Ser man det, de forteller ikke hele sannheta, nei. Men glukosesirup er rett og slett druesukkersirup, trur jeg.Fasiten fant jeg nå bak på flaska. Står både på bispefingeren og spitfire.
Vis vedlegget 76110
Det er jo strengt tatt unødvendig å si - glukose og druesukker er det samme. Poenget er at det er smakløst.Ser man det, de forteller ikke hele sannheta, nei. Men glukosesirup er rett og slett druesukkersirup, trur jeg.
Du tynner ut smaken, så nei - en skulle jo tru en heller ville gått andre veien.Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å tilsette sukker i et øl på 4.5%.
| Style: Rauchbier | Brewer: michelsens microbrygg (Einar Michelsen) |
|---|
| Volume | 25 | litres | |
| OG | 1064 | ||
| Boil Volume | 25 | litres | |
| Boil gravity | 1064 | ||
| Alcohol (ABV) | 6.2 | % | |
| Colour | 37 | EBC (Brown) | |
| Bitterness | 32 | IBU | |
| BU:GU | 0.5 | ||
| FG | 1017 |
| Rauch Malt | 18 | EBC | 6000 | g | |
| Munich Malt | 20 | EBC | 1000 | g | |
| Cara Munich II | 120 | EBC | 250 | g | |
| Chocolate Malt | 800 | EBC | 100 | g | |
| Cane Sugar (light) | 20 | EBC | 150 | g | |
| 7500 | g |
| Mash step | 35 | °C | 20 | min | |
| Mash step | 52 | °C | 5 | min | |
| Mash step | 65 | °C | 50 | min | |
| Mash step | 77 | °C | 5 | min |
| Saaz | 3.2 | % | 50 | g | 60 | min | |
| Hersbrucker | 2.8 | % | 50 | g | 60 | min | |
| Saaz | 3.2 | % | 25 | g | 10 | min | |
| Hersbrucker | 2.8 | % | 25 | g | 10 | min | |
| Hallertauer Mittelfruh | 4.6 | % | 25 | g | 10 | min |
| Fermentation | WLP833 German Bock Lager Yeast | 9 | °C | 14 | days | |
| Fermentation | No yeast added | 20 | °C | 7 | days |
Kan det være Golden Syrup, mener jeg har sett noen tilsvarende oppskrifter som har brukt denne som du får kjøpt på Meny bla.Ser man det, de forteller ikke hele sannheta, nei. Men glukosesirup er rett og slett druesukkersirup, trur jeg.
Sukker tynner ut smaken, mens invertert sukker har egen-smak og tilfører derfor noe smak.Har nå laga sirup til å teste i esb. Smakte utvanna sirup ved siden av både spitfire og bispefingeren. Den smaken av sirup er i begge ølene så mener ganske sikkert de bruker sirup i begge. Blir spennende å prøve

Sikkert ikke noe sjokk for degNoen med synspunkter på denne. Målet er noe ala Schlenkerla Rauchbier Märzen. Mulig det kun blir dobbel dekoksjon, ikke trippel.
220 Alstadbergen lager
Style: Rauchbier Brewer: michelsens microbrygg (Einar Michelsen) Vital Statistics
Volume 25 litres OG 1064 Boil Volume 25 litres Boil gravity 1064 Alcohol (ABV) 6.2 % Colour 37 EBC (Brown) Bitterness 32 IBU BU:GU 0.5 FG 1017 ![]()
Fermentables
Rauch Malt 18 EBC 6000 g Munich Malt 20 EBC 1000 g Cara Munich II 120 EBC 250 g Chocolate Malt 800 EBC 100 g Cane Sugar (light) 20 EBC 150 g 7500 g Mash schedule
Mash step 35 °C 20 min Mash step 52 °C 5 min Mash step 65 °C 50 min Mash step 77 °C 5 min
Total grain weight for mash: 7350 g
Hops
Saaz 3.2 % 50 g 60 min Hersbrucker 2.8 % 50 g 60 min Saaz 3.2 % 25 g 10 min Hersbrucker 2.8 % 25 g 10 min Hallertauer Mittelfruh 4.6 % 25 g 10 min Misc Ingredients
Fermentation
Fermentation WLP833 German Bock Lager Yeast 9 °C 14 days Fermentation No yeast added 20 °C 7 days Details
Bryggedag xxxx
4 liter starter satt 09.01.2026.
25 liter meskevann og 15 l. skyllevann
Vannjustering: (ala Helles bock i bryggekalkulator.no)
CaSO4 (skyllevann):1,5 gram
CaSO4 (meskevann):2,5 gram
CaCl2 (skyllevann):3 gram
CaCl2 (meskevann):5 gram
Ren oksygen i 2 min. før pitch.
1. ts Irish Moss, kok siste 10 min
1 ts. WL gjærnæring, kok siste 10 min
Ikke mestringsfølelse engang?Jeg har prøvd dekoksjon en del ganger, og har aldri opplevd noen effekt.
hehe - jo. Jeg skulle akkurat føye til en liten kommentar at dekoksjon kan være gøy. Jeg hadde ikke gjort det såpass mange ganger som jeg har hvis jeg ikke hadde syntes det. Så ja; det gir en viss tilfredsstillelse å gjøre det, så jeg skal ikke si at jeg ikke kommer til å prøve igjen. Men jeg har gjort ganske ekstreme forsøk på å tvinge fram en effekt, og det har vært totalt mislykka.Ikke mestringsfølelse engang?
Ja - the proof of the pudding is in the eatingSukker tynner ut smaken, mens invertert sukker har egen-smak og tilfører derfor noe smak.
Mht hva bryggeriene har/ikke har i sitt øl, kan det være litt uvesentlig her siden du ønsker å gjenskape smaken og ikke prosessen.
Store bryggerier har både fordeler og ulemper de må forholde seg til. Vi kan trikse som vi vil.
Dersom du oppnår en smakslikhet ved å avvike fra deres prosess, mener jeg målet er nådd
Server en sammenligning på en av Norbrygg Rogaland sine arrangementer, så får vi en uhildet tilbakemelding (les: 'bestevenner' er ikke til å stole på)
Skal selv paralellsmake disse under forberedelsene til en middag i dag
Vis vedlegget 76112
I teorien burde da dette gi mer effekt kanskje?Sikkert ikke noe sjokk for deg, men jeg skjønner ikke hvorfor du bruker dekoksjon - eller de lave stegene. Jeg har prøvd dekoksjon en del ganger, og har aldri opplevd noen effekt. Med det utstyret vi bruker - tjukkbunna kjeler på induksjonsplater - hvor du får jevn fordeling av varmen, er det ikke noe sted det blir varmt nok til at du vil kunne få maillardreaksjoner. Fyrer du opp en jern- eller kobberkjele over bål, er jeg åpen for at det blir noe annet. Jeg mener altså ikke at effekten av dekoksjon er en myte, jeg trur bare ikke at vi normalt vil ha muligheta til oppnå den.
Denne ukas episode av Brulosophy på YouTube testa faktisk akkurat denne forskjellen, og fikk et signifikant resultat! Forskjellen lå ikke i smak/aroma, men hvor tørt ølet opplevdes.Invertsukker består altså av like deler glukose og fruktose, og fruktosen kan muligens skape en liten forskjell fra rein glukose, men jeg tviler på at den vil være særlig merkbar.
Det er et godt poeng. Det er også mulig at et stort bryggeri kan finne på noe sånt for å spare litt penger på ingredienser.I praksis erstatter det noe av basismaltet, og "letter" ølet litt, men om det vil være merkbart, avhenger sjølsagt av mengden. Jeg trur det skal brukes en god del før du kjenner det.
Genialt!I teorien burde da dette gi mer effekt kanskje?
Her «baker» de mesken i ovn for å lage et spesielt øl som heter Keptinis.
Ble ikke spesielt sjokket av dette nei, vi har diskutert dette før. Mye av det jeg gjør gjør jeg for moro skyld. ;-) og fordi jeg liker gamle metoder, både ved brygging og ved bygging. Brygging er ikke min mest nerdete hobby.Sikkert ikke noe sjokk for deg, men jeg skjønner ikke hvorfor du bruker dekoksjon - eller de lave stegene.