Små, lave gjæringskar (10-15L)

Hei!
Hva er det laveste gjæringskaret man kan finne i 10-15L kategorien?

Ser at om man virkelig skal få til å brygge godt øl, er riktig temperatur i gjæringsprosessen viktig, og tenker da på å anskaffe fryserskap/kjøleskap for å bruke med UT-200 eller evt. en DIY BrewPi, som så litt mer interessant ut ift. logging (lager sensorer selv).

Usikker på innvendig mål, men Matsui MTF34W13E ser bra ut i forhold til pris og effektiv plassbruk. 50cm høy/dyb og 44cm bred. Kunne fint gått inn i en av hyllene i boden min.
MTF34W13E_1.jpeg
Vil gjette at innvendig mål raskt kommer under 40cm, sikkert nærmere 35, er det noen gjæringstanker inkl. gjæringslås som vil kunne passe der?

Speidel 12L er ca. 25cm i diameter, 35cm høy. Men gjæringslåsen er da ikke inkludert.

Skulle bare ha vært LITT høyere det skapet, 60cm, så hadde det vært helt perfekt!

De mini-kjøleskapene har ofte en liten fryseboks, eller en kompressor som er plassert litt kinkig, fryseboksene virker bedre.

Sist redigert:
Jeg har ett 5L fra Bryggselv, ei lita bøtte. De finnes i større varianter og, men der er iallefall høyde/breddeforholdet ganske gunstig.

En klassisk s-lås kan du forøvrig varme opp og bøye slik at selve s-en ligger mer eller mindre horisontalt, mens inn og ut fortsatt er vertikale.

Det høres jo interessant ut! Både speidel og PET 11L fra Bryggselv hadde litt ugunstig høyde. PET 11L var bare 23cm i diameter, men nesten 40cm høy. Kanskje bøtteformen er den enkleste for å utnytte plassen. Finnes det ellers ferdig gjæringslåser som er litt mer kompakte?

Bryggselv 10L bøtte har mål H 26,5cm D 26,5cm, kan absolutt være et godt alternativ!!

Hva er forskjellen på PET/Glass/bøtte? Speidel sin er mer tønneformet.
Gjør dette noe som helst for gjæringsprosessen?

Ettersom jeg er fullstendig nybegynner her, tror jeg gjærlåsen kan være fin hjelp for min del...
Men med den bøtta + gjærlås tror jeg det fint er plass i det fryseskapet.

Hva er forskjellen på PET/Glass/bøtte? Speidel sin er mer tønneformet.
Gjør dette noe som helst for gjæringsprosessen?

Pet og glass slipper ikke inn luft, mens vanlige plastbøtter gjør. Det er kun verdt å tenke på hvis du skal ha et øl stående i mange måneder på gjæringsdunken.

Pet og glass slipper ikke inn luft, mens vanlige plastbøtter gjør. Det er kun verdt å tenke på hvis du skal ha et øl stående i mange måneder på gjæringsdunken.
Aha. Jeg er jo interessert i prøve forskjellige typer brygg, i hvilke tilfeller vil det være nødvendig å gjære det så lenge?

F.eks gjæret med brett og evt bakterier. Funky-øl. Dette er som regel ikke noe man hiver seg utpå med en gang da det kreves litt annen teknikk enn øl fermentert med "vanlig" gjær.

Jo billigere det er jo mer overpriset er det.. men europriskarene er jo på en måte greie hvis man sammenligner med bryggebutikker som skal ha sin logo og slikt på det, som også er spesialbutikker.

Krepro.no. De har hvite bøtter i alle slags former og størrelser. Det store men'et er at de egentlig selger store kvanta. Da jeg forhørte meg med de sist så fikk jeg til svar at man må betale fortolling av paller og slikt selv.. så ei bøtte kunne komme på 900 spenn + +. Men så fikk jeg et svar av en annen enn kontordama litt etterpå om at jeg kunne stikke innom og se hva de har liggende.

Hvis du sender en mail kanskje en av gutta kan sjekke for deg hva de har liggende.

Jo billigere det er jo mer overpriset er det.. men europriskarene er jo på en måte greie hvis man sammenligner med bryggebutikker som skal ha sin logo og slikt på det, som også er spesialbutikker.

Enig. De gir et mye mer solid inntrykk. Veide dem; Europris 1,177 kg, BS 0,953 kg. Betyr kanskje noe i forhold til hvor effektive de er som gassbarrierer?

Jeg har et kjøleskap som er akkurat litt for lavt til min gjæringsbøtte + gjærlås.
Det løser jeg ved at jeg bruker en såkalt blowoff tube i stede for gjærlås.

Det er enkelt og greit en slange gjennom hullet i lokket der du ville hatt gjærlåsen, og så går den slangen ned i en flaske med vann/starsan.
Blowoff tube brukes dersom du har så kraftig gjæring at det skummer over og ut gjærlåsen, da blir det ikke så mye søl.

Men jeg bruker det altså fordi jeg ikke har plass til den vanlige gjærlåsen.

Jeg har et kjøleskap som er akkurat litt for lavt til min gjæringsbøtte + gjærlås.
Det løser jeg ved at jeg bruker en såkalt blowoff tube i stede for gjærlås.

Det er enkelt og greit en slange gjennom hullet i lokket der du ville hatt gjærlåsen, og så går den slangen ned i en flaske med vann/starsan.
Blowoff tube brukes dersom du har så kraftig gjæring at det skummer over og ut gjærlåsen, da blir det ikke så mye søl.

Men jeg bruker det altså fordi jeg ikke har plass til den vanlige gjærlåsen.
Sånn:
2016-01-11 20.01.18.jpg

Tilbake
Topp