SG før kok

ErlendM

Norbrygg-medlem
Som fersk brygger leste jeg hele boka "Ølbrygging fra hånd til munn" før jeg satte i gang med mitt BB30-sett og en Pale Ale.

Det står i boka at en bør måle SG etter mesking, før koking, for da kan en lettere regulere OG slik at den blir korrekt i forhold til oppskriften.
Det står videre at en bør sikte på en SG som er litt lavere enn oppgitt OG før kok, da SG vil stige pga væsketapet. Greit nok.
Men - hvor langt under OG skal en gå når en brygger med et 25-liters sett? Hvor mye vil SG stige (i snitt) under koking? Finnes det noen tommelfingerregel her?

--
Erlend Moen (forvirret...)
 
Det er ikke så komplisert å regne ut, så lenge du vet hvor mye som damper av under kokingen. Avdampingen bør ligge på minimum 8%/time.

Eksempel: 28 liter før kok, 25 liter etter kok, ønsket OG 1,050.

50 * 25 = 1250

1250 / 28 = 44,6

I dette tilfellet bør altså SG før kok ligge på ca. 1,045.
 
ole84 skrev:
Hannaas skrev:
Avdampingen bør ligge på minimum 8%/time.

fordi at da har man kokt vekk endel uønskede stoffer?

Exactemundo! DMS produseres underveis i kokingen, så for å bli kvitt det må du ha tilstrekkelig avdamping. Ekspertene anbefaler 8-10 % per time.
 
Det er ikke så komplisert å regne ut, så lenge du vet hvor mye som damper av under kokingen. Avdampingen bør ligge på minimum 8%/time.

Eksempel: 28 liter før kok, 25 liter etter kok, ønsket OG 1,050.

50 * 25 = 1250

1250 / 28 = 44,6

I dette tilfellet bør altså SG før kok ligge på ca. 1,045.


Lurer på akkurat det samme her, men koker 55l denne gangen.

Hvor henter du 50 fra?:$ tenker om jeg ganger 50 med 55 er jeg jo på 2750..

Brekke
 
50 er såkalte "gravity points". SG 1.050 = 50 gravity points, 1.034 = 34 osv.

Avdamping er en funksjon av overflate og temperatur, så det kan du lett finne ut for ditt system. Fyll kjelen din med feks 10l vann, kok en time og mål hvor mye som dampet av. Mengden vil være konstant, men prosent avhenger av mengden du starter med. Mengden avdamping vil bli litt annerledes for tjukk vørter, men denne øvelsen er ålreit å gjøre for å ha basic stats på utstyret sitt.

For å presisere: Om du koker av 3l på en time, så vil du koke av 3l uavhengig om du starter med 30l eller 20l. Prosenten er dermed varierende - med 3l/time så har du da 10% på 30l og 15% på 20l.
 
Takk for supert svar !! For min del skal det som sagt kokes 55l i dag, forventet og 1049.. Men får jo et regnestykke som jeg ikke kan gjøre noe med?:/

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Takk for supert svar !! For min del skal det som sagt kokes 55l i dag, forventet og 1049.. Men får jo et regnestykke som jeg ikke kan gjøre noe med?:/

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Hvis du vet avdampingsraten din, er det bare å beregne som sist. La oss anta at du har 10%/time, og koker i 1 time. Da blir avdampingen 55 L * 10% = 5,5 L.

Regnestykket blir det samme:

Volum: 55 L før koking, 49,5 L etter koking (55-5,5 L)
Ønsket OG: 1,049

Beregner SG før koking:

(49*49,5) / 55 = 44,1

Altså bør du ha SG 1,044 før koking (forutsatt 55 L før kok, og avdamping på 10%/time).
 
Du mangler data. Skal du koke 55? Hvor mye avdamping forventer du?

La oss si at du koker bort 7l. Da blir sluttvolum 48l. Dette skal ha OG 1.049:

49*48=2352, totalt antall gravity points.

Hva slags SG gir dette fordelt på kokevolumet på 55l?

2352/55=42.67, altså bør SG før kok (også kjent som BG, boil gravity), være ca 1.043.

Hvis du har høyere gravity før kok kan du bruke formelen til å regne ut ca hvor mye ekstra vann du bør tilsette.

Husk at i praksis så er det mange variabler, og dette vil sjelden stemme 100%, så gi litt feilmargin, og skyt heller for litt høy enn litt lav SG, ettersom det er lettere å tynne ut mot slutten.
 
Aha, nå er jeg med her.. :)
Du mangler data. Skal du koke 55? Hvor mye avdamping forventer du?

La oss si at du koker bort 7l. Da blir sluttvolum 48l. Dette skal ha OG 1.049:

49*48=2352, totalt antall gravity points.

Hva slags SG gir dette fordelt på kokevolumet på 55l?

2352/55=42.67, altså bør SG før kok (også kjent som BG, boil gravity), være ca 1.043.

"Hvis du har høyere gravity før kok kan du bruke formelen til å regne ut ca hvor mye ekstra vann du bør tilsette."

Husk at i praksis så er det mange variabler, og dette vil sjelden stemme 100%, så gi litt feilmargin, og skyt heller for litt høy enn litt lav SG, ettersom det er lettere å tynne ut mot slutten.

Så la oss si at jeg ender opp med BG på feks. 1051, hvordan setter jeg opp et regnestykke som sier hvor mye vann jeg skal tilsette? :)

Takk,
Brekke
 
Da må du vite mengden du har. La oss si at du har 55l. Da har du 55*51 = 2805 poeng. Ønsket OG er 1.049. Med gjeldende vørter skal du altså ha 2805/49 = ~57l ferdig vørter. Hvis vi fortsatt antar at du koker av 7l, så skal du altså starte med 64l vann, og BG på ~1.044 (2805/64, altså "poeng", eller total sukker i løsningen, delt på volum).

Som jeg nevnte er det mye usikkerhet her. For det første så må du ha god avlesning av faktisk volum i kjelen, ellers kan dette gå veldig feil. En annen ting er at det tar litt tid å blande vørteren godt nok til at du har en homogen masse. Det betyr at BG-måling fort kan bli feil. Et tips her er å vente til vørteren har kokt i 5min, og så måle og regne. Når du så har tallene dine, kan du toppe opp med feks halvparten av mengden du kom frem til, og så måle en gang til halvveis gjennom koket, og hvis du fortsatt har for høy gravity, tilsette mer vann.

Dette er ihvertfall sånn jeg gjør det, og jeg treffer så og si alltid ønsket OG, mens volumet da varierer med effektiviteten på mesken.

En ting å ta inn her, er at ved å variere volumet på denne måten, så påvirker du utnyttelsen du kan få av humlen. Utnyttelse er en funksjon av bla størrelsen på koket. Hvis du er veldig fin på det kan du rekalkulere humleskjemaet når du har landet på riktig kokevolum. Jeg gjør ikke det, og vet ærlig talt ikke om det har noe for seg, med mindre mesken din har effektivitet langt fra hva oppskriften ber om.

Når det er sagt: dersom du koker en vørter med høyere gravity enn oppskriften ber om, så vil du OGSÅ påvirke utviklingen av humla.

Det er nok å bryne seg på i hjemmebrygging :)
 
Det er ikke så komplisert å regne ut, så lenge du vet hvor mye som damper av under kokingen. Avdampingen bør ligge på minimum 8%/time.

Eksempel: 28 liter før kok, 25 liter etter kok, ønsket OG 1,050.

50 * 25 = 1250

1250 / 28 = 44,6

I dette tilfellet bør altså SG før kok ligge på ca. 1,045.


Hei,

Holder på med mitt første brygg nå.
Jeg brygger en Begisk wit og skal ha ha en OG mellom 50 0g 55. Ønsket volum skal være 25 l.

Jeg målte SG til å være 36 før kok.

Jeg har nå 28,8 l vørter på kok.

Hvorfor er SG min mye lavere, og hvordan fikser jeg det?
 
Hei,

Holder på med mitt første brygg nå.
Jeg brygger en Begisk wit og skal ha ha en OG mellom 50 0g 55. Ønsket volum skal være 25 l.

Jeg målte SG til å være 36 før kok.

Jeg har nå 28,8 l vørter på kok.

Hvorfor er SG min mye lavere, og hvordan fikser jeg det?

Du kan koke vørteren ekstra lenge, til riktig OG, eller tilsette maltekstrakt.

Grunnen til at du har lavere SG enn beregnet er at du har lavere utbytte fra mesken enn det som er forutsatt i oppskriften. Du kan justere oppskriften til å passe ditt bryggeri, for å treffe bedre i fremtiden.
 
Skal man også regne med krymping etter kjøling når man estimerer SG etter kok?
SG etter kok er per definisjon OG, så da er det kanskje hensiktsmessig å regne med nedkjølt vørter, men husk at temperaturen ikke påvirker SG. Tettheten (og dermed egenvekten) til væsken endres som funksjon av temperatur, men SG er et mål på temperaturkorrigert egenvekt (du sammenligner med egenvekten til vann ved samme temperatur), og måles ved en temperatur bestemt av instrumentet.

I praksis betyr dette at den eneste forskjellen mellom vørter på 100 grader og 20 grader er volumet. Jeg pleier alltid å lage noen liter vørter mer enn nødvendig, så for min del er det helt uvesentlig om vørtervolumet krymper med 4% i løpet av nedkjølingen. Dette tror jeg gjelder de fleste.
 
Takk for svar! I praksis, kan man bruke 4% mer malt i meskingen for å kompensere for krymping etter kjøling da? Om man sikter etter både rett OG og volum.
 
Tilbake
Topp