Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Jeg kan bidra med litt erfaringer fra FB-gruppa til Dark Horizon. Du er kanskje også med der? Jeg brygget min egen klone som er ganske lik oppskriften din.Har puslet med en oppskrift på en STOR imperial stout med inspirasjon fra DH6-kit'et. Voldsomme greier, men har lyst til å gi det et forsøk. Må (minst) dobbeltmeske for å få det til. Ønsker innspill
Title: Crude Oil Stout
Boil Time: 90 min
Batch Size: 23 liters (ending kettle volume)
Efficiency: 60% (ending kettle)
STATS:
Original Gravity: 1.152
Final Gravity: 1.030
ABV (standard): 16.01%
IBU (tinseth): 79.24
SRM (morey): 50
FERMENTABLES:
7 kg - Maris Otter Pale (43.3%)
2 kg - Munich (12.4%)
0.95 kg - Flaked Barley (5.9%)
0.95 kg - Flaked Oats (5.9%)
0.65 kg - Roasted Barley (4%)
0.35 kg - CaraMunich II (2.2%)
0.45 kg - Special B (2.8%)
0.25 kg - Carafa II (1.5%)
0.3 kg - Chocolate (1.9%)
0.25 kg - Pale Chocolate (1.5%)
0.5 kg - Dry Malt Extract - Extra Light - (late addition) (3.1%) - tilsettes i kok
2.5 kg - Brown Sugar - (late addition) (15.5%) - tilsettes underveis i gjæringen, ref. DH6-kit'et. (evt. en kombinasjon av musovadosukker/demerarasukker/brunt sukker) - INNSPILL?
HOPS:
80 g - Target, Pellet, Boil for 60 min, IBU: 67.61
40 g - East Kent Goldings, Pellet, Boil for 5 min, IBU: 2.93
40 g - East Kent Goldings, Pellet, Whirlpool for 20 min at 80 °C, IBU: 8.7
MASH:
Infusion, Temp: 65 C, Time: 90 min
YEAST:
Imperial Yeast - A10 Darkness
Lalvin EC-1118 champagnegjær 2 pk - tilsettes når hovedgjæren har "fått nok"
NOTES:
Ultraferm WLN4100 - tilsettes under gjæring, ref DH6.
Lagres med eiketerninger (ligget i bourbon i 10 måneder)
Stort sett alle brukte WLP007, som har litt bedre utgjæring enn A10, i hvert fall på papiret. Noen valgte å droppe amigase-tilsetningen (WLN4100), og klarte allikevel å nå FG 1025.
Tilsetter du WLN4100, må du regne med en ekstrem utgjæring. Jeg landet på 1002, noe som er ganske drøyt i en Imperal Stout. Tanken bak DH er at man fortsetter å fore ølet med mørkt sukker til Lalvin-gjæren kneler. I et hjemmebryggeroppsett er det rundt 18-19 %. Hos Nøgne Ø skjer det litt tidligere. Tror den siste kommersielle utgaven (DH6 – er rett rundt hjørnet) vil ligge på ca 16 % ABV. Så tilsettes enda litt mer sukker til man er fornøyd med fylden. DH-settet hadde også kaffe som en tilsetning. Tror også de har hatt eik i noen utgaver.
Jeg tilsatte laktose slik at sluttgravity ble ca 1015. Ølet smaker meget godt allerede (brygget på forsommeren), og det blir spennende å følge utviklingen.
Lykke til, det er lærerikt og morsomt å brygge noe såpass kraftig en gang i blant.
Sist redigert: