Sluttet å popple i gjærlåsen

Satte en 50 liter Apa på søndag,med Safale S-04 rett i dunkene,full fest i dunkene det første døgnet,men i dag har aktiviteten i den ene bøtta vært laber,og nada de siste timene.Den andre bøtta poppler det bra i.
Har teipet termostat på begge og har vist ca 21.4 grader hele veien.
Fruen hadde opp vinduet i dag (vaskerom som holder 20 stabile grader) uten at jeg viste det og da falt tempen i rommet til 15 grader.

Hva kan ha skjedd og hva gjør jeg for å få liv i dunken igjen.
Satte inn en vifteovn nå og fikk tempen opp i 20 +.
 
Vent og se til tempen kommer seg igjen, regner med siden du sier dunkene at du delte 50 liter på to 25 liters dunker? tilsatte like mye gjær i begge?.

Sett at du satte til like mye gjær til begge, aktivitet i en av dunkene men ikke den andre? En ble kaldere den andre? få opp tempen, at det ikke plopper betyr ikke at det ikke er aktivitet det må alltids huskes.

Men er tilfellet her at gjærdunkene falt til 15 kan det være at gjæra roet aktiviteten, i så fall starter du å "fikse" dette med å først ordne tempen, kanskje ta en SG måling daglig og se an gjæringa for å dømme om det skjer noe eller ikke, ingen aktivitet etter 2-3dager? Mer gjær er siste utvei, og ingen temp tabber igjen deretter :D

Hehe, du får gi madammen en rose og snillt spørre om å la være å lufte ukontrollert ;)
 
Hehe
Ja vi hadde 2x 25 liter sett!!en pose i vær dunk.
Ristet febrilsk i dunken nå og tempen er oppe i 23 grader i rommet.det begynte såvidt å popple igjen.

Skal ta en måling og sjekke daglig
Fruen har lært hehe
 
Ristet opp gjæra slo på lokket, begynte å popple men har sluttet igjen.
SG 1015 ved 22 grader prøve.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    97,3 KB · Sett: 45
Plopping, ja...les tråden som heter "hjelp, det plopper ikke i gjærlåsen..."

Aktivitet i gjærlåsen betyr ingen verdens ting! Det bekymrer meg mer at du har filleristet et øl som er i god gang med gjæringsprosessen.

Jeg er 100% sikker på at årsaken til at det ikke er aktivitet i gjærlåsen er at lokket lekker - hvilket heller ikke betyr noen verdens ting.
 
Plopping, ja...les tråden som heter "hjelp, det plopper ikke i gjærlåsen..."

Aktivitet i gjærlåsen betyr ingen verdens ting! Det bekymrer meg mer at du har filleristet et øl som er i god gang med gjæringsprosessen.

Jeg er 100% sikker på at årsaken til at det ikke er aktivitet i gjærlåsen er at lokket lekker - hvilket heller ikke betyr noen verdens ting.
Ok.
Sjekket nå og det plopper bedre nå.
var kanskje dumt å riste dahva med at SG'en var så lav 1015 ich?
 
Risting på dette stadiet er ikke anbefalt. Forsiktig vugging for å få gjæren opp igjen er noe annet.
Det er gjæren du vil ha opp, ikke mer oksygen i ølet.
Kan godt være at den er så godt som ferdig nå. S-04 har alltid gitt seg tidlig for meg.
Men ryddejobben er ikke gjort. Så du får la den stå de anbefalte 14 dagene. :)
 
Risting på dette stadiet er ikke anbefalt. Forsiktig vugging for å få gjæren opp igjen er noe annet.
Det er gjæren du vil ha opp, ikke mer oksygen i ølet.
Kan godt være at den er så godt som ferdig nå. S-04 har alltid gitt seg tidlig for meg.
Men ryddejobben er ikke gjort. Så du får la den stå de anbefalte 14 dagene. :)
Ok.
Sjekket nå og det poppler greit nå faktisk,men det er merkelig at den andre dunken virker normal med et par plopper i sekundet??
Skal følge med på SG måling og la den stå tiden ut,så får vi se
 
Må bare korrigere alle som tror jobben til gjæra er ferdig på tre dager altså.

Det er den så absolutt ikke. Plopping er kun ett tegn på at Co2 forlater væsken, noe som varer mellom 3-5 dager før det roer seg betraktelig. Kan vel og merke vare lengre på visse typer øl / gjærsorter.

Gjæra har nok en oppryddningsjobb i øllen å gjøre enda, vær forsiktig med dor høy temperatur også, det er ikke direkte farlig dersom sg har stabilisert seg, men synker SG enda kan høye temperaturer bidra fusels alkoholer og muligens andre smaks stoffer en ikke vil ha for mye av.

Det kan for all del ikke ploppe i det heletatt nesten, og fortsatt være aktivitet. Så fremt det ploppet til å begynne med og kräusen har blitt observert :)

Skal sette en pilsner på fat i dag, den var bemerkelsesverdig stille under hele gjæringsforløpet. Men gjæra ut ordentlig og smaken er fortreffelig Ser det ut til.
 
Dette med Plopping i gjærlåsen må folk lære seg å legge til side, jeg lurer på hvor mange tråder vi har nå med hjelp, det plopper ikke i gjærlåsen, eller det plopper fortsatt etter 3 eller 4 uker osv.

Plopping i gjærlåsen indikerer ikke nødvendigvis at her er eller ikke er gjæringsaktivitet.
 
Liten update,Det plupper fortsatt i gjærlåsen
Tok en prøve nå og den ligger bent på 1011.22,5 grader vørter,luktet hummle faktisk en god lukt.
Får håpe jeg klarer å holde tempen stabil.
 
Dette med Plopping i gjærlåsen må folk lære seg å legge til side, jeg lurer på hvor mange tråder vi har nå med hjelp, det plopper ikke i gjærlåsen, eller det plopper fortsatt etter 3 eller 4 uker osv.

Plopping i gjærlåsen indikerer ikke nødvendigvis at her er eller ikke er gjæringsaktivitet.

Så du bruker ikke gjærlås;)?
Gjærlåsen er forbasket nyttig, synes jeg. Nå hadde jeg akkurat en saison som plutselig ikke ville mer. To helt like dunker, og itt'no liv i gjærlåsen på den ene, mens den andre tøffet muntert avgårde
Vel, skulle jeg ta alt snakket om at liv/ikke liv i gjærlåsen ikke betyr noe som helst, på alvor?
Nei, selvfølgelig ikke. OK, greit å sjekke at lokket sitter ordentlig på, og at det ikke er noe slark i pakningen til gjærlåsen - selvfølgelig gjorde jeg det. Men etter å ha gjort det, trakk jeg den konklusjonen at her var noe galt. Jeg satte jeg dunken inn på badet for å gi den mer varme, og rørte litt forsiktig med meskespaden for å få gjæren tilbake på jobb. Og etter et par timer: Full aktivitet.

Takk gjærlåsen:p!
 
Så du bruker ikke gjærlås;)?
Gjærlåsen er forbasket nyttig, synes jeg. Nå hadde jeg akkurat en saison som plutselig ikke ville mer. To helt like dunker, og itt'no liv i gjærlåsen på den ene, mens den andre tøffet muntert avgårde
Vel, skulle jeg ta alt snakket om at liv/ikke liv i gjærlåsen ikke betyr noe som helst, på alvor?
Nei, selvfølgelig ikke. OK, greit å sjekke at lokket sitter ordentlig på, og at det ikke er noe slark i pakningen til gjærlåsen - selvfølgelig gjorde jeg det. Men etter å ha gjort det, trakk jeg den konklusjonen at her var noe galt. Jeg satte jeg dunken inn på badet for å gi den mer varme, og rørte litt forsiktig med meskespaden for å få gjæren tilbake på jobb. Og etter et par timer: Full aktivitet.

Takk gjærlåsen:p!

Troller du?
 
Så du bruker ikke gjærlås;)?
Gjærlåsen er forbasket nyttig, synes jeg. Nå hadde jeg akkurat en saison som plutselig ikke ville mer. To helt like dunker, og itt'no liv i gjærlåsen på den ene, mens den andre tøffet muntert avgårde
Vel, skulle jeg ta alt snakket om at liv/ikke liv i gjærlåsen ikke betyr noe som helst, på alvor?
Nei, selvfølgelig ikke. OK, greit å sjekke at lokket sitter ordentlig på, og at det ikke er noe slark i pakningen til gjærlåsen - selvfølgelig gjorde jeg det. Men etter å ha gjort det, trakk jeg den konklusjonen at her var noe galt. Jeg satte jeg dunken inn på badet for å gi den mer varme, og rørte litt forsiktig med meskespaden for å få gjæren tilbake på jobb. Og etter et par timer: Full aktivitet.

Takk gjærlåsen:p!

Jo jeg bruker gjærlås, men jeg bruker aldri ploppingen som en indikator på noe.
 
Så du bruker ikke gjærlås;)?
Gjærlåsen er forbasket nyttig, synes jeg. Nå hadde jeg akkurat en saison som plutselig ikke ville mer. To helt like dunker, og itt'no liv i gjærlåsen på den ene, mens den andre tøffet muntert avgårde
Vel, skulle jeg ta alt snakket om at liv/ikke liv i gjærlåsen ikke betyr noe som helst, på alvor?
Nei, selvfølgelig ikke. OK, greit å sjekke at lokket sitter ordentlig på, og at det ikke er noe slark i pakningen til gjærlåsen - selvfølgelig gjorde jeg det. Men etter å ha gjort det, trakk jeg den konklusjonen at her var noe galt. Jeg satte jeg dunken inn på badet for å gi den mer varme, og rørte litt forsiktig med meskespaden for å få gjæren tilbake på jobb. Og etter et par timer: Full aktivitet.

Takk gjærlåsen:p!
Gjærlås som temperaturmåler?
 

Nei, dette er noe jeg mener helt alvorlig. Jeg synes det nærmer seg et dogme dette at man ikke skal bry seg om hva som foregår eller ikke foregår i gjærlåsen. Gitt at man tar høyde for at det kan være lekkasjer i systemet, og ellers bruker det man måtte ha rasket sammen av kunnskaper om hva som foregår i gjærende vørter - mine egne er så langt sørgelig mangelfulle, og jeg har sikkert rukket å stille mange dumme spørsmål her på forumet - så kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke skal ta gjærlåsen på alvor.
Det er vel ikke noen urimelig antakelse at de aller fleste ganger det blir problemer med gjæringen, så vil gjærlåsen gi ganske god infomasjon om det. Jeg er fullstendig klar over at du ikke kan trekke sikre slutninger om noe som helst på grunnlag av det som skjer/ikke skjer i gjærlåsen, men det gir grunnlag for å sjekke. Hvis det har vært god aktivitet, og det så tar slutt uten at noen eller noe har rørt gjæringsdunken, synes jeg det er en langt rimeligere hypotese at det har skjedd noe med gjæringsprosessen enn at det brått har oppstått en lekkasje.

Jeg beklager hvis jeg har brukt en tone i innlegget mitt som kunne oppfattes som fleipende/satirisk. Det var slett ikke meningen å fornærme noen - dvs. kintii. Men jeg reagerte faktisk litt på denne formuleringen: "Dette med Plopping i gjærlåsen må folk lære seg å legge til side". Det var vel derfor jeg uttrykte meg som jeg gjorde.

@stig: Nja, jeg har termometer både på dunken og i rommet, men jeg kunne jo ha brukt gjærlåsen som termometer, ja;): Avtakende aktivitet i gjærlåsen=synkende temperatur i rommet/ølet. Gitt total kontroll over alle faktorer ville det kanskje vært teoretisk mulig?
 
Sist redigert:
Aight.

du har jo delvis rett i det du sier, men du sier heller aldri at du målte vørteren i innlegget jeg siterte.

For å svare på det da. Du så at det sluttet å ploppe i det ene karet men ikke det andre, og satte det varmt og da ploppet det igjen. Hadde du lest stickien som omhandler akkurat det du spør om så ville du lest at ploppingen mest sannsynlig gjenopptok siden du satte karet varmere enn det det var. Dvs at det er ikke sikkert at gjæren spiser mer sukker i det hele tatt, selv om det putrer i gjærlåsen. Putringen indikerer bare at co2 blir frigjort av ølet, det sier ingenting om hvorfor co2 blir frigjort.
 
My bad. Jeg målte selvfølgelig sg - og drakk opp det som var i røret, for det var godt! - som fortalte at det hadde vært ganske mye aktivitet. Så ut fra det måtte jeg vente en viss effekt av å flytte dunken og røre i den. Det tenkte jeg faktisk også på.
Men den CO2-strømmen som ble satt i gang, ville jeg neppe fått bare fordi temperaturhevingen førte til at CO2 ble frigjort, så gjærlåsens glade budskap gjorde meg raskt til en langt lykkeligere brygger. Og pr. nå har det strømmet CO2 i friske mengder ut av gjærlåsen i 24 timer siden jeg flyttet dunken og rørte litt i den. Jeg har ikke noe særlig behov for å sjekke med hydrometeret at det faktisk foregår gjæring nedi der;). In gjærlåsen og WLP566 I trust!
 
Tilbake
Topp