Single IPA fra bryggselv, mistet lappen!

Hei,

jeg har en Single IPA Cascade stående til gjæring, men jeg rotet bort lappen og husker ikke hvor lang gjæring det var anbefalt eller når tørrhumlen skal tilsettes..

Noen som sitter på detaljene?

Bonusspørsmål: jeg feilberegnet mengde skyllevann grovt i min uvitenhet.. (dette er andre brygget mitt). Endte opp med 17L istedenfor 25L. Vil ølet bli ekstra bittert da, siden jeg har brukt samme mengde humle?

Det vil bli bittrere ja. Men på den andre siden så har du kanskje fått en høyere OG  og dermed gjør det ikke noe at det blir mer bitterhet pga evt høyere alkoholprosent.

Det vanligste tidspunktet er å tørrhumle etter endt stormgjæring har jeg inntrykk av. Etter ca 4-5 dager.

La brygget gjære i 2 uker. Det gjør jeg konsekvent, noen ganger lenger. Det er viktig at du måler SG og ikke flasker før du har lik måling over 2-3 dager.

Hva var OG på brygget? Blir nok godt uansett skal du se

kintii skrev:
Det vil bli bittrere ja. Men på den andre siden så har du kanskje fått en høyere OG  og dermed gjør det ikke noe at det blir mer bitterhet pga evt høyere alkoholprosent.

Det vanligste tidspunktet er å tørrhumle etter endt stormgjæring har jeg inntrykk av. Etter ca 4-5 dager.

La brygget gjære i 2 uker. Det gjør jeg konsekvent, noen ganger lenger. Det er viktig at du måler SG og ikke flasker før du har lik måling over 2-3 dager.

Hva var OG på brygget? Blir nok godt uansett skal du se

Takk for svar!

Jeg regner med at det er helt ok å tørrhumle omtrent nå, og flaske det når FG er stabil, men har så lite erfaring at jeg prøver å følge oppskriften så godt jeg kan.. selv om det allerede er på vidvanke mtp mengde ferdig vørter

OG ble forøvrig 1068 såvidt jeg husker (viste seg at bildet jeg tok ble for uklart til å lese). Og ja, jeg tror det blir et spennende øl uansett, vørteren smakte iallefall bra i utgangspunktet!

Tilbake
Topp