"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge en nordengelsk brun om et par dager. Har kjøpt en sekk Chevallier, og prøver det for første gang nå. En nordengelsk brun skulle vel passe bra?

OG 1.050, FG 1.013 (75% utgjæring), ABV 4,9%. 29 IBU, 27 EBC. Meske på 67 + 72. 1,5 ts hver av klorid og sulfat.

Malt til 31 liter etter nedkjøling
5,22 kg Chevallier (87%)
0,18 kg Pale Crystal 70 EBC (3%)
0,18 kg Crystal 120 EBC (3%)
0,18 kg Victory 70 EBC (3%)
0,12 kg Carabrown 145 EBC (2%)
0,12 kg Carafa Special II 1150 EBC (2%)
Humle
30 gr Pilgrim 9% @ 60
15 gr Pilgrim 9% @ 15
15 gr Pilgrim 9% @ 2
Gjær
Imperial A 09 Pub

Det er første gang jeg bruker Pilgrim; noen som har noen erfaring med det? (Borwn ale skal jo ikke ha noe sterkt humlepreg, men jeg liker at det har litt.)

Gjæren er den samme som wlp002, og gjærer altså ikke veldig ut. Jeg vil ikke ha noen utpreget sødme, bare god maltsmak. Kan noen med lang erfaring med 002 si noe om mesketemperatur? Burde jeg gå litt lenger ned på det første steget?

27 EBC er innafor i forhold til BJCP, men er 8 EBC under Norbryggs norm. Jeg tenker meg noe som skal fungere for folk som liker Newcastle Brown Ale (og forhåpentligvis få dem på bedre tanker:p!), og da skal den ikke være for mørk/tung.

Jeg har 6% krystallmalt, og så tenker jeg at Victory nærmest må regnes inn som basismalt, sånn at jeg har 4% røstet. Jeg er lei av alle de brown ale-oppskriftene jeg har laget som har blitt alt for like porter, og denne bør vel skli greit klar av den faren?
Brygget en nordbrun for en stund side - byttet ut havparten av MO med Chevalier. Brukte Pilgrim som bitterhumle og EKG som sen tilsetning. Wlp013. Smakte på den forrige kvelden, og syntes den var riktig bra. Men ikke dramatisk annerledes enn forrige batch med bare MO som basemalt.

Ønsker å understreke at jeg syntes at øllet var veldig godt de to første ukene før humlesmakene begynte å endre karakter/balanse. Så endingene jeg planlegger er å prøve å dempe beskheten jeg beskriver, men beholde friskheten og humlekarakteren lengre. Men de første ukene når det var så ferskt og friskt, så passet beskheten også veldig bra synes jeg.

Ja, jeg måler ph hele veien nå etter inspirasjon fra deg ;). På den omtalte bitteren målte jeg 5,4 etter innmesk (target 5,34), 5,3 ved start kok og 5,1 i ferdig vørt. Gjæret med WLP002 og endte på PH 4,3.

Det skulle jo være temmelig ideelt, det der:). Greit å vite.

Kan være greit å få testa Pilgrim ordentlig, så jeg kjører som planlagt. Hvis ølet ellers er godt, så blir det vel drikkelig. Og så er jeg forøvrig spent på om Chevallier gjør noen merkbar forskjell. Jeg er alltid litt skeptisk til sånt - og det @Holmentoppen sier, gjør meg ikke veldig optimistisk. Men det blir vel ikke dårlig, heller.

Brygget en nordbrun for en stund side - byttet ut havparten av MO med Chevalier. Brukte Pilgrim som bitterhumle og EKG som sen tilsetning. Wlp013. Smakte på den forrige kvelden, og syntes den var riktig bra. Men ikke dramatisk annerledes enn forrige batch med bare MO som basemalt.

Kan jeg spørre om du også fikk en veldig frisk bitterhet på denne?

Hear hear... Har en versjon av oppskriften hvertfall, fra Kinn ;)

De sier ikke hvilket krystallmalt, men om vi går ut fra at de nå bruker malt fra belgiske Castle/Chateau, så bruker de betegnelsen "crystal" om bare ett malt, nemlig dette: SPECIFICATION CHTEAU CRYSTAL 2018 (Det har 150 EBC).

Jeg har ikke smakt dette ølet, men Kinn får ofte fuseltoner i ølet sitt. Jeg ville ikke gjæret 1318 på 20 grader her, i alle fall ikke før mot slutten.

Ikke akkurat noen oppskrift foreløpig, men....

Sitter venter på forsendelse med Omega Yeast - Bring on da funk og tenker lage en APA med den. Hva tror folket om en SMASH Maris Otter/Galaxy med den Brett suppa?

Skulle brygge 7Fjell sin syv sorter men endte opp med denne maltsammensetningen, man har jo ikke alltid rett malt samtidig som det er greit å bruke opp noe så slik ble det,
hva tror dere ?

ngredients:
9500 g (67,9%) Pale Ale Malt - added during mash
1640 g (11,7%) Munich 25 EBC Malt - added during mash
800 g (5,7%) Amber Malt - added during mash
600 g (4,3%) Pale Crystal Malt - added during mash
660 g (4,7%) Crystal 60/120 - added during mash
200 g (1,4%) Carafa® TYPE I - added during mash
600 g (4,3%) Carafa® TYPE II - added during mash

Skulle brygge 7Fjell sin syv sorter men endte opp med denne maltsammensetningen, man har jo ikke alltid rett malt samtidig som det er greit å bruke opp noe så slik ble det,
hva tror dere ?

ngredients:
9500 g (67,9%) Pale Ale Malt - added during mash
1640 g (11,7%) Munich 25 EBC Malt - added during mash
800 g (5,7%) Amber Malt - added during mash
600 g (4,3%) Pale Crystal Malt - added during mash
660 g (4,7%) Crystal 60/120 - added during mash
200 g (1,4%) Carafa® TYPE I - added during mash
600 g (4,3%) Carafa® TYPE II - added during mash

Blir vel mørkt og godt, det der:).

kanskje 1% mere mørk malt
26,7 SRM blir fargen i Beertools

Jeg tror de kanskje har endra oppskrifta noe. Men her er den jeg brygga - muligens litt modifisert utgave av den opprinnelige oppskrifta:

Til 28 liter nedkjølt vørter før tapping:

5.80 kg Maris Otter
0,70 kg Mørkt Münchner
0,35 kg Amber malt
0.35 kg Dark choco
0,70kg Crystal 120
0.35 kg Dark Crystal
0,10 kg Carafa Special I

Tilbake
Topp