"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Forsøker meg på å lage en øl som skal ligne på Kinn Vintervarmar som skal få et knapt år å modne fram til neste jul. Har lagt inn et utkast i Brewfather. Kanskje noen her har forsøkt seg på samme øl og har innspill?

Brewtools B80pro
78% efficiency

Batch Volume: 45 L

Vitals
Original Gravity: 1.083

Final Gravity: 1.022

IBU (Tinseth): 45

Color: 35.5 EBC


Mash
Temperature — 65 °C — 90 min

Mash Out — 72 °C — 15 min


Malts (15.689 kg)
11.61 kg (74%) — Avangard Pale Ale Malt — Grain — 5.9 EBC

2.35 kg (15%) — Avangard Munich Malt, Germany — Grain — 18.7 EBC

1.18 kg (7.5%) — Thomas Fawcett Amber Malt — Grain — 101 EBC

392 g (2.5%) — Thomas Fawcett Crystal Malt — Grain — 118 EBC

157 g (1%) — Thomas Fawcett Chocolate Malt — Grain — 1000 EBC


Hops (160 g)
60 g (39 IBU) — Ekuanot 15% — Boil — 60 min

70 g (6 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 10 min

30 g (1 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 2 min


Yeast
1 pkg — White Labs WLP013 London Ale (diger starter)

Jeg tror du får mye bedre utgjæring enn det du har beregnet her. Du mesker jo for høy gjærbarhet, og da er 013 troende til å dra denne mye lenger ned enn til 1.022. Det er bare 72% utgjæring, og det ville ikke overraske meg om du fikk 80.

Det er i alle fall hva jeg har pleid å få med denne gjæren. Du kommer nærmere om du bruker wyeast1318.

Jeg har ikke smakt originalen. Er det et tørt øl? Jeg sjekka spesifikasjonene, og med den vanlige beregningsmodellen i brewersfriend er de oppe i 79% utgjæring. Noe er rart der.
 
@Steinar Huneide

Mitt eneste innspill er at jeg har både smakt og "klonet" 7Fjell sin "Vinter", som altså er deres winter warmer.
Jeg synes den er knakende god. Dessverre brygger ikke 7Fjell denne lenger, men oppskriften finnes jo fortsatt:
brewourvinteramericanstrongale

Du kan jo se om du får noe inspirasjon der. Den største forskjellen er at du har gått i klassisk britisk retning med humlingen, mens 7Fjell sin er amerikansk.
 
Jeg tenker å brygge 25 øl. Oppskrifta består foreløpig av det som skal bli ca. 650 milliarder celler med wlp833. Jeg tenker i retning tysk pils, men har ingen erfaring med denne gjæren. Men det går da bra å brygge pils med den, sjøl om den heter bock?

Jeg tenkte å prøve med en liten mengde carahell i tillegg til pilsnermaltet - stikk i strid med tunge prinsipper om ikke å bruke karamellmalt i pils. Hvor mye gjør hva?
 
Jeg tenker å brygge 25 øl. Oppskrifta består foreløpig av det som skal bli ca. 650 milliarder celler med wlp833. Jeg tenker i retning tysk pils, men har ingen erfaring med denne gjæren. Men det går da bra å brygge pils med den, sjøl om den heter bock?

Jeg tenkte å prøve med en liten mengde carahell i tillegg til pilsnermaltet - stikk i strid med tunge prinsipper om ikke å bruke karamellmalt i pils. Hvor mye gjør hva?
833 gir fin pils med bra maltpreg. Men 25 øl? Greit at du brygger mye, men...
 
Uff, den l'en:D.

Men @erikraude ; da går jeg for de 5 prosentene. Resten blir gulvmalta Weyermann. Og så skal det bli 45 IBU og solid med Mittelfrüh som smaks-/aromahumle.

Temperatur er vel 10? Men lurer litt på det der med å pitche noe varmere - 13 grader? - for å få i gang gjæringa litt kjappere, og kanskje få litt mer liv i gutta/jentene?
 
Sist redigert:
Uff, den l'en:D.

Men @erikraude ; da går jeg for de 5 prosentene. Resten blir gulvmalta Weyermann. Og så skal det bli 45 IBU og solid med Mittelfrüh som smaks-/aromahumle.

Temperatur er vel 10? Men lurer litt på det der med å pitche noe varmere - 13 grader? - for å få i gang gjæringa litt kjappere, og kannskje få litt mer liv i gutta/jentene?
Jeg har kjørt 833 på 10 grader med en diacetylpause mot slutten. Det har gitt veldig rein, fin gjæring. Kan godt hende den blir bra på høyere temperatur også.
 
Jeg tenker å brygge 25 øl. Oppskrifta består foreløpig av det som skal bli ca. 650 milliarder celler med wlp833. Jeg tenker i retning tysk pils, men har ingen erfaring med denne gjæren. Men det går da bra å brygge pils med den, sjøl om den heter bock?

Jeg tenkte å prøve med en liten mengde carahell i tillegg til pilsnermaltet - stikk i strid med tunge prinsipper om ikke å bruke karamellmalt i pils. Hvor mye gjør hva?
833 er knall :) brukt den sjøl på 8°C og derfra til 14°C. Vet det ikke er optimalt, men den ble veldig ren og crisp :)
 
Har en del brygg med 833 nå, og tenkte jeg skulle prøve å gjære den litt varmere en de 9-10 gradene jeg tidligere har lagt på, så jeg gikk for 11 grader fra start og hele veien igjennom. Det gav voldsomme mengder acetaldehyd, så tenker jeg ikke skal prøve det igjen! ;)
 
Jeg tenker å brygge 25 øl. Oppskrifta består foreløpig av det som skal bli ca. 650 milliarder celler med wlp833. Jeg tenker i retning tysk pils, men har ingen erfaring med denne gjæren. Men det går da bra å brygge pils med den, sjøl om den heter bock?

Jeg tenkte å prøve med en liten mengde carahell i tillegg til pilsnermaltet - stikk i strid med tunge prinsipper om ikke å bruke karamellmalt i pils. Hvor mye gjør hva?
Litt carahell blir sjelden feil. Den er så lys at det ikke preger ølet. WLP833 er en god allrounder som også er veldig god til pils. 650 mrd høres ut som en anelse overpitch, men det avhener selvsagt av styrke og gjæringstemperatur.
 
Takk folkens."Rein og crisp" er målet - og minimalt med H2S.
Litt carahell blir sjelden feil. Den er så lys at det ikke preger ølet. WLP833 er en god allrounder som også er veldig god til pils. 650 mrd høres ut som en anelse overpitch, men det avhener selvsagt av styrke og gjæringstemperatur.

Litt overpitch blir sjelden feil når det brygges undergjæra øl;). Det er 25-26 liter i gjæringsbøtta når jeg starter, OG 1.048-50. Gjæring på 10 grader.

Jeg skal nok ta av en liten skvett for å lage en ny starter, også - men ca. 600 milliarder bør det bli, selvfølgelig forutsatt at kalkuleringa stemmer. Antakelig er det litt mindre enn kalkulatoren sier, fordi jeg tar den av når det er igjen 3-4 poeng og setter den i ro. 160 milliarder per liter 1.040-starter er nok basert på at du lar starteren gå helt ut på røreren. Men jeg tenker at sjøl om du får færre celler, så får du en noe sunnere gjær.

Lytt hypotetisk dette, og ikke noe jeg er veldig sikker på, men inntil jeg får vite noe annet, satser jeg på det.

Noe jeg lurer litt på, er å gjøre som du sier du ofte gjør, nemlig å pitche noen grader over gjæringstemperaturen, altså 12-13 grader her. Jeg får kjølt ned til 10, men jeg tenker at 1pitching på 12-13 kanskje kan gi en raskere start og en litt livligere gjæringsprosess, noe som igjen kan gi mindre hydrogensulfid til slutt?
 
Takk folkens."Rein og crisp" er målet - og minimalt med H2S.


Litt overpitch blir sjelden feil når det brygges undergjæra øl;). Det er 25-26 liter i gjæringsbøtta når jeg starter, OG 1.048-50. Gjæring på 10 grader.

Jeg skal nok ta av en liten skvett for å lage en ny starter, også - men ca. 600 milliarder bør det bli, selvfølgelig forutsatt at kalkuleringa stemmer. Antakelig er det litt mindre enn kalkulatoren sier, fordi jeg tar den av når det er igjen 3-4 poeng og setter den i ro. 160 milliarder per liter 1.040-starter er nok basert på at du lar starteren gå helt ut på røreren. Men jeg tenker at sjøl om du får færre celler, så får du en noe sunnere gjær.

Lytt hypotetisk dette, og ikke noe jeg er veldig sikker på, men inntil jeg får vite noe annet, satser jeg på det.

Noe jeg lurer litt på, er å gjøre som du sier du ofte gjør, nemlig å pitche noen grader over gjæringstemperaturen, altså 12-13 grader her. Jeg får kjølt ned til 10, men jeg tenker at 1pitching på 12-13 kanskje kan gi en raskere start og en litt livligere gjæringsprosess, noe som igjen kan gi mindre hydrogensulfid til slutt?
Om man pitcher på 9-10 eller 12-13 tror jeg ikke har noen praktisk betydning. Har gjort begge deler mange ganger uten å ha merket noen forskjell. Chris White har vel også skrevet om dette på BYO. Men når lag-fasen er over bør temperaturen være i det området gjæren jobber renest.
 
Har en del brygg med 833 nå, og tenkte jeg skulle prøve å gjære den litt varmere en de 9-10 gradene jeg tidligere har lagt på, så jeg gikk for 11 grader fra start og hele veien igjennom. Det gav voldsomme mengder acetaldehyd, så tenker jeg ikke skal prøve det igjen! ;)

Jeg synes det virker rart at den ene graden skal gi et sånt utslag. Whitelabs oppgir opp til 13 grader som optimal sone. Ok, jeg tar alltid de anbefalingene med ei klype salt, men jeg ville ikke konkludert med at det var temperaturens skyld etter bare én slik opplevelse.
 
Om man pitcher på 9-10 eller 12-13 tror jeg ikke har noen praktisk betydning. Har gjort begge deler mange ganger uten å ha merket noen forskjell. Chris White har vel også skrevet om dette på BYO. Men når lag-fasen er over bør temperaturen være i det området gjæren jobber renest.

OK, så du får ikke en kortere lag-fase, altså. Men jeg kan spare litt skyllevann, i det minste:). De siste gradene er seige.
 
Jeg synes det virker rart at den ene graden skal gi et sånt utslag. Whitelabs oppgir opp til 13 grader som optimal sone. Ok, jeg tar alltid de anbefalingene med ei klype salt, men jeg ville ikke konkludert med at det var temperaturens skyld etter bare én slik opplevelse.
Jeg syntes også dette var veldig voldsomt, for det er ikke bare litt grønn eplesmak. Den smaker nesten som en dårlig eplecider! Har den stående på gjærkaka fremdeles (brygget 16des) i håp om at det skal avta, men den går nok i toalettet i morgen tipper jeg. Har forøvrig brygget omtrent denne oppskrifta 4 ganger nå, og totalt 8 brygg med 833 uten å ha vært plaget av acetaldehyd tidligere. Den fikk også litt mer oksygen en normalt både i starteren og i gjæringskaret …
 
Jeg syntes også dette var veldig voldsomt, for det er ikke bare litt grønn eplesmak. Den smaker nesten som en dårlig eplecider! Har den stående på gjærkaka fremdeles (brygget 16des) i håp om at det skal avta, men den går nok i toalettet i morgen tipper jeg. Har forøvrig brygget omtrent denne oppskrifta 4 ganger nå, og totalt 8 brygg med 833 uten å ha vært plaget av acetaldehyd tidligere. Den fikk også litt mer oksygen en normalt både i starteren og i gjæringskaret …

Oksygenet vil stimulere produksjonen av acetaldehyd. Vanskelig å si, men jeg synes det tross alt er en mer sannsynlig årsak enn én grad over standard gjæringstemperatur.

Drøye 14 dager er ikke all verdens tid, og acetaldehyd skal reduseres over tid. Hva med temperaturen? Jeg tror jeg hadde gitt den noen dager i værelsestemperatur før jeg heiv den.
 
Oksygenet vil stimulere produksjonen av acetaldehyd. Vanskelig å si, men jeg synes det tross alt er en mer sannsynlig årsak enn én grad over standard gjæringstemperatur.

Drøye 14 dager er ikke all verdens tid, og acetaldehyd skal reduseres over tid. Hva med temperaturen? Jeg tror jeg hadde gitt den noen dager i værelsestemperatur før jeg heiv den.
Den har stått i 17-18 grader siden 28des nå, men ikke smakt på den siste 2-3 dagene … Skal ha bryggedag i morgen, og tenkte å ta avgjørelsen da.
 
Hei! Har tenkt å prøve meg på denne, men har ikke flaket hvete og flaket rug for hånden. Jeg har derimot flaket havre og flaket bygg, hvilken effekt vil det ha om jeg erstatter med disse?

Yeti Imperial Stout (Great Divide Clone)

Kok: 60 min
OG: 1.090
FG: 1.019
ABV (standard): 9.26%

Grist:
Pale 2-Row (79%)
Caramel / Crystal 120L (5.1%)
Chocolate (3.8%)
Black Patent (3.8%)
Roasted Barley (3.2%)
Flaked Wheat (2.5%)
Flaked Rye (2.5%)

Humle:
Chinook, 60 min boil, IBU: 44.52
Chinook, 30 min boil, IBU: 20.53
Centennial, 15 min boil, IBU: 7.14
Centennial, 5 min, IBU: 2.87

Mesk :
Temp: 65 gr, 60 min

Gjær:
White Labs - California Ale Yeast WLP001

This recipe has been published online at:
Yeti Imperial Stout (Great Divide Clone) - All Grain Russian Imperial Stout Homebrew Beer Recipe - Brewer's Friend
 
Tilbake
Topp