"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

1,042 OG
1,008 FG
4,5% ABV

70% pils
30% flaka mais
Galena @ 90min til 19 IBU
WLP940 Mexican Lager, 10C

Blir dette en grei klon av Corona mon tro? Jeg drikker ikke originalen engang men har kompiser som kun drikker denslags som fortjener en god fest :p
 
1,042 OG
1,008 FG
4,5% ABV

70% pils
30% flaka mais
Galena @ 90min til 19 IBU
WLP940 Mexican Lager, 10C

Blir dette en grei klon av Corona mon tro? Jeg drikker ikke originalen engang men har kompiser som kun drikker denslags som fortjener en god fest :p

Si meg hvem du omgås, og jeg skal si deg hvem du er:D.

Oppskrifta ser grei ut for meg. Bare pass på å få fersk mais.
 
1,042 OG
1,008 FG
4,5% ABV

70% pils
30% flaka mais
Galena @ 90min til 19 IBU
WLP940 Mexican Lager, 10C

Blir dette en grei klon av Corona mon tro? Jeg drikker ikke originalen engang men har kompiser som kun drikker denslags som fortjener en god fest :p

Tror du kan sjekke ut flaket ris og. Corona gir ikke så veldig uber-distinkt mais-preg, så ris er nok en av greiene vil jeg tro.
 
Kjøpte en 25kg sekk med mikronisert mais på Felleskjøpet i dag så håper da den er fersk. Bryggselv var tom og FK var så billig :p
 
Eller «Varmebehandlet og valset mais» som FK kaller det:p altså samme som flaket mais hos bryggebutikkene til 1/3 av prisen
 
1,042 OG
1,008 FG
4,5% ABV

70% pils
30% flaka mais
Galena @ 90min til 19 IBU
WLP940 Mexican Lager, 10C

Blir dette en grei klon av Corona mon tro? Jeg drikker ikke originalen engang men har kompiser som kun drikker denslags som fortjener en god fest :p

Har brygget noen ganger lyse lagere med 940 selv med ABV i 4-4,5 området. Min erfaring er at det blir veldig lite smak på dette med denne gjæren. Som White Labs skriver; "From Mexico City, this strain produces clean lager beers with a crisp finish. It keeps drinkability on the forefront while allowing malt and hop flavors and aromas to be background notes. A great strain choice for light-style lagers like Vienna-style." Personlig har jeg skrinlagt denne gjæren på lette ting, og kommer nok til å prøve 840 neste gang jeg går løs på noe slikt igjen.
 
Eller «Varmebehandlet og valset mais» som FK kaller det:p altså samme som flaket mais hos bryggebutikkene til 1/3 av prisen

Damn, da lyver internett, eller at FK bruker ordet feil. Jeg googlet det og det jeg fant var "redusert til pulver". Trodde FK hadde kommet med noe nytt da du sa mikronisert.
 
Har brygget noen ganger lyse lagere med 940 selv med ABV i 4-4,5 området. Min erfaring er at det blir veldig lite smak på dette med denne gjæren. Som White Labs skriver; "From Mexico City, this strain produces clean lager beers with a crisp finish. It keeps drinkability on the forefront while allowing malt and hop flavors and aromas to be background notes. A great strain choice for light-style lagers like Vienna-style." Personlig har jeg skrinlagt denne gjæren på lette ting, og kommer nok til å prøve 840 neste gang jeg går løs på noe slikt igjen.

Takk for dine erfaringer! Desverre helt perfekt for de som skal drikke dette, jeg får ha med noe annet :p
 
Sånn blei det til slutt. Tok ideen om en old school IPA-humlekombinasjon (Chinook + Cascade) med et innslag av de nyere, tropiske humlene (Idaho). Og så ofrer jeg litt Simcoe som bitterhumle. Den gir mjukere bitterhet enn Chinook, som kan være litt røff som bitterhumle.

OG 1.054, FG 1.012, 5,5 % ABV, 45 IBU. Meske på 68 + 72. 4 ts sulfat, 1 ts klorid.

Malt til 32 liter etter nedkjøling

5,0 kg pale malt (73%)
1,0 kg hvetemalt (15%)
0,6 kg Caramalt 35 (9%)
0,2 kg Crystal T50 (3%)
Humle
20 gr Simcoe @ 60
20 gr Chinook @ 10
20 gr Idaho@ 10
20 gr Cascade @ 10
20 gr Chinook @ 0
20 gr Idaho@ 0
20 gr Cascade @ 0
30 gr Chinook @ dryhop
30 gr Idaho @ dryhop
30 gr Cascade @ dryhop
Gjær
WLP 013 London Ale II
 
Sist redigert:
Lurer på å brygge en enkel og grei engelsk brown ale.
Den må være ferdig om 2 uker. Tvangskarbonerer på fat.
Hva tror folket:

MO 80,7%
Pale Crystal 5,3%
Dark Crystal 5,3%
Amber 5,3%
Pale Choc 3,5%

OG: 1.050

Humle med Challenger, aldri prøvd den før.
Gjær: Windsor.

Må bruke tørrgjær da det er usikkert om eg får brygget når eg tenker, og for enkelhets skyld.
Klarer Windsor jobben på 10-14 dager?
 
Lurer på å brygge en enkel og grei engelsk brown ale.
Den må være ferdig om 2 uker. Tvangskarbonerer på fat.
Hva tror folket:

MO 80,7%
Pale Crystal 5,3%
Dark Crystal 5,3%
Amber 5,3%
Pale Choc 3,5%

OG: 1.050

Humle med Challenger, aldri prøvd den før.
Gjær: Windsor.

Må bruke tørrgjær da det er usikkert om eg får brygget når eg tenker, og for enkelhets skyld.
Klarer Windsor jobben på 10-14 dager?

Hvilket amber malt har du? Hvis det er Thomas Fawcett, er det en god del mørkere og kraftigere enn andre, og jeg ville være forsiktig med det. Dark Crystal er også skumle greier.

Det skulle gå greit å få det ølet ferdig på to uker. Bare vær litt raus med gjæren, og sett opp temperaturen etter hvert. Vær klar over at den ikke gjærer så godt ut. Det er antakelig en god ide å meske på 64/65 grader. (Og så kan du jo gjerne legge til et dektrinasjonssteg på 70-72)

Fra datarket: "
In Lallemand’s Standard Conditions Wort at 20°C (68°F) LalBrew® Windsor yeast exhibits:
Vigorous fermentation that can be completed in 3 days
Medium attenuation and Low flocculation
Fruity and Estery flavor and aroma, typical of traditional English style ales
The optimal temperature range for LalBrew® Windsor yeast when producing traditional styles is 15°C(59°F) to
22°C(72°F)
Windsor does not utilize the sugar maltotriose (a molecule composed of 3 glucose units).
Maltotriose is present in wort in an average 10-15% of all malt worts. The result will be fuller body and residual sweetness in beer. Be advised to adjust mash temperatures according to desired result.
Fermentation rate, fermentation time and degree of attenuation are dependent on inoculation density, yeast handling, fermentation temperature and nutritional quality ofthe wort.
 
Hvilket amber malt har du? Hvis det er Thomas Fawcett, er det en god del mørkere og kraftigere enn andre, og jeg ville være forsiktig med det. Dark Crystal er også skumle greier.

Det skulle gå greit å få det ølet ferdig på to uker. Bare vær litt raus med gjæren, og sett opp temperaturen etter hvert. Vær klar over at den ikke gjærer så godt ut.

Fra datarket: "
In Lallemand’s Standard Conditions Wort at 20°C (68°F) LalBrew® Windsor yeast exhibits:
Vigorous fermentation that can be completed in 3 days
Medium attenuation and Low flocculation
Fruity and Estery flavor and aroma, typical of traditional English style ales
The optimal temperature range for LalBrew® Windsor yeast when producing traditional styles is 15°C(59°F) to
22°C(72°F)
Windsor does not utilize the sugar maltotriose (a molecule composed of 3 glucose units).
Maltotriose is present in wort in an average 10-15% of all malt worts. The result will be fuller body and residual sweetness in beer. Be advised to adjust mash temperatures according to desired result.
Fermentation rate, fermentation time and degree of attenuation are dependent on inoculation density, yeast handling, fermentation temperature and nutritional quality ofthe wort.
TF alt sammen. Har funket før i en bitter eg laget. Forsiktig, joda, men det skal jo bli en brown ale.
Hvor dårlig gjærer den ut? Meske på 65? Kan evt bruke S-04 også, men hadde vært morsomt å prøve noe nytt.
 
TF alt sammen. Har funket før i en bitter eg laget. Forsiktig, joda, men det skal jo bli en brown ale.
Hvor dårlig gjærer den ut? Meske på 65? Kan evt bruke S-04 også, men hadde vært morsomt å prøve noe nytt.

Du kan antakelig sammenlikne den med wlp002 og wyeast 1318. Den siste har jeg brukt mye. Du kan få den opp mot 80% om du sørger for optimal gjærbarhet, eller den kan ligge nede omkring 70% om du gårandre veien.

Min erfaring med brown ale er at det ikke skal så mye til før den sklir over i porter-land. Men det kommer jo an på hvor mørk du vil ha den. For meg er det et øl som ikke skal være så veldig mye mørkere enn en bitter i den mørke enden, eller kanskje omtrent der. Tenk fargen på en Newcastle Brown Ale.
 
Du kan antakelig sammenlikne den med wlp002 og wyeast 1318. Den siste har jeg brukt mye. Du kan få den opp mot 80% om du sørger for optimal gjærbarhet, eller den kan ligge nede omkring 70% om du gårandre veien.

Min erfaring med brown ale er at det ikke skal så mye til før den sklir over i porter-land. Men det kommer jo an på hvor mørk du vil ha den. For meg er det et øl som ikke skal være så veldig mye mørkere enn en bitter i den mørke enden, eller kanskje omtrent der. Tenk fargen på en Newcastle Brown Ale.
Hmm, da har vi forskjellig smakspreferasne. Newcastle er en kjip øl i min munn. Eg har brukt Sjelefred fra Kinn som et utgangspunkt.
For meg er brown ale et mørkt, maltrikt øl uten brentsmak.
 
Hmm, da har vi forskjellig smakspreferasne. Newcastle er en kjip øl i min munn. Eg har brukt Sjelefred fra Kinn som et utgangspunkt.
For meg er brown ale et mørkt, maltrikt øl uten brentsmak.

Det har vi nok, ja. Jeg vil heller ha det mer lettdrikkelig.

Jeg er heller ikke glad i NBA. Men det betyr jo ikke at det er typen det er noe galt med. God pils er godt sjøl om det finnes mye kjip pils;).

Sjelefred er jo selvfølgelig brygga med 1318, så da skulle Windsor være midt i blinken:). Ser at oppskrifta forøvrig heller ikke er så ulik din.
 
Tilbake
Topp