Sette ny øl over gjær fra forrige brygg

Lurer på å gjøre en liten test i helga og trenger litt råd.

Hørte på basic brewing-podcasten at de av og til bruker gjærkaka fra forrige øl til å gjære det neste.

Jeg har en India red ale som skal gjære en uke til, tenkte å helle denne over i sekundærtank. Tenkte å lage en 9-liter streit allgrain Pale ale på 32ibu, kjøle den ned til 18 grader ca og så basicly helle den over gjærrestene til red alen.

Bra plan eller dårlig idé?
 
Fin video, skal teste det. Takker og bukker! (her er direktelenke til desktopversjonen http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk) Men hva gjør jeg med den vaskede gjæren? Må jeg lage starter eller kan jeg bare røre inn i vørteren når temperaturen er riktig?

Hva gjør jeg med det sterile glasset med gjær dersom jeg ikke kan bruke det med en gang? Setter det i kjøleskapet? Hvor kaldt tåler det å stå og hvor lenge? Og hva gjør man får å vekke gjæren ut av dvalen når man tar den ut av kjøleskapet?

Har bare prøvd meg på starter en gang (på India red alen som står og plopper nå), men virket ærlig talt ikke som det hadde noen spesiell effekt. Trodde jeg skulle se aktivitet og kanskje skum i starteren etter en time eller to, men det var null action. Trodde først gjæren var død, men når jeg helte over i gjæringsbøtta så kom aktiviteten i gjærlåsen morgenen etter, som normalt egentlig. Føler jeg like gjerne kunne tilsatt gjæra rett i bøtta, og droppet starter.
 
Jeg abefaler deg å lese artiklen om gjærstartere i medlemseksjonen.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2176.0.html
Hvis du ikke får brukt gjæren med en gang du har vasket går det helt fint. Bare sett det i kjøleskapet. Har hatt vasket gjær i flere uker før jeg har gjenbrukt selv. Ta fram fra kjøleskap når du skal bruke den og la den få litt temperatur før du tilsetter den til en starter.
 
…men det du spurte om i det opprinnelige innlegget var kanskje å helle vørteren rett oppi bunnfallet fra forrige brygg, uten å vaske gjæringskaret?

Høres jo arbeidsbesparende ut om det funker, men du vil vel isåfall få mer og mer bunnfall for hver gang du gjør dette, og det vil vel også hope seg opp krauzen-rester på sidene av karet.  I tillegg vil du ikke få sterilisert karet, men så lenge du har en veldig kort tid med tomt gjæringskar vil det kanskje gå bra, ihvertfall av og til?

Jeg er nybegynner selv, men for meg høres dette ut som noe som kanskje kan gå bra, forutsatt ikke for varm vørter, ikke for alkoholsterk forrige øl, ikke for mye bunnfall (helst ingen tørrhumling), relativt reint område der du brygger, og tapping av forrige øl like før du fyller på med vørter.  Kanskje verd et forsøk; ta isåfall notater (og gjerne bilder) og post her!  >:D
 
Det går helt fint, men da bør ølprofilen på de to bryggene være relativt like :)
 
Har tenkt litt på det med ølprofil, helst bør man jo gå fra "lys" til "mørk". Men denne første gangen så er det mer en teknisk test kan man si. Ølen som står til gjæring nå er tørrhumlet med ganske mye humle, så jeg tror jeg går for gjærvask denne gangen, og så må jeg vurdere om jeg skal lage en ny batch samme dag eller om jeg bare skal sette gjæra i kjøleskapet.

Jeg vil helst piche ny batch samme dag, slik at jeg slipper trinnet med å sterilisere glass og sette i kjøleskapet, men som nevnt over så bør jeg jo få alt over i et nytt gjæringskar uansett, pga gjærresten og lort opp igjennom sidene, hadde ikke tenkt på det.

Så da blir det gjærvask på meg, interessant det og.
 
Tilbake
Topp