Sett for oksygenering av vørter

Det er som Anders- skriver helt vanlig. Dog må jeg strupe en del på mitt flowmeter for å oppnå 1 liter pr min. Så du har nok tilsatt nok oksygen, og vel så det ;)

Har kjøpt et slikt sett fra Bryggeland. Overhodet ikke fornøyd. Det lakk oksygen ut og flasken var plutselig tom. Så det var en rift i pakningen. I tillegg mistenker jeg at selve regulatoren også ikke er all verdens kvalitet. Dro til butikken (Oslo) for å få tak i en ny pakning og ble mer eller mindre ledd ut. "Du er den eneste av mange tusen som har greid å ødelegge den. Hvordan i alle dager klarte du det?"
Etter det har jeg ikke følt for å gå dit igjen.

Dette settet er vel samme som Jula. Aldri hatt noe krøll med min regulator. Men hvis du fikk en med rift i pakningen så er jo egentlig det en klagesak du burde tatt opp da du var der.

Oksygen-opplegg er den siste biten som mangler før hele oppsettet mitt er "legit". Sist jeg så på det krevde det skruing på flasker med trykk og eksplosjonsfare. Finnes det noe oksygenerings-opplegg noe sted med ren oksygen som krever null assembly? Betaler gjerne litt for det...

Sikker på at du ikke overdriver litt? :)

Et bryggeland/jula-oppsett funker som gull. Eneste assembly, hvis kjøpt biter fra jula er at du må skru på regulatoren og sette på slanger. Fra Bryggeland er det fiks ferdig.

Hvis du behandler flaska sånn som den ser ut at den skal behandles, og også vet at den skal holdes unna fett og oljer, så er det ikke noe særlig du trenger å bekymre deg for.

Kjøpte selv settet fra bryggeland pga jula var tom for regulatoren, jeg skrur av regulatoren etter hver gang og setter på gummibeskyttelsen på o2 flaska. Regulatoren er av typen ikke trenger verktøy for å sette fast kun handemakt. Lite arbeid og jeg er da sikker på at det ikke lekker eller siver ut o2 fra regulatoren eller dårlig stengt regulator.

Og så lenge en obevarer flasken på egnet sted unna fett og oljer så er det ikke mye som kan gå galt. Flammer ser jeg som en selvfølge en holder det meste av utstyret unna.

Etter at jeg startet med oksygen så har jeg fått knall utgjæring og raskere utgjæring ..

Easybrew

Har også oksygenert mitt første øl for halvannen uke siden, et tradisjonelt norsk juleøl; blir spennende å se og smake resultatet. Takk til @glennrlie for enkle tips som fikk meg til å få ut finger'n!

Ifølge bryggeland er det vanlig å åpne ventilen helt ved bruk. Det kan se ut som om den tynne delen av slangen er tilpasset slik at den gir ca. 1 l/min.,men det kan jeg sjekke når jeg får flowmeteret.

Sjekka Bryggeland regulatoren i kveld. Jeg sprenger skalaen på mitt flowmeter som går til 3 l/min lett. Men da bobler det også skikkkelig. Tipper at den gir minst 5-6 l/min på maks. Jeg pleier ikke å koble til flowmeteret, men tar det på øyemål basert på de gangene jeg har målt. Lett brusing er fint. Det må da også være en grense for hvor mye gass væsken klarer å ta til seg på kort tid om man durer på, slik at for stor flow bare er sløsing?

Edit: Det er vel strengt tatt ikke en regulator vi snakker om, men en strupeventil.

Holder med fett som alltid er på fingre på f.eks gjengene. Kommer det i kontakt med ren oxy smeller det godt

Tilbake
Topp