Skal jeg gjennopplive sekundærgjæringen?

Hei.
Jeg har en IPA stående på boden nå til sekundærgjæring. Jeg tappen den over i nytt gjæringskar med mer humle i går, og ifølge oppskriften skal den stå en uke der.
Den hadde i går stått en uke til primærgjæring.
Jeg gjorde en midlertidlig FG måling, som endte på 1.033(OG: 1.059), som jeg lurer på om kanskje er litt vel høyt?
Jeg brukte originalt en stor gjærstarter, men nå lurer jeg på om den kanskje har stått for kaldt. Selve rommet pleier å ligge på relativt stabilt 18 grader,
men tanken sto rett på et litt kaldt betonggulv, så den ble kanskje kjøligere enn rommet. Jeg tok vare på en god del av gjæren i en flaske som står i kjøleskapet nå.
Bør jeg flytte tanken til et litt varmere rom, og tilsette gjæren igjen, eller skal jeg bare la den stå og håpe på det beste?

1033 blir nok en i overkant søt IPA ja.
Jeg ville satt den varmere. Om du trenger å tilsette mer gjær er jeg usikker på.
Sett den varmere og se hva som skjer: Om det begynner å gjære igjen er det greit, om det ikke skjer noe kan du prøve å tilsette mer gjær.
Er du sikker på at det ikke var noen andre grunner enn kulde, som førte til at den stoppet?
For eksempel trenger den nok gjær, nok luft, lav nok mesketemperatur, gjærnæring osv.

Jeg fant akkurat ut at jeg nok har missforstått oppskriften litt og tilsatt dobbelt så mye Irish Moss som jeg burde...
15 g Irish Moss til rundt 27 liter?

Ellers ble forøvrig termometeret mitt ødelagt midt under meskingen, så jeg tok resten på fingerspitzgefhüle, men jeg tror ikke det skal ha gått så veldig galt....
Luft ble pumpet inn med akvariepumpe i rundt 30 min tipper jeg, før masse risting. Jeg tilsatt ikke noe gjærnæring, men brukte 100 g tørr maltekstrakt pr liter vann til 2 L gjærstarter, som jeg satt i kjøleskapet dagen før og helte av vannet på toppen.

Hvor mange dager hadde det stått på primær?

Vet du sikkert hvilken temperatur du mesket inn på, (var innmesking før eller etter termometerhavari) og benyttet du ett meskesteg?
Hvilken gjær brukte du? Har vært borte i noen gjærtyper som lett faller til bunnen, spesiellt hvis temperaturen er lav. Det kan da lønne seg å skake denne opp og sette dunken litt varmere.

Var det synlig skum på toppen av gjæringskaret? Dette vil indikere at det er aktivitet. Dersom det ikke var skum, og med såpass høy SG så kan man vel anta at gjæra har felt ut og lagt seg på bunnen... I såfall ville jeg ha prøvd, i alle fall vurdert å tilsette gjæra igjen, men ta først en ny SG-måling og se om det har forandret seg. Ta også å test hydrometeret i vann@20 °C for å forsikre deg om at det ikke er det som har blitt helt galt.

Ellers så har du vel gjort det meste rett, men det lønner seg nok å måle hvorvidt primærgjæringen faktisk er over før man tapper til sekundær. Uansett så ser jeg ingen vits i å benytte sekundær på noen av de "vanlige" ølene, men det er nå min mening.

MVH
Børge

Den hadde stått 7 dager på primærgæring. Jeg har aldri brukt sekundærtank før, men det stod i alle IPA oppskriftene jeg vurderte, så da antok jeg det var lurt...
Malten lå i en kjøleboks med kontinuerlig dryppende vann inn. Litt over halvparten av vørteren var vel sugd over i gryta før termometeret tok kvelden, og tempen var vel rundt 67 grader da. Bruke Wyeast Irish Ale 1084, annen generasjons gjærstarter på to liter. Husker ikke om det var skum da jeg tappet om, men det var hvertfall store klumper/flak jeg antok var gjær som fløyt rundt i tanken. Det slår meg nå at jeg flyttet den jo faktisk over i et litt varmere rom et døgn for at det skulle være lettere å tappe om, men det ble ikke noe bobling av den grunn...

Da vil jeg tro det er snakk om temperatur.
På den annen side sier wyeast at Irish Ale skal tåle ned til 16 grader.
Jeg ville fortsatt prøvd å varme opp.

Tilbake
Topp