Slapp IPA

Jeg synes mye går bra når jeg brygger, men når jeg brygger IPA ender jeg gjerne opp med en litt slapp og rustikk smak. Gjerne litt tåkete eller grøtete smaksbilde.

Når jeg sammenligner med kommersielle bryggerier opplever jeg at ølet er friskt og klart. Mitt er også godt, med god fylde, god balanse, men har ikke den samme klarheten i smakene.

Er jo ikke profesjonell, men man vil jo bli bedre. Og i hvertfall forstå hva som er neste steg.

Brygger på en Speidel og har lagt ved oppskriften her.
Temperaturkontroll på gjæring.

Noen som har noen innspill?

Recipe: #52 Brewdog Punk IPA TYPE: All Grain
Style: American IPA
---RECIPE SPECIFICATIONS-----------------------------------------------
COLOR: 9.4 EBC COLOR RANGE: 11.8-27.6 EBC
IBU: 46.1 IBUs Tinseth IBU RANGE: 40.0-70.0 IBUs
OG: 1.053 SG OG RANGE: 1.056-1.070 SG
FG: 1.012 SG FG RANGE: 1.008-1.014 SG
BU:GU: 0.866 Calories: 0.0 kcal/l Est ABV: 5.5 %
EE%: 75.00 % Batch: 21.50 L Boil: 27.50 L BT: 75 Mins

---WATER CHEMISTRY ADDITIONS----------------

Amt Name Type # %/IBU Volume
32.35 L Skedsmokorset Water 1 - -
5.00 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash) Water Agent 2 - -
5.00 g Lactic Acid (Mash) Water Agent 3 - -
2.50 g Calcium Chloride (Mash) Water Agent 4 - -

Total Grain Weight: 4.84 kg Total Hops: 243.50 g
---MASH/STEEP PROCESS------MASH PH:5.40 ------
>>>>>>>>>>-ADD WATER CHEMICALS BEFORE GRAINS!!<<<<<<<
Amt Name Type # %/IBU Volume
4.58 kg Crisp Maris Otter Ale Malt (5.0 EBC) Grain 5 94.6 % 2.99 L
0.26 kg Crisp Caramalt (30.0 EBC) Grain 6 5.4 % 0.17 L
2.50 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Sparge) Water Agent 7 - -
2.50 g Lactic Acid (Sparge) Water Agent 8 - -
1.25 g Calcium Chloride (Sparge) Water Agent 9 - -


Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 23.00 L of water at 69.5 C 66.0 C 75 min
Mash Out Heat to 78.0 C over 10 min 78.0 C 10 min

---SPARGE PROCESS---
>>>>>>>>>>-RECYCLE FIRST RUNNINGS & VERIFY GRAIN/MLT TEMPS: 22.2 C/22.2 C
>>>>>>>>>>-ADD BOIL CHEMICALS BEFORE FWH
Fly sparge with 9.35 L water at 75.6 C

---BOIL PROCESS-----------------------------
Est Pre_Boil Gravity: 1.046 SG Est OG: 1.053 SG
Amt Name Type # %/IBU Volume
16.00 g Chinook [11.70 %] - Boil 60.0 min Hop 10 19.6 IBUs -
10.00 g Cascade (Ahtanum) [7.40 %] - Boil 60.0 min Hop 11 7.8 IBUs -
1.00 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins) Fining 12 - -
20.00 g Chinook [11.70 %] - Boil 10.0 min Hop 13 8.9 IBUs -
12.50 g Cascade (Ahtanum) [7.40 %] - Boil 10.0 min Hop 14 3.5 IBUs -
0.50 tsp Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins) Other 15 - -
27.50 g Chinook [11.70 %] - Boil 2.0 min Hop 16 2.9 IBUs -
12.50 g Cascade (Ahtanum) [7.40 %] - Boil 2.0 min Hop 17 0.8 IBUs -
12.50 g Nelson Sauvin [10.70 %] - Boil 2.0 min Hop 18 1.2 IBUs -
12.50 g Simcoe [12.60 %] - Boil 2.0 min Hop 19 1.4 IBUs -


---FERM PROCESS-----------------------------
Primary Start: 13 Jan 2019 - 7.00 Days at 19.4 C
Secondary Start: 20 Jan 2019 - 10.00 Days at 18.3 C
Style Carb Range: 2.40-2.90 Vols
Bottling Date: 20 Jan 2019 with 2.7 Volumes CO2:
---NOTES------------------------------------
Tørrhumlet etter 7 døgn.
FG 1.015
 
Jeg opplever også et grøtete smaksbilde på Punk IPA'n
hva med å prøve en annen oppskrift
 
Det er nok ikke selve oppskriften det står på, men prosess etter gjæring mtp det du beskriver som "tåkete og grøtete". Oksygenopptak er vel #1 synder for slikt hvis det er kvaliteten på humla du mener.
 
Prøver å være næye med å fjerne oksygen etter overføring til fat, men det er i kontakt med luft frem til fatet lukkes og "renses".

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Prøver å være næye med å fjerne oksygen etter overføring til fat, men det er i kontakt med luft frem til fatet lukkes og "renses".

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det er som regel under selve overføringen at du plukker opp oksygen. Så alt etter hjelper ikke veldig mye. Men hvis du har god praksis med en lukket sløyfe så er det noe annet enn oksygen, mest sannsynlig. Er det åpent fat og la det renne ned i det så bør du investigere litt i hvordan fylle i lukket sløyfe.
 
Det er som regel under selve overføringen at du plukker opp oksygen. Så alt etter hjelper ikke veldig mye. Men hvis du har god praksis med en lukket sløyfe så er det noe annet enn oksygen, mest sannsynlig. Er det åpent fat og la det renne ned i det så bør du investigere litt i hvordan fylle i lukket sløyfe.
Fyller gjennom ut-ventilen og tapperøret. Har tenkt at det var en god tilnærming, men skal tenke videre på hvordan jeg kan få en lukket sløyfe og teste det. Har tenkt at det var nok co2 i gjæringskar til å ikke dra med oksygen. Da er det kun flaten mot oksygen i fatet, men får tenke på hvordan jeg kan gjøre det. Har lest at noen fyller starsan på fat og presser ut dette først med co2. Da bør man jo være rimelig sikker.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Fyller gjennom ut-ventilen og tapperøret. Har tenkt at det var en god tilnærming, men skal tenke videre på hvordan jeg kan få en lukket sløyfe og teste det. Har tenkt at det var nok co2 i gjæringskar til å ikke dra med oksygen. Da er det kun flaten mot oksygen i fatet, men får tenke på hvordan jeg kan gjøre det. Har lest at noen fyller starsan på fat og presser ut dette først med co2. Da bør man jo være rimelig sikker.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ja det å presse f.eks starsan ut av et fat er jo ganske greit mtp oksygen. Men hvis du ikke har sørget for at fatet er o2-fritt, som ved den metoden så kreves det veldig mye co2 for å gjøre det. Det er helt sikkert andre faktorer som spiler inn og. Men oksygen er ofte syderen hvis du smaker et "bright" humleøl før du tapper det, til et "slapt" humleøl etter tapping.
 
Ja det å presse f.eks starsan ut av et fat er jo ganske greit mtp oksygen. Men hvis du ikke har sørget for at fatet er o2-fritt, som ved den metoden så kreves det veldig mye co2 for å gjøre det. Det er helt sikkert andre faktorer som spiler inn og. Men oksygen er ofte syderen hvis du smaker et "bright" humleøl før du tapper det, til et "slapt" humleøl etter tapping.
Godt poeng. Usikker på om det er helt klart i smaken også før tapping på fat.
Har du erfaring med om lagring av ølet har betydning for klarheten? Her blir det ofte tatt hull på fatet så for det er karbonert og levetiden er ikke all verden [emoji6].

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp