Sliter med for høy FG

Jeg har brygget to brygg, Wit Jul og en brown ale, på min BB30.

Nådde nesten planlagt OG på begge - ikke helt, men nært nok.

Men jeg sliter med å komme ned i ønsket FG. Der alkoholprosenten skal være rundt 6%, ender jeg som regel på 4,5-4,6.

Nå er det jo ikke prosenten som er det viktigste i ølet, og begge smaker godt, men jeg skulle gjerne sett at jeg klarte å treffe bedre.

Jeg har brukt tørrgjær siden jeg er nybegynner, og ølet har gjæret på gjesterommet på omtrentlig temperatur ifølge oppskriften.

Noen tanker om hva jeg kan gjøre annerledes for å oppnå ønsket FG?
 
Mulig du har for høy mesketemperatur. èn pakke tørrgjær burde fungere til ei bøtte med Og innenfor rimelighetens grenser, var i allefall aldri plaget med det. Belufting av vørter er også et tema.
 
Nok, frisk gjær og god lufting av vørteren er de viktigste faktorene, men mesketemperaturen bør også være rimelig riktig.
 
Takk for svar!

Brukte henholdsvis en og to pakker tørrgjær på wit og brown ale. Mesketemperaturen er jo vanskelig å få til 100% på en umodifisert BB, har jeg skjønt, lønner det seg da å sikte seg inn litt lavere eller litt høyere enn anbefalt temperatur? (Altså, hva er verst, for varmt eller for kjølig?)

Hva menes med lufting av vørter? Beklager evt dumme spørsmål her...
 
Lufting av vørter der prosessen der du tilfører oksygen inn i vørteren for bedre vekstvilkår for gjæren. Akkurat hva som er verst er ikke greit å si. hadde jeg måtte velge så hadde jeg ville endt opp med et par poeng høyere FG enn planlagt. Liker fyldige øl.
 
Mulig jeg ikke har fått med meg en vesentlig komponent i ølbryggekunsten da...jeg tapper kun vørteren over i gjæringskaret, rett fra BBen, sammen med gjæren.

Rister litt hjelp karet, og ellers kommer det vel litt oksygen i gjennom fallet fra krana til karet, men ut over det gjør jeg ingenting. Hvordan gjør du/dere det med lufting av vørter?
 
Setter meg på en stol med bøtta mellom beina og rister det jeg er mann for. Så gjør jeg det en gang til. Noen bruker ren o2, og noen bruker akvariumspumper med luftestein.
 
Med lokk på og fullt kar da, antar jeg! :)

Dette skal jeg jammen forsøke neste gang, så får vi se om det er der feilen ligger. Rister du lenge?

Takk for at du hjelper en nybegynner med de enkleste av problemer! :)
 
Hjelper med det jeg kan :)

Med vørteren i ja, blir ikke mye sus av å riste på tom bøtte ;) men lett er det!
Rister til jeg ikke klarer mer. ca 2 minutter med intens risting et par økter, så er jeg fornøyd, og av i fingrene. Gjærspannet er ikke helt godt å holde i.
 
Det er gull! :) Jeg er jo veldig fersk i gamet, og er jo fornøyd med å ende opp med drikkbar (og god!) øl på første forsøk, men vil gjerne få det til enda bedre.

Så igjen tusen takk for tipset, skal se om jeg husker å oppdatere tråden her med resultatet av neste brygg! :)

(Godt ristet! :))
 
Jeg setter meg på en stol, setter gjæringskaret mellom bena og får det opp på vippen, så begynner jeg å riste.
Rister intensivt i 30 sek, tar 10 sek pause og rister i 30 nye sek. Slik holder jeg på i 4 min :)
 
En enkel måte å belufte på, er som jeg gjorde før....
En stekespade i rustfritt fra ikea, kokes sammen med kjøleren for desinnfisering, også visper man med den samtidlig som vørteren overføres til gjærkarret. Ikke optimal belufting, men jeg tror det gir mer enn risting, ihvertfall langt mindre slit :)
 
magne1972 skrev:
En enkel måte å belufte på, er som jeg gjorde før....
En stekespade i rustfritt fra ikea, kokes sammen med kjøleren for desinnfisering, også visper man med den samtidlig som vørteren overføres til gjærkarret. Ikke optimal belufting, men jeg tror det gir mer enn risting, ihvertfall langt mindre slit :)

Fikk meg til å igjen tenke på mørtelblanderen jeg har liggende, men ikke vet riktig hvor...
 
Belufting for latsabber: Mørtelmikser på drill mens jeg tapper fra gryta til gjæringskaret og så kjører jeg full guffe på drilleni noen minutter. Det funker for meg! Mørtelmikseren kostet ikke mange kronenene og er lett å rengjøre i oppvaskmaskinen... Jeg koker den imidlertid ikke pga lakken som neppe er næringsmiddelgodkjent.
 
Jeg er også en latsabb... Har en malingsvisp/mørtelblander festet til drill (endelig noe jeg kan bruke drillen til ... ) og, ja, egentlig gjør jeg det samme som Borgar. Første gang jeg gjorde det, kjørte jeg på full guffe mens jeg tappet fra kjele til kar, og resultatet ble altfor mye skum som tok uforholdsmessig lang tid å få til ikke å være skum. Så nå går det rolig for seg mens jeg tapper, og så full spiker når alt er i karet. Driller i noen minutter - til jeg føler at det er nok :)
Jeg vasker den ikke i oppvaskmaskin lenger. Den første jeg hadde (kjøpt på Jernia, ca 150 kr), var kun metall med lakk, og begynte å ruste. Så kjøpte jeg en på Jula til kr 19. Den har plastikkhode. Jeg skyller den etter bruk, tørker den, og legger den i skuffen til neste gang.
 
Mange spennende, og ikke minst mindre slitsomme metoder å gjøre dette på, skjønner jeg! :) Får se om jeg lander på den litt latere varianten etter å ha forsøkt risting... ;D
 
Rister litt hjelp karet, og ellers kommer det vel litt oksygen i gjennom fallet fra krana til karet, men ut over det gjør jeg ingenting. Hvordan gjør du/dere det med lufting av vørter?

Hei!

Jeg pleide før å røre skikkelig i vørteren med meske skje, for så og riste etterpå. Nå har jeg kjøpt en malingsblander på Juula/ BT og satt på skrudrillen. 3 min med den på full speed har gjort underverker for min del  :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen
 
Jeg bruker hydrometer til å måle FG/OG med, og tror kanskje jeg skal forsøke meg på en slik en mikser til å feste på drillen - høres enkelt og greit ut! :)
 
Tilbake
Topp