Slitte møllevalser?

Vi har hatt vår MonsterMill MM3 2.0 i 1-1,5 år. Den har blitt brukt til å kverne malt til anslagsvis 50 brygg. Nå er serrateringen på valsene skikkelig slitt, og vi får ikke mølla i gang, rett og slett på grunn av lite friksjon. Vi har prøvd utallige valseavstander, og får den bare i gang når avstanden er så stor at kornet knapt blir malt i det hele tatt. Mølla drives med drill.

Jeg har prøvd å ta ut valsene, vaske og tørke dem, uten at det hjalp.

Noen som har vært borti noe lignende? En så dyr mølle skal da holde lenger enn dette? Noen råd? Er det noe å klage på?

P.S.: Noe av det samme skjedde med vår gamle Barley Crusher, men da etter 150+ brygg...
 
Hørtes lite ut.

Antall kg pr. kverning?

Prøvd å stikke et flatt skrukern inn i den ene mølleskruen og vri mot kverneretningen? Gjorde dette når BS Stavanger sin mølle hang seg.
 
Dette er vel ein sak å ta med forhandlaren dere har kjøpt mølla frå?

Sitat frå produsenten: "This mill is designed for a lifetime of use, and easy operation with fantastic performance. "
 
Det var bryggselv. Mølla er kjøpt i april 2012, så den varte vel i ca 2 år før den ble veldig vanskelig. Vi var innom dem såvidt før vi hadde funnet kvitteringa og dermed ikke hadde noen sak, da virket de ikke spesielt interessert i å ta noe ansvar for det, men vi får rulle frem kanonene.
 
Kim: De første 80 batchene var på 50 liter, altså 10-15 kg malt per kverning. Deretter 100 liter på de neste ca 40, rundt 20-25 kg per batch. Det skulle bety at kverna har håndtert rundt 1,6 tonn malt. Not impressive.

Hva mener du med "mølleskruen"? Problemet her er at drivvalsen bare spinner rundt og rundt, uten å dra med seg noe malt. Tenker du å dytte i gang bi-valsen med skrujernet?
 
Ja. Er det ikke et hull på sia av mølla som det passer med et flatt skrujern?

Men - ta gjerne kontakt med BS og framlegg kvittering.
 
Høres kanskje ut som reklamasjon dette.. Hvilket malteri er mest brukt hos dere? Hatt problemer med mye småstein i malten? Noe som kanskje kan hjelpe inntil videre er å ta opp alle valsene, rengjøre og smøre lagrene med egna mineralolje. Bytt kverneretning, dvs. bytt om de to øverste valsene. Det er i alle fall det jeg ville ha forsøkt ;)
 
Reklamerer i dag på vår MM-3 SS (ikke 2.0)
Denne har klart bare 20 batcher på 50 Liter - ca 250Kg malt
Mølla var ny i februar i år og driv valsen er nesten helt glatt og glepper hele tiden.
Den gamle barley crusher mølla fungerte lenger, men når vi bytta fra Premium Pilsner malt til Castle så var det noe som skjedde mener jeg. Mye rart i de sekkene
 
Om dere ikke kommer noen vei med reklamasjonen kan dere forsøke å finne et mekanisk verksted med deribenk og serateringsutstyr. Må vel være noe kraftig utstyr for å klare rustfritt, men jobben tipper jeg er gjort på 1-2-3.
 
merkelig hvis de ikke skal klare mer enn 250 kg iallefall og 1,6 t er heller ikke imponerende.

Hvordan gjekk det med reklamasjonen til trådstarteren ? Ordnet det seg ?

Easybrew
 
Tilbake
Topp