Skal viften blåse opp eller ned i gjæringsskapet? :)

Kort fortalt; har som mange bygget om et gammelt kjøleskap til gjæringsskap for 2 x 20 ltr plastbøtter.

Skapet er delt i to vertikalt med en kraftig treplate som den øverste gjæringsbøtta står på.

Som varmeelement benytter jeg en keramisk terrariepære som henger fra nevnte treplate over gjæringsdunken som står NEDERST....

Har saget to kvadratiske hull i treplaten på tvers av hverandre. Det ene er åpent, og i den andre skal jeg nå bytte ut den defekte 80mm kabinettviften med en på 120mm... Når jeg nå skal sette den inn igjen kom jeg til å tenke på hvilken vei den skal monteres....?

Varm luft stiger som kjent opp, så faren er jo i utgangspunktet at det blir for varmt øverst i skapet, så jeg vurderer å sette inn viften slik at den blåser NEDOVER. Teorien min sier at luften da vil sirkulere i skapet og effekten av den stigende varmen motvirkes (og ikke forsterkes).... På den andre siden så sitter vel kjølekompressoren nederst, så om den omliggende temperaturen er for varm og jeg er interessert i kjøling så vil kanskje bøtta nederst bli god og kald mens den på toppen for varm - og da vil jo blåsing OPPOVER være fordelaktig.... Altså har jeg prestert å forvirre meg selv totalt... :)

Inspill, tanker og betraktninger tas som vanlig i mot med takk!
 
Spiller det noen rolle, egentlig? Det er vel best mulig sirkulasjon du er på jakt etter. For å utjevne temperaturforskjeller.
Husk å tenke på strålevarmen fra pæren. Det bør i hvert fall være god sirkulasjon rundt i området den er.

Men jeg har aldri bygget et slikt skap, sikkert noen andre med erfaring som kan svare deg.
 
For min del var det enkelt, men jeg har et varmerør i bunn av kjøleskapet, der fruktskuffen pleide være, så siden varmen er under begge bøttene valgte jeg å kjøre varmen oppover sånn at ikke den nederste, som inkbirden registrerer, rekker bli riktig temperatur før den i andre etasje har den samme temperaturen. Nå står jo viften min i den nederste hyllen så kanskje ikke helt sammenlignbart, men der har du mine fem øre :)
 
1cb3715cbab1a0d48eb16c600df0472a.jpg

Slik har jeg løst det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar alle - og gode bilder :)

Som nevnt er det ikke sikkert at det har så voldsomt mye å si i det hele og store bildet. Skal prøve meg litt frem og melder eventuelt tilbake dersom jeg finner noen spennende funn!
 
Tilbake
Topp