Sliter med for lav OG på BB30 V.3

Når du nevner temperaturen ved måling: SG skal måles ved 20*C om du bruker hydrometer så tempen skal ikke ha noe å si.
Generelt synes jeg 90min "vasking"  etter 90 min mesking høres unødvendig tidkrevende ut for noen usle SGpoeng. men ja, det står vel noe slikt i manualen som følger med BB også (som det virker som de færreste her inne følger)
 
Synes også dette høres unødvenig ut. Hvorfor må denne prosessen ta opp til 1,5timer lengre med en BB30? Er det noen andre som ikke bruker BB30 som gjør det sånn?
Personlig synes jeg det høres sansynelig ut at malten fra ølbrygging er litt for grov malt. I følge erfaringer fra andre i denne tråden.
Har uansett tenkt å prøve et sett til fra ølbrygging, og i tillegg til kontinuerlig spyling vil jeg også prøve å røre i mesken av og til. Kanskje meske noen minutter utover de 60.
Bommer jeg da også, så hiver jeg oppi sparymalt for å få de poengene som trengs og gir et ølsett fra vestbrygg en sjans neste gang.  :)
 
Har stort sett truffet godt på OG fram til i dag. Har satt tilsammen rundt 6 brygg nå og i dag var den eneste dagen hvor jeg bommet ganske grovt på OG. Det var en porter med OG på 1081 som skulle settes, den ble mesket med 7kg malt + 1 kg spraymalt (i kok). Endte opp med 1072 OG. Fram til i dag har jeg stort sett mesket rundt 63-65C men tenkte å prøve meg på 67 i dag, da jeg så at mange andre trivdes på denne graden.

For første gang siden jeg har begynt med BB'en hadde jeg stålkontroll på mesketemp. endte opp konsekvent på 67-68 grader både oppe og nede. Bruker kun manuell sirkulering, men har så langt ikke fått noe problem av dette.

Min framgangsmåte er 10-15min knoting og røring fram til riktig temp. Så 30-40min hvile på denne tempen. Så 20min sirkulering av vørter gjennom røret. Bruker strengt talt å sirkulere litt gjennom hele prosessen. Gjør dette med en 2L mugge som slåes over en sil.

Hva gikk galt her? Burde man ligge på rundt 63 for å få mer gjærbart sukker. Evt ha en "hvil" på 63 for så å gå opp til 67? Hva er fordelen med å ha mesk på 67 kontra 63? Andre tips og triks?
 
så vidt jeg vet skal temp på 67-68 gi mer sødme i vørteren, mens 63-65 gir mer gjærbart sukker. det er det jeg har blitt fortalt ihvertfall. for øvrig har jeg satt en 7-8brygg selv nu og har slitt med lav OG selv når jeg har mesket på litt høy temp.
 
Tilbake
Topp