Sitrus-øl, forslag til oppskrift?

Hallo

Har en kompis som har bestemt seg for at vi skal lage et sitrus-øl sammen. Det skal være masse masse sitrusskall oppi.

Noen forslag til sammensetning for dette? Når skal sitrusen evt. oppi, og bør jeg bruke humlepose? Hvilke frukt bør brukes? Kan selve frukten brukes og?


Har en beer brew 30.
 
Humlepuse er nok ikke dumt, hadde skallet av 3appelsiner og et titalls lime oppi et ingefærøl-prosjekt (som gikk i vasken av andre grunner). Litt usikker på hva et sitrusøl egentlig er, men et lett lyst øl med skallet av et knippe sitrusfrukter er jo ikke å forakte. Appelsin, sitron, lime, grapefrukt eller klementin er gode alternativer.

Hva slags maltbase og gjær har dere tenkt å bruke?

En belgisk wit med en god dose sitrusskall siste par minuttene av koketiden er jo ganske digg :)


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Takk for tilbakemelding. Har ingen idé om hva slags maltbase, gjær eller humle jeg bør bruke.
Så, litt derfor jeg spurte her om det finnes noen gode tips.

Belgisk wit høres ut som et godt forslag. Flere typer som kan passe?
 
Jeg har brygget en Lucky Jack med sitronskall, og den ble rett og slett nydelig.;)
Brukte 50g ferskrevet skall på 25 liter, tilsatte dette uten humlepose ved 5 min.
Har også laget en blonde ale med sitrongress, og også her passet sitrus-smaken veldig bra.
Så mine tips blir APA eller Blonde Ale.
 
Hvordan blir det å ikke bruke humlepose egentlig? Kommer det ikke masse skall i gjæringsbøtta da?
Neida, det legger seg i bunnen av kokeren under nedkjøling, i tillegg bruker jeg alltid en finmaska sil når jeg tapper over i gjæringskaret.
 
Trailer Trash
Citrus Summer Wit

Vital Statistics
Volume 44 litres
OG 1046
Boil Volume 39 litres
Boil gravity 1052
Alcohol (ABV) 5 %
Colour 7 EBC (Pale yellow)
Bitterness 16 IBU
BU:GU 0.35
FG 1008

Fermentables

Pale Malt 5 EBC 4000 g
Flaked Wheat 3 EBC 2000 g
Wheat Malt 3 EBC 2000 g
Flaked Oats 4 EBC 600 g
Cara Pils 4 EBC 400 g

Mash schedule
Mash step 66 °C 60 min
Mash step 75 °C 15 min

Hops
ADHA Jarrylo 13.8 % 15 g 45 min
ADHA Jarrylo 13.8 % 40 g 3 min
Cascade 7.8 % 40 g 3 min

Fermentation
Fermentation Safbrew WB-06 19 °C 14 days

5 min i humlepose:
40g skall av appelsin
40g skall av sitron
20g skall av lime
30g skall av grapefrukt
75g knuste korianderfrø

Dette var fjorårets sommerøl og ble meget frisk og fin i sommervarmen.
 
Takker og bukker.

Ble en lucky jack denne gangen, med en sammensetning av de skallene nevnt av Aasbrygg. Gleder meg til å prøve dette :)
 
For en frisk sommerøl, som er en uhyre enkel greie så kan du prøve dette:

95% pils
5% flaket hvete

WB-06, pitch på 24, hold i tre fire dager, senk til 20, typisk under stormgjæring eller mot slutten. Denne gjæren gir masse fenoler og citrus på den temperaturen.

Og så kan du spe på med knuste korianderfrø, da vil gjæren bruke geraniol og linalool som det er masse av i korianderfrø, til å danne citronellol, og som navnet antyder så blir det citrus som resultat.
 
Takk for tips. Ikke umulig at det blir en slik variant i løpet av sommeren :)
Ikke no humle?

Jojo, det var bare en grov skisse, humle gjør du som du vil med. Jeg har bare brukt tettnang, men ser ikke bort fra at en liten dose Citra vil sprite den opp litt. Type veldig lite så den komplimenterer fenolene.

Cluet er gjæringen. Har selv lagt denne på 1.048.
 
Kjapt oppkok av skallet fjerner sprøytemidler, og noen beske smaker blir borte. Kokketips.
 
Takk for tips. Du mener da å koke skallet i vann - i en egen gryte - i typ et halvt minutt eller noe slikt, før det legges i ølet?
 
Takk for tips. Du mener da å koke skallet i vann - i en egen gryte - i typ et halvt minutt eller noe slikt, før det legges i ølet?
Bare gi det et oppkok noen sekunder holder.
Ang. Humle så kan du iallfall stryke Kohatu fra listen. Prøvde en sitrus lager, den var bom.
 
Bare gi det et oppkok noen sekunder holder.
Ang. Humle så kan du iallfall stryke Kohatu fra listen. Prøvde en sitrus lager, den var bom.
Ikke bruke Kohatu. Den er notert =)
Men mener du oppkok, som i en egen gryte med vann? For å få de bitre smakene ut i vannet, istede for i ølet?
 
Har en Wit stående til karbonering nå med sorachi Ace som både bitter og aromahumle og 30g appelsin g 20g sitronskall på 5 min sammen med en del koriander. Samme matbase som wit'en til bryggselv. Smaker hittil veldig lovende

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
WB-06, pitch på 24, hold i tre fire dager, senk til 20, typisk under stormgjæring eller mot slutten. Denne gjæren gir masse fenoler og citrus på den temperaturen.
Litt på siden av tema for tråden, men jeg ble så fryktelig nysgjerrig.. Hva er grunnen til temperatursenkingen? Dette anbefales jo vanligvis ikke av guruene, men nå har jeg veldig lite erfaring med weissbier-gjær...
 
Litt på siden av tema for tråden, men jeg ble så fryktelig nysgjerrig.. Hva er grunnen til temperatursenkingen? Dette anbefales jo vanligvis ikke av guruene, men nå har jeg veldig lite erfaring med weissbier-gjær...

Fikk tipset av Nøisom. Så prøvde det en gang og det funket knall så har bare fortsatt. Men så liker egentlig også tanken på å ikke ha 24c i to uker.
 
Tilbake
Topp