sikkert et dumt spørsmål men ......

Hei satt to brygg for snart to uker siden den 1 tirsdag det andre lørdag  i den 1 er det fremmdeles en del skum på toppen , mens i det siste som har stått kortest er det bare enkelte "øyer" som liger på toppen av brygget , er dette normalt er redd for infeksjoner osv.... tenkte og tappe det første brygget på flaske på tirsdag da har det stått 2 uker .
brukte 1 pakke safale i det første brygget og nesten 2 i det andre (hadde en OG på 1080 ) har dette hatt noe og si?
Er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre ?
 
Om du kan tappe på flasker vil du vite FG i forhold til OG, meskeskjema, ...
Jeg skulle uansett vente 3 uker hvis det haster ikke.
 
Offtopic, men relatert. Satt et brygg i går, og hadde rundt 1,5l starter til denne. I dag når jeg våknet opp, så var lokket blåst opp, og gjærlåsen var helt full med skum! Presset på lokker, og det virket som at det var en sperre i gjærelåsen, for når den løsnet så var det mye luft som kom ut!

Er skum helt opp til toppen i spannet. Noe jeg kan gjøre for å unngå dette, eller må jeg rett og slett følge med og hjelpe gjærlåsen?
 
Du må bare følge med. Det er veldig vanlig at gjæringen blåser seg gjennom låsen og presser kraftig opp mot lokket slik at det buler ut. Gir seg som regel iløpet av 1-3 dager. Du kan også lage en "blow-off" oppsett. Du finner sikkert tråder om det her hvis du søker..
 
Under stormgjæringa dannes det en del skum som kan tette gjærlåsen viss det blir så mye at det trykkes opp mot lokket og ut gjennom gjærlåsen. Det høres ut som det har skjedd hos deg og en tett gjærlås samtidig som det dannes stadig mer gass i spannet ender med trykk i spannet og i verste fall et lokk som spretter av og lager mer søl enn du har lyst til å tenke på.

Vanligvis er ikke dette et stort problem med gæringsspann og batcher rundt 20 liter, for da blir det ganske god plass til skum, men med tradisjonelle ballonger eller andre kar med lite plass er det mer vanlig. Løsningen er enten å sette lokket litt på gløtt, så skummet har en veg ut, eller å koble på en litt grov slange i stedet for gjærlåsen de første dagene av gjæringa. Du kan google "blow off tube" for mer informasjon, bilder og ideer.
 
Det dummeste spørsmålet er det du ikke stiller.
Her får du saklig svar på alt, fra det mest banale til det ytterst avanserte. Hvordan skal man ellers lære?
janh
 
Tilbake
Topp