"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

kanhende lovverk sier at man må oppgi glukose sirup da produktet man bruker som tilsetning inneholder glukosesirup? Man kan ikke lage den smaken om man «tynner» ut ølet med druesukker.

Noen med synspunkter på denne. Målet er noe ala Schlenkerla Rauchbier Märzen. Mulig det kun blir dobbel dekoksjon, ikke trippel.

220 Alstadbergen lager​

Style: RauchbierBrewer: michelsens microbrygg (Einar Michelsen)

Vital Statistics​

Volume25litres
OG1064
Boil Volume25litres
Boil gravity1064
Alcohol (ABV)6.2%
Colour37EBC (Brown)
Bitterness32IBU
BU:GU0.5
FG1017

Fermentables​

Rauch Malt18EBC6000g
Munich Malt20EBC1000g
Cara Munich II120EBC250g
Chocolate Malt800EBC100g
Cane Sugar (light)20EBC150g
7500g

Mash schedule​

Mash step35°C20min
Mash step52°C5min
Mash step65°C50min
Mash step77°C5min

Total grain weight for mash: 7350 g

Hops​

Saaz3.2%50g60min
Hersbrucker2.8%50g60min
Saaz3.2%25g10min
Hersbrucker2.8%25g10min
Hallertauer Mittelfruh4.6%25g10min

Misc Ingredients​

Fermentation​

FermentationWLP833 German Bock Lager Yeast9°C14days
FermentationNo yeast added20°C7days

Details​

Bryggedag xxxx
4 liter starter satt 09.01.2026.
25 liter meskevann og 15 l. skyllevann
Vannjustering: (ala Helles bock i bryggekalkulator.no)
CaSO4 (skyllevann):1,5 gram
CaSO4 (meskevann):2,5 gram
CaCl2 (skyllevann):3 gram
CaCl2 (meskevann):5 gram

Ren oksygen i 2 min. før pitch.
1. ts Irish Moss, kok siste 10 min
1 ts. WL gjærnæring, kok siste 10 min

Har nå laga sirup til å teste i esb. Smakte utvanna sirup ved siden av både spitfire og bispefingeren. Den smaken av sirup er i begge ølene så mener ganske sikkert de bruker sirup i begge. Blir spennende å prøve
Sukker tynner ut smaken, mens invertert sukker har egen-smak og tilfører derfor noe smak.
Mht hva bryggeriene har/ikke har i sitt øl, kan det være litt uvesentlig her siden du ønsker å gjenskape smaken og ikke prosessen.
Store bryggerier har både fordeler og ulemper de må forholde seg til. Vi kan trikse som vi vil.
Dersom du oppnår en smakslikhet ved å avvike fra deres prosess, mener jeg målet er nådd :cool:

Server en sammenligning på en av Norbrygg Rogaland sine arrangementer, så får vi en uhildet tilbakemelding (les: 'bestevenner' er ikke til å stole på)

Skal selv paralellsmake disse under forberedelsene til en middag i dag
1768038834744.jpeg

Noen med synspunkter på denne. Målet er noe ala Schlenkerla Rauchbier Märzen. Mulig det kun blir dobbel dekoksjon, ikke trippel.

220 Alstadbergen lager​

Style: RauchbierBrewer: michelsens microbrygg (Einar Michelsen)

Vital Statistics​

Volume25litres
OG1064
Boil Volume25litres
Boil gravity1064
Alcohol (ABV)6.2%
Colour37EBC (Brown)
Bitterness32IBU
BU:GU0.5
FG1017

Fermentables​

Rauch Malt18EBC6000g
Munich Malt20EBC1000g
Cara Munich II120EBC250g
Chocolate Malt800EBC100g
Cane Sugar (light)20EBC150g
7500g

Mash schedule​

Mash step35°C20min
Mash step52°C5min
Mash step65°C50min
Mash step77°C5min

Total grain weight for mash: 7350 g

Hops​

Saaz3.2%50g60min
Hersbrucker2.8%50g60min
Saaz3.2%25g10min
Hersbrucker2.8%25g10min
Hallertauer Mittelfruh4.6%25g10min

Misc Ingredients​

Fermentation​

FermentationWLP833 German Bock Lager Yeast9°C14days
FermentationNo yeast added20°C7days

Details​

Bryggedag xxxx
4 liter starter satt 09.01.2026.
25 liter meskevann og 15 l. skyllevann
Vannjustering: (ala Helles bock i bryggekalkulator.no)
CaSO4 (skyllevann):1,5 gram
CaSO4 (meskevann):2,5 gram
CaCl2 (skyllevann):3 gram
CaCl2 (meskevann):5 gram

Ren oksygen i 2 min. før pitch.
1. ts Irish Moss, kok siste 10 min
1 ts. WL gjærnæring, kok siste 10 min
Sikkert ikke noe sjokk for deg:), men jeg skjønner ikke hvorfor du bruker dekoksjon - eller de lave stegene. Jeg har prøvd dekoksjon en del ganger, og har aldri opplevd noen effekt. Med det utstyret vi bruker - tjukkbunna kjeler på induksjonsplater - hvor du får jevn fordeling av varmen, er det ikke noe sted det blir varmt nok til at du vil kunne få maillardreaksjoner. Fyrer du opp en jern- eller kobberkjele over bål, er jeg åpen for at det blir noe annet. Jeg mener altså ikke at effekten av dekoksjon er en myte, jeg trur bare ikke at vi normalt vil ha muligheta til oppnå den.

De lave stegene har jeg ikke noen tru på at gir mening. Innmesk på 35 grader - "syrerast" - gir optimale muligheter for enzymet lipoxygenase som oksiderer fettsyrer, som så seinere kan skape oksidert smak i ølet. (How to Brew, s.243). Proteinsteget har heller ingen hensikt med moderne godt modifisert malt. Effekten er heller at du driver nedbrytinga av proteinene for langt, og det vil gå ut over skumfasthet og munnfølelse - men 5 minutter er så kort tid at det neppe har noen som helt betydning i noen retning.

Utmesk har heller ingen mening:).

Oppskrifta og tilsetninger ser jo fint ut. Det eneste der er at det er nokså avgjørende hvilket røykmalt du bruker. Det er veldig stor forskjell på BestMalz og Weyermann, og når du skal bruke så mye, ville jeg avgjort valgt Weyermann. Med BestMalz sitt produkt trur jeg smaken kan bli vel brutal.

Det blir sikkert et nydelig øl, for det aller meste henger på det som skjer etter at vørteren er produsert. Men du kan spare mye arbeid og strøm ved å kjøre en enkel times mesk på 65 grader:).

Ikke mestringsfølelse engang?
hehe - jo. Jeg skulle akkurat føye til en liten kommentar at dekoksjon kan være gøy. Jeg hadde ikke gjort det såpass mange ganger som jeg har hvis jeg ikke hadde syntes det. Så ja; det gir en viss tilfredsstillelse å gjøre det, så jeg skal ikke si at jeg ikke kommer til å prøve igjen. Men jeg har gjort ganske ekstreme forsøk på å tvinge fram en effekt, og det har vært totalt mislykka.

Sukker tynner ut smaken, mens invertert sukker har egen-smak og tilfører derfor noe smak.
Mht hva bryggeriene har/ikke har i sitt øl, kan det være litt uvesentlig her siden du ønsker å gjenskape smaken og ikke prosessen.
Store bryggerier har både fordeler og ulemper de må forholde seg til. Vi kan trikse som vi vil.
Dersom du oppnår en smakslikhet ved å avvike fra deres prosess, mener jeg målet er nådd :cool:

Server en sammenligning på en av Norbrygg Rogaland sine arrangementer, så får vi en uhildet tilbakemelding (les: 'bestevenner' er ikke til å stole på)

Skal selv paralellsmake disse under forberedelsene til en middag i dag
Vis vedlegget 76112
Ja - the proof of the pudding is in the eating:).

Invertsukker har vel heller ikke noen smak i utgangspunktet, før man starter karamellisering? I England opererer man så vidt jeg har forstått med fire "grader", ei inndeling som går på farge, og grad 1 er helt nøytral, trur jeg.

Invertsukker består altså av like deler glukose og fruktose, og fruktosen kan muligens skape en liten forskjell fra rein glukose, men jeg tviler på at den vil være særlig merkbar. Men står det glukosesirup på flaska, trur jeg det er trygt å si at det uansett bare er "filler". I praksis erstatter det noe av basismaltet, og "letter" ølet litt, men om det vil være merkbart, avhenger sjølsagt av mengden. Jeg trur det skal brukes en god del før du kjenner det. Det påvirker sjølsagt ikke bruken av spesialmalt - som du eventuelt kan justere sammensetninga av for å kompensere for smakstapet ved å redusere basismaltet.

Jeg er spent på vurderinga av de to engelske:).

Sikkert ikke noe sjokk for deg:), men jeg skjønner ikke hvorfor du bruker dekoksjon - eller de lave stegene. Jeg har prøvd dekoksjon en del ganger, og har aldri opplevd noen effekt. Med det utstyret vi bruker - tjukkbunna kjeler på induksjonsplater - hvor du får jevn fordeling av varmen, er det ikke noe sted det blir varmt nok til at du vil kunne få maillardreaksjoner. Fyrer du opp en jern- eller kobberkjele over bål, er jeg åpen for at det blir noe annet. Jeg mener altså ikke at effekten av dekoksjon er en myte, jeg trur bare ikke at vi normalt vil ha muligheta til oppnå den.
I teorien burde da dette gi mer effekt kanskje?

Her «baker» de mesken i ovn for å lage et spesielt øl som heter Keptinis.

Invertsukker består altså av like deler glukose og fruktose, og fruktosen kan muligens skape en liten forskjell fra rein glukose, men jeg tviler på at den vil være særlig merkbar.
Denne ukas episode av Brulosophy på YouTube testa faktisk akkurat denne forskjellen, og fikk et signifikant resultat! Forskjellen lå ikke i smak/aroma, men hvor tørt ølet opplevdes.

I praksis erstatter det noe av basismaltet, og "letter" ølet litt, men om det vil være merkbart, avhenger sjølsagt av mengden. Jeg trur det skal brukes en god del før du kjenner det.
Det er et godt poeng. Det er også mulig at et stort bryggeri kan finne på noe sånt for å spare litt penger på ingredienser.

Sist redigert:
Sikkert ikke noe sjokk for deg:), men jeg skjønner ikke hvorfor du bruker dekoksjon - eller de lave stegene.
Ble ikke spesielt sjokket av dette nei, vi har diskutert dette før. Mye av det jeg gjør gjør jeg for moro skyld. ;-) og fordi jeg liker gamle metoder, både ved brygging og ved bygging. Brygging er ikke min mest nerdete hobby.

Hvis tiden strekker til brygger jeg to identiske pilsbrygg, med og uten dekoksjon - så kan vi samle en gjeng å blindsmake. Det siste trinnet i trippel dekoksjon er nok uansett bortkastet, der kan man like gjerne heve temp til utmesk/skylling på vanlig måte.

Når det er sagt: det foregår karamellisering i bunnen av gryten når jeg koker mesken. Jeg må røre konstant for å hindre at det blir brent. Koking av det siste trinnet, nesten uten malt, fører i mindre grad til karamellisering.

Jeg får også høyere utbytte ved dekoksjon. Mulig det skyldes all røringen.

De gangene jeg koker dagen etter har jeg lagt merke til at det jeg skummer av, ved oppkok på dag 2, er veldig geleaktig. I motsetning til oppkoket på dag en, som er mer vanlig hotbreak.

Tror deler av maltet jeg har på lager er fra Klostergården, så at dette kommer til å bli kraftige saker vet jeg. (derav navnet Alstadbergen..)

Tilbake
Topp