Tollefsen skrev:
Ønsker du å koke inn humlen selv i ekstraktet før du gjærer ut vørteren? Dette gir deg litt mer styring over resultatet og skrittet over til å brygge med malt er ikke stort. Nå trenger du i tillegg en kjele å koke i, samt noe å koke på. Personlig synes jeg ikke dette er noen god løsning da man for litt mer kompetanse og arbeid, samt bittelitt mer utstyr kan lage øl av malt i stedet.
Nå skal jeg ikke, som fersk brygger selv, gå inn i diskusjonen om man kan få like gode resultater ved ekstrakt som med all grain, som er en kamp som jeg skjønner stadig vekk blir kjempet på diverste bryggeforum. Men jeg vil bare si at jeg ikke vet om jeg er helt enig med siste setning i sitatet over. Jeg begynte selv med bare uhumlet ekstrakt og egne humletilsetninger og har nå gått over til ekstrakt pluss spesialmalt. I mine øyne er den store fordelen med dette at man blir blir kjent med bryggeprosessen og -utstyret på en relativt kjapp og enkel måte, samtidig som man kan produsere mange ulike brygg av god kvalitet uten at det blir for mye å holde styr på med mesketemperaturer og sånt. Jeg ser for meg at det neste steget for meg vil være delmesking, som jeg ser som mer overkommelig gitt mitt nåværende oppsett enn om jeg hopper rett på allgrain. Og hvis det ultimate målet er allgrain, så kan man vel alltids dimensjonere oppsettet for dette i utgangspunktet, i og med at man alltids har bruk for en stor kjele såfremt man ikke hopper rett på Speidelen.
Ved å gradvis bevege seg fra ekstrakt til spesialmalt til delmesking, før man eventuelt tar steget helt ut i allgrain følger man en naturlig progresjon som ikke gjør hvert steg for skremmende. Det er i alle fall slik jeg har det
Jeg tror ikke jeg er uenig med Tollefsens poeng, men ville bare få sagt til smedsrud at det er ingen skam å gå via ekstraktbrygging (ville nok heller ha droppet ferdige ekstraktsett, da det ikke koster mange ekstra kalorier å tilsette humle selv)
Edit:
Glemte å ta med en liste over hvilket utstyr jeg har, om du skulle velge å gå min vei. Fordelen med dette er at det ikke kreves store investeringer i startfasen siden man har mye av dette hjemme fra før. Mitt "nye" mål er å gjøre inngangen til brygging så enkel som mulig for nybegynnere, etter selv å ha nesten blitt skremt vekk fra denne fantastiske hobbyen fordi dette forumet til tider gav meg følelsen av at man trengte fagbrev i platesveising og elektroinstallasjoner, samt bachelorgrad i termodynamikk for å få det til.
Jeg bruker altså følgende til å lage 12-13-litersbatcher (størrelsen avhenger nok mer eller mindre helt av størrelsen på kjelen og gjæringsbøtta):
"Must":
10-liters kjele m/ lokk (gjerne større).
Kokeplate som klarer å koke opp volumet i kjelen innen rimelig tid.
Termometer av noe slag (jeg bruker et steketermometer med probe).
Visp for å blande inn ekstrakt.
Gjæringskar/-bøtte (jeg har noen til å gjære i og et med kran som jeg stikker om til før flasking).
Noe å røre i vørteren med (bør ha langt handtak slik at du når bunnen på kjelen)
Tomflasker
Korkemaskin (jeg har en enkel hånholdt greie til 145 kr. Funker fint om man ikke skal korke mer enn 30-40 flasker).
Korker
Kjøkkenvekt
Litermål
Plan for nedkjøling av vørteren (jeg brukte i begynnelsen bare kjelen i utslagsvasken med rennende vann og isbiter, men det tok så lang tid at jeg heller bygget med en kjølespiral av kobber).
Ymse vaskemidler og desinfisering
Kjekt å ha, men ikke livsnødvendig i starten:
BH-pose (veldig kjekt (must?) når man tar steget over til spesialmalt)
Flaskefyller og slange for å koble på kranen på bøtta du tapper fra
Sikt til å helle vørteren fra kjelen til gjæringskaret med (bruker melsikten jeg hadde fra før.Fanger opp en del humlerester og gugg og bidrar litt til lufting av vørter før gjæring)
Maltmølle (jeg slet i alle fall veldig med å få knust malten tilfredsstillende med kjevle, kjøtthammer o.l. Alternativet er å kjøpe ferdigkvernet malt.)
Bedre termometer (mitt steketermometer er presist ved kok, men sliter på lavere temperaturer)
Mulig jeg har glemt noe, men da oppdager du det nok fort første bryggedag
Kan hende du vil hoppe rett til allgrain, så da er dette kanskje ikke like relevant for deg (selv om det meste her er nødvendig uansett). Tenkte jeg bare skulle liste opp hvor "lite" jeg klarer meg med.