Skylling BIAB

gle1

Norbrygg-medlem
Hvordan utfører dere som brygger BIAB skylling? Jeg lurte på om det er mulig å tømme skyllevannet rett oppi vørteren etter mesk, og sirkulere vørteren gjennom posen som står over gryta?
 
BIAB har jo mange varianter (meske med fullt volum er en av dem). Fellesnevner er iallefall at det er en pose i gryta.
Jeg bruker BIAB pose men har mulighet for kontinuerlig skylling (silbunn i meskekaret), har imidlertid konkludert at partiskylling er godt nok og mye raskere enn kontinuerlig skylling for meg. På vørter med høy OG > 1070? er det mulig jeg fremdeles vil bruke kontinuerlig skylling.

Mesker med 2.5-3L/kg malt. Etter mesking lar jeg vørteren renne ut i gjæringskaret så raskt som mulig. Stenger krana og skyller med halvparten av skyllevannet. Rører godt rundt, lar stå et noen minutter, rører og lar også denne vørteren renne ut i gjæringskaret.
Heller i siste halvdel av skyllevannet, rører godt rundt. Heiser deretter opp posen og heller tilbake vørteren i gryta for kok.
Effektivitet ligger på 80-85%. Skyllingen tar typisk 15 minutter.

Edit: Kan legge til at jeg resirkulerer noen liter før avtapping i hvert step for klar vørter, har en pumpe koplet til krana.
 
Sist redigert:
Ofte gjør jeg det slik.
Posen løftes over i bøtte med kran og rist i bunn.
Vørteren varmes opp til 80C og med et litermål så overføres den til bøtta.
Sirkulerer med samme litermål til vørteren blir noenlunde klar.
Tapper vel halvparten til kokegryta og denne settes til kok.
Tilfører vann slik at vannspeilet hele tiden er litt over kornet.
Resten av vørteren tappes til en annen gryte evt har noe i koken avh hvor raskt det koker opp.
Kanskje mye tid og styr men gjør det på denne måten for å få noenlunde klar vørter til kok.
Men hvor viktig dette er skulle jeg gjerne visst.
 
Når du varmer mesken opp til 78 grader så slipper mesken masse sukker. Effektiviteten kan falle hoppe over 10% hvis du dropper det.
 
Når du varmer mesken opp til 78 grader så slipper mesken masse sukker. Effektiviteten kan falle hoppe over 10% hvis du dropper det.

Ok, men siden det uansett ikke skal skylles så er det vel bare å varme opp og passe på å ta ut posen før det koker over. Siden det ikke skylles er pH i mesken unasett så lav at det ikke er noe magisk med 78-80 grader siden det uansett ikke kommer taniner (som skjer ved en kombinasjon av for høy pH og for høy temperatur).
 
Tror dette med tanniner og skylling er veldig overdrevet. Mye skal gå galt.

Det er jo en teoretisk sjanse, og folk har lest om det og bringer faren videre og dette med tanniner blir godt oppblåst.

Skyller innimellom med vann som har over 80grader i det det treffer mesken og siste avtapningene har jeg registrert ned til 1.008. Ingen tanniner å spore.

Den ene gangen jeg har kjent tanniner mistenker jrg kom fra humla, da batch sparget jeg.
 
Har samme oppfatning som Miguel angående tanniner og skylling.
Dessuten kan pH'en kun bli høy nok til å ekstrahere tanniner ved kontinuerlig skylling der du bruker for mye vann, >6.0
Ved partiskylling holder pH'en seg så lav at dette ikke vil oppstå.
Er pH'en lav så kan du jo koke mesken uten problemer, tenker da på dekoksjon
 
Skyller på følgende måte med BIAB: Etter ferdig mesk løfter jeg posen opp på rist over kjelen, og skrur opp varmen. Så skyller jeg med vann som holder 76-80 grader gradvis til jeg treffer ønsket SG før kok. Skviser/klemmer posen etter hver tilførsel av vann. Dette har ført til en klar økning i effektiviteten hos meg, og jeg har de tre-fire siste gangene fått adskillig mer vørter til kok enn hva oppskrift tilsier; 2-4 liter mer i kjelen. Måling av SG er essensielt her. Det skal tilføyes at dette tar litt tid, men siden jeg tilfører mer varme, oppnår jeg faktisk kok før skyllinga er ferdig (på lørdag brukte vi 35-40 minutter på skyllinga).
Har 36 liters kjele og brygger vanligvis 22-25 liters batcher.
 
Jeg har litt problemer med samme greia, ofte så bruker jeg mere basemalt for å kompensere for litt lav effektivitet, og da blir posen fort rimelig tung.
Brygger på kjøkkenet i liten leilighet, så prøver å unngå de mest potensielt grisere/sølete oppgavene, som feks skylling. Har forsøkt meg med å droppe dette, såkalt no-sparge, og kjører utmesk. Det blir sånn 65% effektivitet eller noe i den duren, så jeg har litt å gå på. Men et litt sidespørsmål til dette, så jeg har kontroll: Kan man måle SG i vørter før kok uten å kjøle den ned? Det tar så sykelig lang tid. Finnes det noen omregningsmåte eller noe slikt for å ta høyde for dette?
 
Se http://www.glennrlie.net/kalk_sgkorrigering. Vet ikke hvor nøyaktig omregningen blir ved høye temperaturer som ved kok.
Selv bruker jeg et litermål av stål,fyller en dl veske og setter i kaldt vannbad. Sirkulerer du litt i vannbadet ved å røre litt med litermålet kjøles den vørteren ned til 20 grader på minuttet.

Refraktometer er kanskje det beste, trenger kun et par dråper vørter, nedkjøling går raskt da. Ulempen er kostnad.
 
Liker bedre hydrometer enn refraktometer. Gjør som Noget Undergjæret med halvlitermål.
Jeg har kassert tre termometer fra Europris som viste opptil ti grader feil og har oppgradert. Så begynner jeg å lure på hvor nøyaktig hydrometerne derfra er? Noen med erfaringer på dette?
 
Jeg har kassert tre termometer fra Europris som viste opptil ti grader feil og har oppgradert. Så begynner jeg å lure på hvor nøyaktig hydrometerne derfra er? Noen med erfaringer på dette?

To erfaringer med hydrometerder derfra som er grunnen til at det ikke ble en tredje erfaring.
 
Tilbake
Topp