Sjekke om co2 utstyret er tett?

Vi har nett begynt å karbonere øl på fat og vi har hatt litt probelemer med John guest koblingene. 2 av de var innvendig knekt så det forsvant nok litt gass der. Vi mistet da litt tilliten til kvaliteten men prøver igjen.

Vi har 4fat på karbonering samtidig via en dobbel regulator og ro splittere til fatene.

Men spørsmålet mitt er egentlig litt mot at dette skal være et lukket system, om jeg skrur av gass etter at jeg har satt trykket på 2bar. Skal trykket da synke dersom det ikke er lekkasje?
Hos oss var trykket på 0 etter ca 3-4 timer etter at CO2 kranen ble skrudd av.

Alt i alt, betyr dette lekkasje på CO2?
 
Skal ikke påberope meg noen ekspertise, men det betyr vel bare at øllet har tatt til seg Co2, og at trykket faller i slangene. Det neste som skjer er vel at øllet blir tamt igjen hvis det ikke står under trykk. Selv karbonerer jeg med anbefalt trykk over flere dager til det er mettet. Problemet etter dette vil være evt. lekkasje i fatene. Har fulgt denne med stort hell

http://lundteknik.dk/vejled/tvangskarbonering-og-co2.pdf


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det er viktig at slangen er skikkeleg kutta rett av før du koblar den til push-fit ("John Guest") koblinga. Altså eit reint kutt. Sjekk at det ikkje er nokon hindringar i koblinga.

Stikk slangen inn i koblinga med moderat kraft. Dra den litt tilbake. Bruk så nøkkelverktøy for å halda tilbake ringen samstundes som ein trykkjer slangen lenger inn. Til slutt monterar ein sikringsring.

Push-fit koblingar er normalt laga for trykk opp til 11 bar for 3/8 og større dimensjonar og opp til 16 bar for dimensjonar 5/16 og under og dette er langt over det som er nødvendig for oss som bryggjer.
 
Har selv nettopp startet med tvangskarbonering. Jeg sjekker co2 anlegget for lekkasje med å trykksette ball lock ventilene og tilhørende slanger uten å koble ball lock ventilene på fatene. Stenger så kranen på co2 flasker. Sprayer med starsan på alle konlingene. Trykket skal holde flere timer. Når jeg vet at koblingene er tette, kobler jeg ball lock ventilene på fatene og sprayer starsan på corneliusluken, overtrykksventilen og ut ventilen på fatene. Bobler det ikke, er anlegget tett.
 
Har selv nettopp startet med tvangskarbonering. Jeg sjekker co2 anlegget for lekkasje med å trykksette ball lock ventilene og tilhørende slanger uten å koble ball lock ventilene på fatene. Stenger så kranen på co2 flasker. Sprayer med starsan på alle konlingene. Trykket skal holde flere timer. Når jeg vet at koblingene er tette, kobler jeg ball lock ventilene på fatene og sprayer starsan på corneliusluken, overtrykksventilen og ut ventilen på fatene. Bobler det ikke, er anlegget tett.

Det er det vi gjorde i går for å teste og da forsvant alt trykket etter ca 3-4 timer.

Betyr det da at vi har en solid lekkasje?
Ser ingen tydelige lekkasjer når vi sprayer med starsan. Før når vi la merke til at utstyret var defekt så fant vi det via den metoden.
 
Det er viktig at slangen er skikkeleg kutta rett av før du koblar den til push-fit ("John Guest") koblinga. Altså eit reint kutt. Sjekk at det ikkje er nokon hindringar i koblinga.

Stikk slangen inn i koblinga med moderat kraft. Dra den litt tilbake. Bruk så nøkkelverktøy for å halda tilbake ringen samstundes som ein trykkjer slangen lenger inn. Til slutt monterar ein sikringsring.

Push-fit koblingar er normalt laga for trykk opp til 11 bar for 3/8 og større dimensjonar og opp til 16 bar for dimensjonar 5/16 og under og dette er langt over det som er nødvendig for oss som bryggjer.

Hei,
Vi har ikkje fått med nokon sikringsring og på vestbrygg nevnte dei at det bare var å trykke de inn og dra litt tilbake. Men ser for meg at en sikringsring under den lille grå hetten kan gjøre susen. Hvor får jeg evt kjøpt det?
 
Det er det vi gjorde i går for å teste og da forsvant alt trykket etter ca 3-4 timer.

Betyr det da at vi har en solid lekkasje?
Ser ingen tydelige lekkasjer når vi sprayer med starsan. Før når vi la merke til at utstyret var defekt så fant vi det via den metoden.
Du har ikke noe stor lekkasje. Dra til slangeklemmene og prøv på nytt.
 
Tilbake
Topp