NØ sin Dark Horizon meskes på 63 grader. Tror ikke du skal vær redd for tynt øl
Du skulle ikke ha litt DRC oppi der, da?
Måtte ikke du fore ut din DH med en halvkilo laktose for å redde den fra anoreksi?
1728 tåler alkohol godt; det er også en faktor her. Og den gjæret ut et lyst øl som jeg mesket på 67 + 72 grader fra 1.048 til 1.010, altså 79%. Så den maksprosenten på 73 som wyeast oppgir, tror jeg har lite med virkeligheta å gjøre.
Jeg tar en for vitenskapen, og sjanser på 1728. Det var egentlig ikke det jeg lurte så mye på. Og jeg har ikke noe i mot det om den skulle bli litt søtere enn den forrige. Men kanskje jeg skulle gå ned til 67?
Gå NED til 67? Du skrev at du skulle meske på 67 + 72?
Hvor lenge har du tenkt å koke dette?
My bad. Oppskrifta mi har 68 - jeg har skrevet av min egen oppskrift feil. Akk ja - men jeg har retta det nå.
60 minutters kok.
Stemmer det, men det var en del av prosessen. Gjære ut med amigase, fore med sukker til vingjæren kneler ved ca 18 % og så søte opp etter egne preferanser.Måtte ikke du fore ut din DH med en halvkilo laktose for å redde den fra anoreksi?
Husk blowoff
Dei sterkaste øla eg har brygga har det gått bra med uten, men då med 1/3 headspace. Men greit å være føre varTakk for tipset. Hadde faktisk ikke tenkt så langt. Jeg aner jo ikke hvordan sånne monstre oppfører seg.
Dei sterkaste øla eg har brygga har det gått bra med uten, men då med 1/3 headspace. Men greit å være føre var
Party, party ... party gyle: RISen har født ein dverg - eh, dvs. et kortvokst øl.
Jeg syntes det var for gæli å kaste mask med så mye sukker i etter andre runde med skylling. (Batch sparge as always!). Så jeg helte oppi en runde til med vann, og fikk ut 15 liter med 1.039.
Hva blir dette, med 8 gr Pekko @ 60, 10 og 2 min? 30 IBU. Lurer på å slenge oppi litt treacle?
Du har altså et temmelig obskurt humlelager herr @Finn Berger! Det må jeg jammen si!
Det ser bra ut. Melanoidin gir ganske kraftig maltpreg. Du kunne evt. spedd ut med noe som gir litt annet preg, f.eks. 3 % Caramunich II eller III (mellommørke caramalt) og 4 % Melanoidin. Carafa Special er mest for farge – 1,4 % gjør lite av seg. En tanke kunne også vært å erstattet noe av pilsmaltet med vienna. Blir nok bra uansett.Vil noe se over dette, tenker da på spesialmalten. Har ikkje brukt Carafa eller Mela eller CaraAroma før.
Juleøl. Skal kveikes, så FG blir hva den blir.
45% Pils og Munich 2
7% Melanoidin
1,4 % CaraAroma 350 ebc og Carafa Spes 2
For mye Carafa 2 eller Melanoidin?
EBC lander på 38-39.