"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hear hear... Har en versjon av oppskriften hvertfall, fra Kinn ;)

De sier ikke hvilket krystallmalt, men om vi går ut fra at de nå bruker malt fra belgiske Castle/Chateau, så bruker de betegnelsen "crystal" om bare ett malt, nemlig dette: SPECIFICATION CHTEAU CRYSTAL 2018 (Det har 150 EBC).

Jeg har ikke smakt dette ølet, men Kinn får ofte fuseltoner i ølet sitt. Jeg ville ikke gjæret 1318 på 20 grader her, i alle fall ikke før mot slutten.
 
Ikke akkurat noen oppskrift foreløpig, men....

Sitter venter på forsendelse med Omega Yeast - Bring on da funk og tenker lage en APA med den. Hva tror folket om en SMASH Maris Otter/Galaxy med den Brett suppa?
 
Skulle brygge 7Fjell sin syv sorter men endte opp med denne maltsammensetningen, man har jo ikke alltid rett malt samtidig som det er greit å bruke opp noe så slik ble det,
hva tror dere ?

ngredients:
9500 g (67,9%) Pale Ale Malt - added during mash
1640 g (11,7%) Munich 25 EBC Malt - added during mash
800 g (5,7%) Amber Malt - added during mash
600 g (4,3%) Pale Crystal Malt - added during mash
660 g (4,7%) Crystal 60/120 - added during mash
200 g (1,4%) Carafa® TYPE I - added during mash
600 g (4,3%) Carafa® TYPE II - added during mash
 
Skulle brygge 7Fjell sin syv sorter men endte opp med denne maltsammensetningen, man har jo ikke alltid rett malt samtidig som det er greit å bruke opp noe så slik ble det,
hva tror dere ?

ngredients:
9500 g (67,9%) Pale Ale Malt - added during mash
1640 g (11,7%) Munich 25 EBC Malt - added during mash
800 g (5,7%) Amber Malt - added during mash
600 g (4,3%) Pale Crystal Malt - added during mash
660 g (4,7%) Crystal 60/120 - added during mash
200 g (1,4%) Carafa® TYPE I - added during mash
600 g (4,3%) Carafa® TYPE II - added during mash

Blir vel mørkt og godt, det der:).
 
kanskje 1% mere mørk malt
26,7 SRM blir fargen i Beertools

Jeg tror de kanskje har endra oppskrifta noe. Men her er den jeg brygga - muligens litt modifisert utgave av den opprinnelige oppskrifta:

Til 28 liter nedkjølt vørter før tapping:

5.80 kg Maris Otter
0,70 kg Mørkt Münchner
0,35 kg Amber malt
0.35 kg Dark choco
0,70kg Crystal 120
0.35 kg Dark Crystal
0,10 kg Carafa Special I
 
Er CCCpale Ale fra Bryggselv en smaksmessig riktig Pale Ale? Har brygget en batch, og jeg er litt delt om den er god eller ikke.
 
Tenkte å prøve meg på en vienna lager. Har kommet frem til denne oppskriften.
Ser den grei ut? Har evt. wlp833 også.
Vis vedlegget 43905
Ser bra ut den. WLP833 er kanskje et enda bedre valg, siden den fremhever maltet bitte litt mer enn 830. Noen tilsetter litt Munich i Viennaen sin, men det er kanskje regnet som juks (?) Noen oppskrifter har litt sjokomalt, men det blir å gå for langt, etter min mening.
 
Tilbake
Topp