Sirkulering Bratberg

Hei.

Er ganske fersk på bratbergen og sliter litt med effektiviteten.
Jeg sirkulerer ganske moderat, har pumpen på i ett minutt og to, for å så slå den av i en god stund. Sirkulerer 4-6 ganger iløpet av meskingen.
Pumpen er strupet, går det da fint å la den gå under hele meskingen og gjerne røre noen ganger med meskeskjeen så det ikke tetter seg helt?
 
Sirkulerer 3-4 ganger, sånn 5-10min med 5-10 min pause. Rører i mesken før jeg starter sirkuleringen. Vær påpasselig med å ikke få for lavt væskenivå utenfor meskekaret ved siste sirkulering før du skal starte skylling, for da blir meskesenga veldig kompakt og du risikerer at skyllinga går veldig sakte (eller i verste fall stuck mesk)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Nå driver jeg med kontinuerlig sirkulasjon til temp er lik i hele søylen, deretter i intervall (+ når jeg ser ulik temp). Men dette har jeg kun fra eget hode, og henger kanskje ikke på greip.

Sirkulerer manuelt, men vil skaffe meg en pumpe. Ser da for meg å sirkulere kontinuerlig. Er det på trynet?
 
Jeg lar pumpa gå gjennom hele meskeperioden. null problem så lenge man struper den nok til at man ikke får stuckmash
 
Skaffet meg cheap-ass-china-pumpe, og satser på kontinuerlig sirk ved neste brygging - forhåpentligvis på fredag :)
 
Tilbake
Topp