SESTOS PID instillinger

Jeg får ikke min sestos til å kople inn releet, slik at det hele skal fungere.

Jeg bruker sestos d1s 2r 220 med en PT100 probe
Og relee: MGR-1 D4840. Input 3-32 VDC og output 24-480VAC

Prøver alle varianter av instillinger, men får ikke releet til å slå inn selv om OUT lyser rød i displayet når temperaturen faller under LoAL. Jeg har koplet relee input til pin 7 og 8 på sestosen, men uansett, når jeg bruker et voltmeter får jeg ingen spenning over noen kombinasjon av pin 6,7 og 8.

Noen som har en slik PID som har mulighet til å veilede litt?
 
Dn typen sestos du benytter deg av har ikke ssr mulighet. Det er VR versionen som har d. Men du kan fikse d ved å modifisere piden. Søk på google så finner du veiledning. En enkel lodde operasjon. Hvis du ikke finner den  kan jeg sjekke om jeg finner linken.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
 
Jeg ser nå at dere har rett, det kommer ikke styrestrøm ut fra ssr. Det er som dere sier bare en bryter.

Jeg sjekket linken over, og det hjalp meg ikke. Er det samme type PID? Jeg finner heller ikke den veiledningen for modding på Google, kan du hjelpe?
 
Veiledning for PID er, hentet fra http://www.fumblingwithfilm.com/how-build-temperature-controlled-bath-developing-c-41

Modifying the D1S-2R-220 to work with a SSR (Solid State Relay):
In the guide above I said I used the PID D1S-2R-220 with a SSR, but I forgot to mention that it didn't work out of the box.  To get it to work, you need to bridge the connection on the output relay in the PID.  It requires a soldering iron, and limited soldering abilities.



2R PID modification

In the photo above (click to embiggen), you can see the jumper wires that I soldered on the back of the board.  Those bridge the connection from one end of the relay to the other, effectively cutting out the "switching" part of the relay.  This allows the PID to output voltage (somewhere between 5v and 12v DC which is what the SSR requires) between the NO (normally open) and NC (normally closed) connections on the back.  Once you solder these wires in place, you'll connect the SSR's "INPUT" side to the NO and NC (pins 6 and 8 ) on the PID and you're ready to go.  If you bought the VR version of this PID then you don't need to perform this modification and you don't require an external relay.
 
Fikk det ikke til å virke, må jobbe litt mer og teste på nytt. Hadde ikke multimeter tilgjengelig...
 

EndreS

Norbrygg-medlem
Jeg tror jeg også har bestilt feil, altså en 2R. Så selv om jeg ikke har noen SSR ennå så kanskje det blir noe slikt en dag.
I den forbindelse har jeg et spørsmål til dere som kan dette.

Om man har en sestos d1s 2r 220, vil man da kunne bruke den med en SSR ved å koble 12V inn på 6 og så videre fra 8 til SSR'en?
Den andre ledningen fra 12V går da rett på den andre SSR porten?


Tilleggspørsmål: Om man har 220V inn i em bryggekontroller, hvordan konvertere man da til 12V?

Endre
 
er det ikke enklere å kjøpe en SSR som tåler 230v ac på styresiden og koble denne direkte over reele utgangen? så slipper du å skaffe en trafo i tillegg?
 

EndreS

Norbrygg-medlem
nordtvedt skrev:
er det ikke enklere å kjøpe en SSR som tåler 230v ac på styresiden og koble denne direkte over reele utgangen? så slipper du å skaffe en trafo i tillegg?
Jo, det vil det jo være, om SESTOSen tåler det.
Stemmer da min "teori" om at man kan koble det slik som jeg beskrev?
 

Viktste

Norbrygg-medlem
fjerdrum skrev:
Veiledning for PID er, hentet fra http://www.fumblingwithfilm.com/how-build-temperature-controlled-bath-developing-c-41

Modifying the D1S-2R-220 to work with a SSR (Solid State Relay):
In the guide above I said I used the PID D1S-2R-220 with a SSR, but I forgot to mention that it didn't work out of the box.  To get it to work, you need to bridge the connection on the output relay in the PID.  It requires a soldering iron, and limited soldering abilities.



2R PID modification

In the photo above (click to embiggen), you can see the jumper wires that I soldered on the back of the board.  Those bridge the connection from one end of the relay to the other, effectively cutting out the "switching" part of the relay.  This allows the PID to output voltage (somewhere between 5v and 12v DC which is what the SSR requires) between the NO (normally open) and NC (normally closed) connections on the back.  Once you solder these wires in place, you'll connect the SSR's "INPUT" side to the NO and NC (pins 6 and 8 ) on the PID and you're ready to go.  If you bought the VR version of this PID then you don't need to perform this modification and you don't require an external relay.
Jeg klarte selvfølgelig å kjøpe en D1S-2R-220 istedet for D1S-VR-220 som jeg egentlig skulle ha. Jeg kan bekrefte at modifikasjonen som fjerdrum liker til gjør at  D1S-2R virker med SSR (hvis noen skulle være interessert...)
 

Zoran

 
+1 som har kjøpt D1S-2R-220 istedet for D1S-VR-220 er det noen som kunne vare snill å legge ut bilde hva skal man lodde, den linken overfor virker ikke lenger..!
 
Jeg tror jeg også har bestilt feil, altså en 2R. Så selv om jeg ikke har noen SSR ennå så kanskje det blir noe slikt en dag.
I den forbindelse har jeg et spørsmål til dere som kan dette.

Om man har en sestos d1s 2r 220, vil man da kunne bruke den med en SSR ved å koble 12V inn på 6 og så videre fra 8 til SSR'en?
Den andre ledningen fra 12V går da rett på den andre SSR porten?


Tilleggspørsmål: Om man har 220V inn i em bryggekontroller, hvordan konvertere man da til 12V?

Endre
Vet ikke om du fikk svar, men det går fint å koble den ene ledningen på 12V direkte på SSR og den andre gjennom releet på PIDen.
 
Topp