Skummer over gjærstarter

Satte en gjærstarter med 1 liter å 100g dme. Skummer noe voldsomt nå og det renner over. Burde jeg bare la det stå å renne over å vente til det roer seg?? Er redd for infeksjon

Det går nok bra. At noe går ut er ikke så farlig. Det er verre hvis noe kommer inn. Kjøp foam control ved neste anledning. Det er et vindundermiddel.

Jeg har same problemet med startere av wlp 800. Infeksjon får du ikke da må gjæra krype tilbake etter å å ha skummet over. Det gjør den ikke, men du miste en del prima gjær. Det som skummer over er dessverre ikke bare dme men mye gjær. Hvis du bruker magnetrører demper du skummingen ved å av og til slå av røreren og la skummingen dempe seg. Da tar det noen timer før den er tilbake. et å senke temperaturen vil også kunne hjelpe.

mvh

Bårdd

Okei takk for svar. Da skal jeg huske det til neste gang. Har laget startere før men de har ikke skummet noe særlig. Går det greit å sette i kjøleskapet bare etter 24 timer? Skal brygge på søndag

Morty2k skrev:
Okei takk for svar. Da skal jeg huske det til neste gang. Har laget startere før men de har ikke skummet noe særlig. Går det greit å sette i kjøleskapet bare etter 24 timer? Skal brygge på søndag

Jeg ville latt den stå 36 timer på magnetrører, da bør den være ferdig. Dersom du ikke bruker magnetrører ser du at den er ferdig når det ikke lenger flyter opp sånne bittesmå bobler langs kanten i kolben. Om du ikke skal brygge før søndag er det uansett ikke noe stress å la den stå litt til. Jeg skal selv brygge på søndag. Satte min starter på magnetrøreren i dag tidlig. Der blir den stående i 36 timer til fredag kveld. Så står den halvannet døgn i kjøleskapet. Da er det null stress å dekantere vørteren i forkant av pitching.

Tilbake
Topp