Skokoladekaffe i Porter?

hei. Har for første gang brygget en Porter. Har nå stått 4 dager på gjæringsdunk. Er det noe jeg kam putte oppi for å få litt mere smak? Kom over en sjokoladekaffe feks på butikken i dag.
Richard
 
Siden ølet allerede er til gjæring vil jeg anbefale å tilsette kaffen (ferdig traktet/presset (med papirfilter helst)) ved fating eller flasking. Du kan bruke sjokoladekaffe.

Som referanse på mengde sa Mikkel (hos Mikkeller) dette om mengde (Beergeek Breakfast): Til 50 liter brugte vi i sin tid: 1 stempelkande med 0,8 liter vand i 75 gram kaffebønner.
 
Jeg liker å tørrbønne med lysebrunt kaffe, det fungerer også fint. Lettknuste bønner i en humlepose med fiskesnøre. Fisk ut ved oppnådd smaksprofil.
 
Vil anbefale å kaldtrekke kaffen. Min kaffeporter var ikke like god etter to mnd på flaske når jeg hadde i kaffe på flameout. Snakka med Idar Svart på Jacobsen og Svart brenneriet i Trondheim, og han mente det er fordi når man varmtrekker kaffen så trekker man ut en del oljer som blir dårlige over tid. Så kaldtrekking var hans anbefaling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har brukt 1 liter sterk presskanne kaffe i 19 liter dry stout. Ble knall godt.

Tilsatt ved omstikkings.
 
Vil anbefale å kaldtrekke kaffen. Min kaffeporter var ikke like god etter to mnd på flaske når jeg hadde i kaffe på flameout. Snakka med Idar Svart på Jacobsen og Svart brenneriet i Trondheim, og han mente det er fordi når man varmtrekker kaffen så trekker man ut en del oljer som blir dårlige over tid. Så kaldtrekking var hans anbefaling.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mikkeller bruker ferdig traktet kaffe i sin Beergeek-serie etter råd fra Alesmith. Det er det samme de gjør med Speedway Stout.
 
Såpass ja :) da ender jeg vel opp med å fraråde å tilsette kaffen ved flameout ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp