slutter ikke å gjære

Jeg har satt en Brown ale med S-04 som har gjæret veldig lenge. Mulig den har vært utsatt for litt temp. endringer (dvs at den har stått litt kjølig 17-20g) Problemet er at den fremdeles gjærer etter ca 3 uker. OG var normal 1050 så det er ingenting som skulle tilsi veldig "lang gjæring" Har noen hatt erfaring med dette, er dette et grusomt symptom på infeksjon?

Kan legge til at det er noe som kan minne om humlerester som ligger og flyter i toppen...

Hadde samme greia på et ekstraktbrygg for et par uker siden. Det bobla jevnt og trutt i 3 uker. Skulle vente med å måle OG til bobinga hadde avtatt litt, men ble tipset om at det bare var kullsyre som kom på slutten. OG var kostant i dagevis selv om det bobla så jeg tappet den. Denne ble så bra at jeg mistenker at de tre ukene i stedet for 1-2uker er årsaken

Vet du at den gjærer? Altså synker SG? Det at brygget plopper betyr ikke nødvendigvis at det gjærer.

Sist redigert:
Takk for svar! Flasket den om i dag. Både lukter og smaker bra, så den blir nok bra om noen uker:) men det var litt frustrerende når den ikke ville slutte og boble. Men noen av dere erfaring med å ha justere ølet etter det har gjæret, dvs å koke opp 4 l sukkerlake for å redusere alkoholprosenten/bitterhet. Kokte bort litt for mye vørter i et brygg som står til gjæring...

Alt etter hvor mye sukker du har i laken så kan du plutselig ende opp med mer alkohol.

hvis du kokte bort 4l for mye kan du tilsette vann som er kokt og avkjølt. På den måten kompenserer du til en viss grad for de fire literne vann du kokte bort for mye, hvis det er tilfellet.

Alt etter hvor mye sukker du har i laken så kan du plutselig ende opp med mer alkohol.

hvis du kokte bort 4l for mye kan du tilsette vann som er kokt og avkjølt. På den måten kompenserer du til en viss grad for de fire literne vann du kokte bort for mye, hvis det er tilfellet.
Supert, forstår ikke helt hva som skjedde, startet med 30 l før kok og etter 90 min satt jeg igjen med ca 20 l

Tilbake
Topp