Single hop chinook-innspill?

Lurer på å brygge en single hop IPA, med chinook. Noen som har prøvd dette og kan komme med innspill? Chinook er en humle jeg ikke har brygget med før. Men liker den godt i en del IPAer jeg har smakt, dog ikke som singlehop.. vet at dette dreier seg om en særegen humle med markant smak og egenskaper. Tenker litt i baner ala arrogant bastard, maltdrevet og høy i abv og ibu? What do you think?
 
Nærmeste klonen av Arrogant Bastard, fra Can You Brew It:

6 gallon batch.

OG 1.066

90% 2 Row
10% Special B
mash @ 148

25 grams Chinook @ 85 min
25 grams Chinook @ 45 min
25 grams Chinook @ 15 min
25 grams Chinook @ 0 min

WLP007.

Visstnok ikke helt identisk (har bare smakt den eikelagrede versjonen av AB), men et veldig godt øl. Fungerer også med Columbus.
 
Takker for svar. Blir nok å brygge en liten testbatch typ 10 liter IPA med chinook, lettere innspirert av AB. :)
 
Lagde en APA som nesten ble en IPA...
25 liter
6,5 kg Pale Malt
0,5 kg Lys Cara
0,5 kg lys DME
Chinook:
60 min 10 g, 20 min 10 g, 15 min 20 g, 10 min 10 g, 5 min 10 g, 2 min 10 g, Dag 5- 30 g
OG=1062, FG=1015, ca. 40 IBU. Karb. med honning 6,6 g/l.
 
Sitter på i overkant mye lettere tilårskommen (2011+2012) Chinook-pellets.

Noen forslag til noe moro man kan gjøre med dette? Eller er denne humla bare for rå og usivilisert til å brukes i mengder?

Gjerne noe helt eksperimentelt, a la 1000g Nelson-stuntet ditt, Odland...

-Øyvind
 
Arrogant Bastard

Brygga i sin tid en SH India Brown Ale med Sjokolade og krystal malt, var nærmere enn jeg trodde
 
Arrogant bastard som nevnt er et godt utgangspunkt. Gjerne med en god dose tørrhumling. Ellers har jeg brygget en Am.havrestout med chinook som eneste humle og kun tilsatt ved 15 min for å nå 70 ibu. Fungerte det og, bra på smak og aroma.
 
I havre stout tror jeg det også vil funke bra

Og, ja har brygga et par Rug IPA med nesten bare Chinook som ble meget vellykket
tror igrunn de fleste amerikanske øltyper som IPA, stout/porter, Barley Wine etc. blir bra med Chinook
 
Har brukt den som bitterhumle i det meste jeg har brygga. Virker helt klart fint i havrestout som skrevet over. Prøvd. Også i Imp.Stout, og i hus alen min som nok er nermere en sterk IPA enn ale, fungerer den veldig bra, i alle fall etter min smak.
 
Jeg har også brukt den som bitterhumle i Havre Stout,
men tror ikke du får opplevd så mye hvordan Chinook oppfører seg før du bruker det mot slutten
 
Tilbake
Topp