Nja - det til Kinn er faktisk godt, om jeg ikke husker feil. Og jeg trur den histioriske bakgrunnen de tegner opp, er riktig.Uten mørk malt -ingen stout
Du kan selvfølgelig pøse på med brown og amber malt
men jeg mener dette bare er et gimmick øl
Dette er feil. På 1800-tallet hadde de en annen tilnærming enn vi har i Michael Jackson klamme rammer.Uten mørk malt -ingen stout
Du kan selvfølgelig pøse på med brown og amber malt
men jeg mener dette bare er et gimmick øl
Denne var enda lysere. Med hvit sjokolade og kaffe.Kinn har vel en sånn? https://kinn.no/vare-ol/gamleguten/

Dette er feil. På 1800-tallet hadde de en annen tilnærming enn vi har i Michael Jackson klamme rammer.
Stout = sterkt øl uavhengig av farge. (Kilde: Martyn Cornell).
Cornell og Pattison koser seg og belærer i kommentarfeltet![]()
Pale Stout
I've mentioned this before. Pale Stout. I'd seen a record of it, but had no photo. I had been on one of my first archive visits, when I just...barclayperkins.blogspot.com
![]()
Fins det andre ølstiler hvor det er typeriktig med lys sjokolade og nøtter, som eksempelet over? Jeg har ikke brygga på snart to måneder nå. Tok juleferie, så to uker kurs i england, og begynte like så greit på å pusse opp hovedbadet i midten av januar. Frister å eksperimentere littegrann kjenner jeg på tross av at jeg stort sett er en ølbrygger som liker disse trauste gamle klassiske ingrediensene og ølstilene.På 1800-tallet ja, men det er vel ikke slik vi tenker om stout i dag
Det skaper bare mer forrvirring enn fornuft. Det finnes flere andre sterke øl typer å ta av
lys sjokolade og nøtter
Ja, hvem vet hvordan det blir. Det er noe jeg aldri har smakt før så det trigget interessen litt sånnleis. En oppskrift på Brewers Friend har dette av tilsetninger.Spørsmålet er om du vil få så mye av det uansett i et lyst øl uten røsted malt
Uffda - det der høres rimelig jævelig ut
Trur det er en grei mengde torvrøykt. Kjør påJeg går svanger med en Irish red ale - med hint av røkt torv. Usikker på hvor mye peated malt jeg skal bruke, og også litt på humleskjema. Vil veldig gjerne ha en slik Kilkenny farge - uten at det er Kilkenny, for den er litt tynn synes jeg.
OG 1.055
FG 1.016
5,1% ABV.
31 IBU,
22 EBC
Meske på 67 grader i 70 min, og 72 grader i 45 min.
Malt:
4,15 kg Muntons Maris Otter
0,4 kg Weyermann Carared
75 gram Peated (Bestmalz ? Kjøpt hos Holmbrew, men glemte å spørre hvor den kom fra)
50 gram Crisp Roasted Barley
Humle
20 g Target @ 60 min
25 gr Fuggles @ 10 min (har igjen en slant som godt kan brukes opp, ellers ville jeg vel gått for EKG her også)
25 g East Kent Golding @ 5 min
Gjær
Lallemand Nottingham (tenker jeg - eller WLP 004? - har begge)
Det må da være noe som har prøvd noe slikt før meg?
Prøv den. Jeg trur riktignok det er en grunn til at det ikke er vanlig å bruke Mittelfrüh i et sånt øl, men det blir neppe vondt. Kanskje du kan hente inspirasjon her: https://brulosophy.com/2021/07/15/the-hop-chronicles-hallertau-mittelfruh-2020/Har lenge hatt 1,5 pose Hallertauer liggende urørt i fryseren.
Besluttet å endelig gjøre noe med det....
Kan denne oppskriften bli en brukbar påskedrikk med balansert vannprofil (1:1) ?
Tar gjerne forlag til tuning......
Vis vedlegget 66476
Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.Har en surøl stående til gjæring, 50/50 pilsnermalt og hvete, philly sour, samt magnum og citra.
Har lyst til å ha en sitronsmak på den, og tenkte å ha sitronskall i sprit, og hive det oppi. Blir det overkill om jeg tar sitronjuicen oppi også? Noen som har brilliante forslag på annet gøy jeg kan hive oppi?
Innser at dette mest sannsynlig blir et øl kun jeg kommer til å like, men jeg elsker virkelig sitron!
Nei, den har jeg ikke smakt, men den høres spennende ut!Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.
Det er mye mer smak og aroma i skallet, enn i juicen og du slipper evt fruktsukkeret. Jeg tror det blir best øl med bare skallet, men du må nok ha mye revet skall.
Husk å bruke økologisk sitron.
Ooh, sitronis hørtes ikke feil ut heller! Den pureen må testes neste gang jeg prøver meg på sitronøl! Tusen takkSitron har en pH rundt 2,5 så vær obs på at mye sitron gjør surølet enda surere. Det kan funke godt med Philly Sour som jeg synes ikke gjør ølet surt nok.
Denne er veldig god, men bare brukt litt av den i en fruktøl sammen med andre frukter. Resten gikk til å lage deilig og frisk sitronis