"Smak av hjemmebrygg" fra Fresh woth kit

Hei!
Er det fremdeles noe liv i forumet?
For noen måneder siden kjøpte jeg et fresh wort kit fra Brewshop (Summer Kölsch). Gjæret i kjøleskap, med varmekabler surret rundt karet, styrt av Inkbird ITC-308. Husker i farten ikke nøyaktig temperatur, men kanskje 16 grader, høyst 18.
Etter gjæring overførte jeg til fat og lagret kaldt.
Når jeg nå smaker på ølet så smakker det "hjemmebrygget" uten at jeg kan videre definere det. Mtp på at det er fresh wort kit vil jeg tro det er min feil, og dermed gjæringen. Noen andre som har erfart det, eller kan peke på mulige årsaker?
Ølet ble tappet fra gjæringskar over i fat gjennom stigerør, eller med slange ned i bunn (husker ikke). Hvertfall ikke lukket overføring. Fatet ble purget etterpå. Så vil tro det er minimal påvirkning av oksygen.
 
Hei!
Er det fremdeles noe liv i forumet?
For noen måneder siden kjøpte jeg et fresh wort kit fra Brewshop (Summer Kölsch). Gjæret i kjøleskap, med varmekabler surret rundt karet, styrt av Inkbird ITC-308. Husker i farten ikke nøyaktig temperatur, men kanskje 16 grader, høyst 18.
Etter gjæring overførte jeg til fat og lagret kaldt.
Når jeg nå smaker på ølet så smakker det "hjemmebrygget" uten at jeg kan videre definere det. Mtp på at det er fresh wort kit vil jeg tro det er min feil, og dermed gjæringen. Noen andre som har erfart det, eller kan peke på mulige årsaker?
Ølet ble tappet fra gjæringskar over i fat gjennom stigerør, eller med slange ned i bunn (husker ikke). Hvertfall ikke lukket overføring. Fatet ble purget etterpå. Så vil tro det er minimal påvirkning av oksygen.
Det er da liv, sjøl om det kunne vært mer:).

Det skal lite til å få oksygenpåvirkning, og tappeprosessen din er ikke optimal, så jeg vil anta at noe ligger der. Du må sørge for at fatet er fritt for oksygen før du overfører, og det holder ikke å bare flushe med CO2 - eller det må du i så fall gjøre veldig mange ganger (15-20). Fyll det med Starsan, og driv den ut med CO2.

Ser forresten at det er K-97 som følger med settet, og det er ikke en kølschgjær.


"Hjemmebryggsmak" består vel stort sett av gjæringsfeil. Det er vanskelig å gjøre så innmari mye gæ'ernt under mesking og koking, så FWK er til liten hjelp i kampen for bedre øl. Det lar deg bare slippe jobben med meskinga - og fratar deg muligheta til styre en del parametre.

Kølsch er ellers et vanskelig øl å få til; sjøl har jeg for lengst gitt opp.

Et visst begrep om hvor krevende det er å unngå oksygenpåvirkning får du her (takk til @Mc. som tipsa om den i en annen tråd) :
 
Sist redigert:
Jeg støtter Finn. Kølsch er et gjærdrevet øl. Da skapes smaken under gjæring... og det er du all anledning til å fø...e opp selv med et FWK :)
- og uansett: de aller fleste feil i et øl er gjæringsfeil. Så FWK vil aldri være noen særlig hjelp til å unngå feil. Disse settene er ingen snarvei til godt øl - og der skiller de seg fra gode vinsett, som det faktisk er nokså uproblematisk å få akseptabel vin ut av.

Men som du sier; Kølsch er ekstra vanskelig. Og du må ha kølschgjær for å få den (veldig subtile) rette smaken, som er det lille som skiller den fra en pils. Så kølsch er minst like vanskelig å brygge som pils.

For begge gjelder forøvrig at hjemmebryggere ikke har en sjanse i havet til å brygge noe som ligner noe særlig på originalvaren. Det er i alle min erfaring. Men det kan jo bli godt likevel:).
 
Sist redigert:
Og så er det ofte slik at FWK er basert på et All-grain sett. Selger har "bare" gjort meske og kokejobben. Resultatet bør ligne tilsvarende allgrain sett.
Mener du har et godt poeng der. Folk får lett en forestilling om at FWK er "bedre", men det er jo ikke det å lage vøretr som er vanskelig. Ølbrygging har vel en grei måte å si det på: "Det er et fullverdig alternativ til å brygge selv, siden kvaliteten vil være like bra".

Jeg likte den. (Sjøl om jeg jo mener det er langt bedre å brygge sjøl, fordi det gir deg en helt annen kontroll over prosessen. Så hvis du har et forhold til hva som faktisk skaper ølet, er FWK lite interessant. Det er, sånn sett, bare en måte å glipp av en bit av moroa på:).)
 
Sist redigert:
Takk for svar!
Jeg har egentlig lagt ølbrygging på hyllen for en del år fremover etter at jeg fikk to unger, men fikk lyst å teste FWK siden det tar fryktelig lite tid.
Jeg pleier å kjøre lukket overføring, men gadd ikke denne gangen. Det var jo kanskje en tabbe.
Kan også prøve et annet sett neste gang.
Men @Finn Berger , siden du nevner det: jeg har fundert på å prøve disse vinsettene. Du har gode erfaringer med det? Jeg er fristet til å prøve meg på en av de rimeligere variantene først. Type On the house-settene til Vestbrygg.
Lenke
 
Takk for svar!
Jeg har egentlig lagt ølbrygging på hyllen for en del år fremover etter at jeg fikk to unger, men fikk lyst å teste FWK siden det tar fryktelig lite tid.
Jeg pleier å kjøre lukket overføring, men gadd ikke denne gangen. Det var jo kanskje en tabbe.
Kan også prøve et annet sett neste gang.
Men @Finn Berger , siden du nevner det: jeg har fundert på å prøve disse vinsettene. Du har gode erfaringer med det? Jeg er fristet til å prøve meg på en av de rimeligere variantene først. Type On the house-settene til Vestbrygg.
Lenke
Det er vel andre som har mer erfaring med dem. Jeg har ikke prøvd noen fra den serien der, men kan i alle fall anbefale prisklassen over fra den samme produsenten (Winexpert). Forskjellen mellom dem kan jeg altså ikke si noe om, men produsenten er god.
 
Tilbake
Topp