker dette.
  4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Comboen er jo fin nok den. Men vil du lage et "nytt" øl som er ganske likt i humlingen som Vestkyst som du sikkert har brygget en del av fra før, siden du er glad i den?

Finn Berger og loebrygg liker dette.
  5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sikkert fordi den inneholder en del humulene, noe som ofte går igjen i mer klassiske humler som ikke er "amerika"-humler. Det er gjerne koketiden det står på. Noe forsvinner, annet kommer mer frem.

Finn Berger liker dette.
  6. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er veldig glad i komboen Centennial (60%) og Columbus (40%). Synes Columbus er litt mer potent i mine smaksløker, så derfor blandingsforholdet 60/40. Rett ut av gjæringskaret synes jeg Columbus fremdeles litt mer fremtredende, men jeg synes også den taper seg litt fortere, og det er derfor god balanse etter en drøy måned …

Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ja, det ville faktisk være artig å teste noe som ikke ligger så langt fra noe jeg kjenner godt. (Vestkyst er uten tvil det ølet jeg har brygget flest ganger.) Jeg har ikke noen faste ideer om hva jeg er ute etter sånn sett. Og Marit ville helt sikkert sette pris på det. Hun er ikke kjempefan av de mest typiske paraplydrink-variantene med smak av tropiske frukter.

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Aha. Mer old School IPA, da altså?

CTZ ( evt ren Columbus) og citra da f.eks. 60/40 muligens. Muligens toppet opp på den tørre siden med omtrent ingenting av El Dorado eller Mosaic.

Finn Berger liker dette.
  9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Den har jeg heller ikke prøvd. Dette blir også en slektning av Vestkyst? Klassisk IPA, med furu og grapefrukt?

Jeg skal nok brygge en NEIPA igjen snart, også. Men nå er kanskje maks grapefrukt og litt harpiks et mål, begynner jeg å kjenne på.

10. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hadde en Golden Ale med Azacca og Chinook, med mest Azacca i sene tilsettninger og tørrhumling.
    Veldig godt.

Finn Berger liker dette.
  11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jepp. Old School er godt.

Artig å se at Columbus dukker opp så ofte. Den er av dem jeg gjerne tar med, ja. Den er vel kjent for å være "dank" - og jeg liker det. Jeg liker kattepiss, også - og det er Citra en leverandør av, om jeg ikke husker feil. (Citra og Amarillo er en av "mine" blamdinger, og den er god på det.)

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Da tenker jeg at du får tropearoma på et solid fundament av furuplank. Var det sånn det var?

RealGone liker dette.
  13. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noe i den dur:)
    90% GP 10% carahell, wlp 051.

Finn Berger liker dette.
  14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Er usikker på gristen. Men det blir kanskje noe i den retningen. Jeg liker ikke for mye av det mørkere karamellmaltet. Skjønner egentlig ikke at Vestkyst smaker sånn det gjør, med såpass mye av det stoffet som den har.

15. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Neida, det var nå bare til info om hva som funker for meg. Resten fikser du selv, men Azacca og Chinook sammen er bra. Ikkje alt for mye furu. Lurer på om eg kjørte 1:1, 2:1, 3:1 i kok, WP og DH.
    Litt usikker. Du fikser sikkert noe bra ;)

16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det blir en idebank, dette her. Så blir jeg sittende og føle litt før jeg treffer et endelig valg.

Blir det old school, eller old school med et ferniss av moderne tropicana (azacca, el dorado)?

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvis du vil ha masse kattepiss så bruk en del Simcoe. 4MMP er den "aktive-kattepiss-ingrediensen" i humler. Der kan du også google litt for å finne ut av hvilke humler som har masse 4MMP. Det er en thiol, en svovelforbindelse.

Sarge og Finn Berger liker dette.
  18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det forstår seg. Simcoe er jo en av de tre i Vestkyst:).

Egentlig er det jo meningsløst å brygge noe annet enn det ølet:D!

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg synes single-hops er artig og jeg. Du som er rimelig ekspert på perfekte maltbaser kan jo og få noe ekstra ut av SH tenker jeg. I steden for å dosere forskjellig malt-typer i en grist, så kan du tenke på hvordan dosere en og samme humle mtp koketid/tørrhumletid.

Finn Berger liker dette.
  20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Stort sett har jeg ikke likt amerikanske single hop-øl. Men det er vel dumt å gjøre et dogme ut av det. Og jeg brygger jo kanskje mer sh-øl enn øl med kombinasjoner - men det er i engelske eller tyske stiler. Det er noe annet, men de gir jo rik anledning til å se på hva som skjer når du tilsetter ved ulike tidspunkter. Skjønt jeg kal ikke skryte på meg et veldig reflektert forhold til det:(.

Det single hop-ølet jeg faktisk kunne tenke meg å brygge, er Arrogant Bastard. Noe så vanvittig som å bruke akkurat Chinook i et sånt øl er i seg sjøl grunn til å være positiv til det. Og så er det jo godt!

mr blonde og loebrygg liker dette.

Del denne siden