"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg tørrhumla den siste jeg laga nå, basert på maltbasen din. Ikke mye, bare en liten neve First Gold. Trodde egentlig det var vanlig, bare at jeg ikke pleide å gjøre det.

Det er vel mer vanlig når det brygges som cask ale, tror jeg. Jeg har prøvd det før, og det gjorde ikke noe særlig for meg, så jeg har droppa det. Men jeg ser ikke det som noen god grunn til å fraråde andre å prøve det:).
 
Det er vel mer vanlig når det brygges som cask ale, tror jeg. Jeg har prøvd det før, og det gjorde ikke noe særlig for meg, så jeg har droppa det. Men jeg ser ikke det som noen god grunn til å fraråde andre å prøve det:).
Den har en fin humlearoma, ihvertfall. Klart, hvor mye av det som er whirlpool og hvor mye som er tørrhumle er ikke så godt å si.
 
Ser veldig greit ut, det der. Men jeg ville brukt ei bitterhumle med mer alfasyre, for å redusere på grønnsakvolumet. Target, f.eks., eller Pilgrim.

Tørrhumling er en spennende ide:). Ikke så vanlig, og effekten blir en annen enn tørrhumling med amerikanske humler, tror jeg. Men det er jo ikke utafor på noen måte.

Tror du dette vil funke
har 10 g Nugget og 55 g Willamette i fryser det hadde vært greit å bruke opp

10 g Nugget Pellet 14 Boil 60 min 24.27 9.5%
15 g Willamette Pellet 4.5 Boil 60 min 11.7 14.3%
25 g Willamette Pellet 4.5 Boil 10 min 7.07 23.8%
25 g East Kent Goldings Pellet 5 Boil 1 min 0.93 23.8%
15 g East Kent Goldings Pellet 5 Dry Hop 7 days 14.3%
15 g Willamette Pellet 4.5 Dry Hop 7 days 14.3%
 
Sitter å lager sammen min første egenkomponerte IPA oppskrift med litt av det jeg har av humle i frysen. Hva tenker folket?

Fermentables (13 kg)
10 kg - Pale Ale Malt 4.9 EBC (76.9%) 1 kg - Crystal Light 88.5 EBC (7.7%) 1 kg - Munich Dark 28 EBC (7.7%)
1 kg - Oats, Flaked 2.8 EBC (7.7%)

Hops (360 g)
60 min - 40 g - Chinook - 12.1% (22 IBU) 10 min - 70 g - Vic Secret - 15.5% (23 IBU)

Hop Stand
20 min hopstand @ 80 °C
20 min - 50 g - Ekuanot - 15% (5 IBU)
20 min - 50 g - Vic Secret - 15.5% (5 IBU)

Dry Hops
7 days - 100 g - Vic Secret - 15.5% 7 days - 50 g - Ekuanot - 15%

Miscellaneous
15 min - Boil - 2 tsp - Whirlfloc
15 min - Boil - 2 tsp - Yeast Nutrients

Yeast
4 pkg - Fermentis Safale American US-05
 
Kan jeg, i all ydmykhet, spørre om hjelp til en oppskrift på en klone av Kinn Vintervarmar? Jeg er for lite bevandret i egenkomponering av oppskrifter, så dette med hvilke malt- og humletyper som passer eller er rett, faller seg ikke naturlig..ennå.
På forhånd takk!
 
RIS. Dette er noe jeg ikke gjør så ofte. Forrige gang var for to år siden. Da fikk jeg ei oppskrift av @loebrygg, og brygga et utmerket brygg som jeg kalte "Svarte faen" - som blei en kjempehit hos vår etiopiske leieboer:p. Den er det bare ei flaske igjen av, og siden jeg har kommet til at sånt en sjelden gang går an å drikke, må jeg brygge en ny runde.

Nå har jeg vridd litt på den - nærmest bare av prinsipp:confused: - og den ser sånn ut:

OG 1.100, FG 1.028, ABV 9,5%. Meske på 67 68 + 72 grader.

Malt til 28 liter i kjelen etter nedkjøling
11,00 kg pale malt
0,50 kg Choco
0,40 kg Crystal 120
0,35 kg Roasted Barley
0,25 kg havregryn
0,20 kg Dark Crystal
0,20 kg Special X
Humle
55 gr Columbus @ 60
20 gr Simcoe @ 60
25 gr Columbus @ 1
edit: Bytter til
100 gram Styrian Wolf @ 60
50 gr First Gold @ 10
50 gr First Gold @ 2
Gjær
Wyeast 1728 Scottish Ale

Jeg tror den skal være grei, men siden jeg har liten erfaring med tungvektsbrygging, hører jeg gjerne fra mer erfarne sluggere.
 
Sist redigert:
Ser du sikter på litt høy FG, noe som i og for seg er greit
men tror du ikke den kan bli litt vel høy med den gjæra og mesking på 67?
 
RIS. Dette er noe jeg ikke gjør så ofte. Forrige gang var for to år siden. Da fikk jeg ei oppskrift av @loebrygg, og brygga et utmerket brygg som jeg kalte "Svarte faen" - som blei en kjempehit hos vår etiopiske leieboer:p. Den er det bare ei flaske igjen av, og siden jeg har kommet til at sånt en sjelden gang går an å drikke, må jeg brygge en ny runde.

Nå har jeg vridd litt på den - nærmest bare av prinsipp:confused: - og den ser sånn ut:

OG 1.100, FG 1.028, ABV 9,5%. Meske på 67 + 72 grader.

Malt til 28 liter i kjelen etter nedkjøling
11,00 kg pale malt
0,50 kg Choco
0,40 kg Crystal 120
0,35 kg Roasted Barley
0,25 kg havregryn
0,20 kg Dark Crystal
0,20 kg Special X
Humle
55 gr Columbus @ 60
20 gr Simcoe @ 60
25 gr Columbus @ 1
Gjær
Wyeast 1728 Scottish Ale

Jeg tror den skal være grei, men siden jeg har liten erfaring med tungvektsbrygging, hører jeg gjerne fra mer erfarne sluggere.

Sikker på at du ikke skivebommer litt med 1.028?

Med store øl så må du plusse på en del poeng på FG. 1.028 virker en smule lavt, men gjerne motbevis meg.

Jeg tenker at gjæren fra specs har ikke stor spisegrad i utgangspunktet, og du velger å ta et så stort øl på over 65 grader og legge til dekstrinasjons-steg i tillegg. 1.035-ish tenker jeg, om ikke mer.
 
RIS. Dette er noe jeg ikke gjør så ofte. Forrige gang var for to år siden. Da fikk jeg ei oppskrift av @loebrygg, og brygga et utmerket brygg som jeg kalte "Svarte faen" - som blei en kjempehit hos vår etiopiske leieboer:p. Den er det bare ei flaske igjen av, og siden jeg har kommet til at sånt en sjelden gang går an å drikke, må jeg brygge en ny runde.

Nå har jeg vridd litt på den - nærmest bare av prinsipp:confused: - og den ser sånn ut:

OG 1.100, FG 1.028, ABV 9,5%. Meske på 67 + 72 grader.

Malt til 28 liter i kjelen etter nedkjøling
11,00 kg pale malt
0,50 kg Choco
0,40 kg Crystal 120
0,35 kg Roasted Barley
0,25 kg havregryn
0,20 kg Dark Crystal
0,20 kg Special X
Humle
55 gr Columbus @ 60
20 gr Simcoe @ 60
25 gr Columbus @ 1
Gjær
Wyeast 1728 Scottish Ale

Jeg tror den skal være grei, men siden jeg har liten erfaring med tungvektsbrygging, hører jeg gjerne fra mer erfarne sluggere.
Jeg klarte FG 1.024 med komboen WLP013 og US-05 for en tilsvarende maltbase. Tror du enten på meske lavt eller vurdere en annen gjær. WLP007 er super til disse tøffe oppgavene.
 
Sorry feil person sitert.

Egentlig enig med deg, men den forrige utgaven endte faktisk på 1.026. Nå var det med wlp001, men 1728 er ikke av de minst sultne; den har gitt 81 og 82% på de to siste bryggene med den - riktignok meska på 65 + 72. Her er det regna med 72%.

Egentlig er jeg lykkelig nok med litt lavere utgjæring, så det er ikke meg i mot om du spår rett:). Men jeg tror ikke jeg tar sjansen på å meske mye lavere. Og akkurat forskjellen på 67 og 68 er ganske merkbar.
 
RIS. Dette er noe jeg ikke gjør så ofte. Forrige gang var for to år siden. Da fikk jeg ei oppskrift av @loebrygg, og brygga et utmerket brygg som jeg kalte "Svarte faen" - som blei en kjempehit hos vår etiopiske leieboer:p. Den er det bare ei flaske igjen av, og siden jeg har kommet til at sånt en sjelden gang går an å drikke, må jeg brygge en ny runde.

Nå har jeg vridd litt på den - nærmest bare av prinsipp:confused: - og den ser sånn ut:

OG 1.100, FG 1.028, ABV 9,5%. Meske på 67 + 72 grader.

Malt til 28 liter i kjelen etter nedkjøling
11,00 kg pale malt
0,50 kg Choco
0,40 kg Crystal 120
0,35 kg Roasted Barley
0,25 kg havregryn
0,20 kg Dark Crystal
0,20 kg Special X
Humle
55 gr Columbus @ 60
20 gr Simcoe @ 60
25 gr Columbus @ 1
Gjær
Wyeast 1728 Scottish Ale

Jeg tror den skal være grei, men siden jeg har liten erfaring med tungvektsbrygging, hører jeg gjerne fra mer erfarne sluggere.
Du skulle ikke ha litt DRC oppi der, da?
 
Egentlig enig med deg, men den forrige utgaven endte faktisk på 1.026. Nå var det med wlp001, men 1728 er ikke av de minst sultne; den har gitt 81 og 82% på de to siste bryggene med den - riktignok meska på 65 + 72. Her er det regna med 72%.

Egentlig er jeg lykkelig nok med litt lavere utgjæring, så det er ikke meg i mot om du spår rett:). Men jeg tror ikke jeg tar sjansen på å meske mye lavere. Og akkurat forskjellen på 67 og 68 er ganske merkbar.
NØ sin Dark Horizon meskes på 63 grader. Tror ikke du skal vær redd for tynt øl :D
 
Egentlig enig med deg, men den forrige utgaven endte faktisk på 1.026. Nå var det med wlp001, men 1728 er ikke av de minst sultne; den har gitt 81 og 82% på de to siste bryggene med den - riktignok meska på 65 + 72. Her er det regna med 72%.

Egentlig er jeg lykkelig nok med litt lavere utgjæring, så det er ikke meg i mot om du spår rett:). Men jeg tror ikke jeg tar sjansen på å meske mye lavere. Og akkurat forskjellen på 67 og 68 er ganske merkbar.

Det sprørs jo litt på mesketid og. Men en full kjele så går konvertering ned til lettspiselig snadder litt tregere enn ved en øl av normal styrke vil jeg mene.

Mine Birgere går på 63-64 grader i minimum 90 minutter + ramping.. Og det virker som at det er gjæren som sier stopp. 007 eller 05.
 
Tilbake
Topp