Skumproblemer fra tappeanlegg

Hei !

Det finnes mange tråder rundt skumproblemer, men jeg finner ingen som svarer på akkurat det jeg lurer på

Jeg har øl på 50 liters aas-fat. Dette er eller har iallfall høyst sannsynlig vært overkarbonert. Forsøker å tappe det fra tappeanlegget, og får ikke mye annet enn skum.
Har forsøkt å lufte ut endel kullsyre, ved å åpne fatet flere ganger over et par døgn. Det har hjulpet, men er fortsatt langt unna noe som fungerer. Det som er igjen når skummet er fjernet, er også rimelig flatt.

Jeg har klart å lese meg til at lengde og dimensjon på slanger også kan være synderen. Jeg har lyst til å se på dette før jeg tapper ut mer kullsyre.
Anlegget hadde en slange på ca 1 meter med indre dimensjon på 7,5 mm, noe som vel er alt for grov dimensjon og altfor kort lengde i følge det jeg har klart å lese meg til.
Jeg gikk derfor til innkjøp av 5 meter 3/16" slange, og monterte dette til tappeanlegget. Jeg har ikke gjort noe med slangen fra CO2-flasken. Jeg antar det ikke har noe å si.
Satte på trykk, og forsøkte å tappe. Måtte nærmere 1 bar for å få det til å flyte.
Det som dras opp av fatet er stort sett skum. Det som kommer ut er stort sett skum. Med den gamle slangen så det iallfall bedre ut på vei oppover i slangen.

Har jeg gjort noe feil? Er slangebyttet et blindspor? Bør jeg heller fortsette å tappe ut kullsyre?
Er 3/16" mer egnet for Cornelius-fat, og ikke den typen jeg har?

Ølet skal serveres i 40-årslag om to uker, så dette vil jeg gjerne ha til å fungere..

Sier tusen takk for alle tips! Har for øvrig lagt ved bilder av anlegget slik det så ut før jeg prøvde med 3/16" slange
 

Vedlegg

  • Tappetårn.jpg
    Tappetårn.jpg
    19,8 KB · Sett: 441
  • Tilkobling 1.jpg
    Tilkobling 1.jpg
    126 KB · Sett: 443
  • Tilkobling 2.jpg
    Tilkobling 2.jpg
    103,3 KB · Sett: 442
Bruker corneliusfat selv, men skulle ikke tro slangetykkelse og lengde skulle gjøre så veldig store utslag på de forskjellige typene. Hvilken temp er ølet på?

Sikkert folk som kan svare bedre enn meg, men jeg tror du har overkarbonert øl fortsatt hvis du har lav nok temp på ølet. At du har lav nok temp på slanger og tårn har selvfølgelig også litt og si, noen bruker ei vifte i kjøleskapet/fryseren for å sirkulere luften samt isolere slangene. Av og til må en bare prøve seg fram å se hva som fungerer best.
 
Vi hadde ett hansa fat med samme koblingen. Der gikk en hel batch opp i skum med testing og feilsøking. Snakket litt tilfeldigt med han på brygging.no, han mente det kunne være en co2 lekkasje mellom inn og utløpet som gjorde det. Så sjekk pakningene godt og eventuelt smør di litt. Vi gikk over til Cornelius fat heller da jeg tror disse er litt mer "idiotsikre".
 
5 meter 3 mm. slange dvs. ID 3 mm, gir deg skumfritt øl ved 1 bar, hvis ikke er det for mye kullsyre i det.
5 meter 3/16- 4,76 mm., antar det er pex rør som er ca ID 2,7 mm, det gir deg i vertfall skumfritt øl, tyder på at det er det ettr din beskrivelse på trykket du måtte opp i.

Du vil aldri oppnå passelig "pubflow" med disse dimensjoner, du må da opp i tykkere slabger/rør, disse må igjen være lange, noen titalls meter.
Sånn er det vare.
 
Fillip Espeland skrev:
Vi hadde ett hansa fat med samme koblingen. Der gikk en hel batch opp i skum med testing og feilsøking. Snakket litt tilfeldigt med han på brygging.no, han mente det kunne være en CO₂ lekkasje mellom inn og utløpet som gjorde det. Så sjekk pakningene godt og eventuelt smør di litt. Vi gikk over til Cornelius fat heller da jeg tror disse er litt mer "idiotsikre".

Bryggerifat er vel sikre siden de ennå brukes :)
Har begge typer og det går greit.
 
Fillip Espeland skrev:
Vi hadde ett hansa fat med samme koblingen. Der gikk en hel batch opp i skum med testing og feilsøking. Snakket litt tilfeldigt med han på brygging.no, han mente det kunne være en CO₂ lekkasje mellom inn og utløpet som gjorde det. Så sjekk pakningene godt og eventuelt smør di litt. Vi gikk over til Cornelius fat heller da jeg tror disse er litt mer "idiotsikre".

Det er vel bare å stenge Co2 tilførsel så ser du det.
 
Hvis det er en lekkasje som gir skummingen er det nok på tappeslangen eller dens koblinger et sted. Ikke på CO2-en.
 
Oddvar Demmo skrev:
Fillip Espeland skrev:
Vi hadde ett hansa fat med samme koblingen. Der gikk en hel batch opp i skum med testing og feilsøking. Snakket litt tilfeldigt med han på brygging.no, han mente det kunne være en CO₂ lekkasje mellom inn og utløpet som gjorde det. Så sjekk pakningene godt og eventuelt smør di litt. Vi gikk over til Cornelius fat heller da jeg tror disse er litt mer "idiotsikre".

Det er vel bare å stenge CO₂ tilførsel så ser du det.

Hvordan vil jeg se det? Hører ikke noen pipling når flowen slås av.
Det kan godt være lekkasje i koblingene, for dette ble mekket sammen i hui og hast, med litt O-ringer og pakinger som kanskje ikke passet helt sammen.
Men jeg stusser på at en så tynn slange i det hele tatt skal kunne suge øl opp fra et fat. Men det er basert på synsing, og ikke noe annet.
 
Ølet blir ikke sugd men presset så en injektorfunksjon kommer etter kranen så en lekasje vil føre til at det kommer øl ut og ikke luft inn.
Jeg forsto forklaringen fra leverandør at co2 kansje lekte inn til ølslangen i fatkoblingen, som du kann unngå ved å stenge gass for å prøve.
 
Oddvar Demmo skrev:
Ølet blir ikke sugd men presset så en injektorfunksjon kommer etter kranen så en lekasje vil føre til at det kommer øl ut og ikke luft inn.
Jeg forsto forklaringen fra leverandør at CO₂ kanskje lekte inn til ølslangen i fatkoblingen, som du kann unngå ved å stenge gass for å prøve.

Stenger jeg gassen vil jo ikke ølet stige opp til slangen vel?
Kan godt hende noe lurer seg fra inflatorslangen til ølslangen i koblingen, men tviler litt.
Vi har fått til brukbart resultat med tidligere fat, men vi må holde veldig lav flow.
3/16"-slangen er det første forsøk på.
Min forståelse er at man vil kunne ha mer kullsyre i ølet, og likevel slippe unna skum hvis man bruker lavere dimensjon på slangen.
Lurer på å kjøpe en 10-meters kveil med den opprinnelige slangen. Da er jeg iallfall sikker på at det ikke er koblingene som er problemet.
 
Du har trykk i fatet så om du stenger for å prøve så går det bra.
Kluet med tapping uten sku er at det blir trykkfall i øl slangen, trykket du har i fatet hva det enn er kan du ikke ha rett på kranen, det får du ved å ha lange nok slanger eller tynne nok.
Å utnytte trykkfall pga. friksjon i slanger kommer vi aldi utenom.
 
Det vil vel bli mindre trykkfall hvis man bruker en slange med større diameter, hvis jeg ikke husker gammel lærdom helt feil, men det er vel der problemet ligger - høyt trykk ut av tappekrana gir bare skum?

Noe man kunne prøve... Koble til en overgang i hver ende, så man kan ha fex 4-5 korte slanger kobla til samme fatet og til samme tappekran altså nærmest i parallell. Da skulle man få samme trykkfall som med én kort tynn slange, men med mye høyere flow.
 
Hei igjen!

Tenkte jeg skulle komme tilbake med hva som var årsaken, og hva som ble løsningen på problemene.
Forresten, tusen takk for mange gode tips!

Jeg gikk til innkjøp av 15 m 3/8"-slange. Fortsatt bare luft og skum. Klarte heller ikke få åpnet kuleventilen i tappekrana
uten å ha masse trykk på. Naturlig nok..
Forsøkte flere forskjellige lengder, men fortsatt stort sett luft og skum. En oppvakt kamerat mente at det ikke skulle være
mulig at det kommer luft allerede fra fatet. Jeg har hele tiden tenkt at dette skyldtes overkarbonering. Vi begynte da å mistenke at noe kunne være galt med selve stigerøret, at det
tok inn luft en plass. Prøvde så å bytte stigerør med et annet fat, og da var plutselig ølen i fin flow med akkurat passe skum og karbonering
ut av tappekrana.
Går videre med 5m 3/8" slange foreløpig, for den så ut til å fungere veldig bra på det andre fatet, som også skummet for mye.
Den ligger i en god kveil, så det er bra med motstand. Tapper med i underkant av 1 bar.

Nå er spørsmålet om jeg skal tørre å ha på litt isinglass direkte på fatet for å ordne en litt klarere øl til laget..
 
Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Isinglass er en fin ting.

Fin, men delikat.

Når du sier delikat, mener du da vanskelig å få til?
Jeg teller på knappene om jeg skal ha en klunk rett i fatet, men er skikkelig redd for å ødelegge noe. Det er katastrofe i såfall.
Tenker da på kullsyren, skummet, eller at det kan fremstå udelikat eller tette tappeanlegget.
 
Tilbake
Topp