Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Brygget en nordbrun for en stund side - byttet ut havparten av MO med Chevalier. Brukte Pilgrim som bitterhumle og EKG som sen tilsetning. Wlp013. Smakte på den forrige kvelden, og syntes den var riktig bra. Men ikke dramatisk annerledes enn forrige batch med bare MO som basemalt.Skal brygge en nordengelsk brun om et par dager. Har kjøpt en sekk Chevallier, og prøver det for første gang nå. En nordengelsk brun skulle vel passe bra?
OG 1.050, FG 1.013 (75% utgjæring), ABV 4,9%. 29 IBU, 27 EBC. Meske på 67 + 72. 1,5 ts hver av klorid og sulfat.
Malt til 31 liter etter nedkjøling
5,22 kg Chevallier (87%)
0,18 kg Pale Crystal 70 EBC (3%)
0,18 kg Crystal 120 EBC (3%)
0,18 kg Victory 70 EBC (3%)
0,12 kg Carabrown 145 EBC (2%)
0,12 kg Carafa Special II 1150 EBC (2%)
Humle
30 gr Pilgrim 9% @ 60
15 gr Pilgrim 9% @ 15
15 gr Pilgrim 9% @ 2
Gjær
Imperial A 09 Pub
Det er første gang jeg bruker Pilgrim; noen som har noen erfaring med det? (Borwn ale skal jo ikke ha noe sterkt humlepreg, men jeg liker at det har litt.)
Gjæren er den samme som wlp002, og gjærer altså ikke veldig ut. Jeg vil ikke ha noen utpreget sødme, bare god maltsmak. Kan noen med lang erfaring med 002 si noe om mesketemperatur? Burde jeg gå litt lenger ned på det første steget?
27 EBC er innafor i forhold til BJCP, men er 8 EBC under Norbryggs norm. Jeg tenker meg noe som skal fungere for folk som liker Newcastle Brown Ale (og forhåpentligvis få dem på bedre tanker!), og da skal den ikke være for mørk/tung.
Jeg har 6% krystallmalt, og så tenker jeg at Victory nærmest må regnes inn som basismalt, sånn at jeg har 4% røstet. Jeg er lei av alle de brown ale-oppskriftene jeg har laget som har blitt alt for like porter, og denne bør vel skli greit klar av den faren?