SMaSH x 3 med svært ulike resultat

SMaSH x 3 og noen underlige resultat. Brukte 6kg Maris Otter Pale og meska i hjemmelaga meskekar. Sikta meg inn på en OG rundt 1.060 +/-. Etter skylling hadde jeg 29liter og SG på 1.050 som jeg fordelte på tre ulike kjeler (ca 9,5liter pr kjele). Alle tre kokte til sammen i 75 minutter og fikk svært sprikende OG resultater.

Disse to ble kokt inne og i 15liters kjeler:
-Amarillo batchen ble redusert fra ca 9,5l til ca 5,7l avkjølt og endte opp med en OG på 1.062.
-Citra batchen ble redusert fa ca 9,5l til 6,3l avkjølt og endte opp med en OG på 1.060.

Den siste kokte ute, med mye mer power og i en 50l kjele:
- Cascade batchen ble redusert fra ca 9,5l til 6,1l avkjølt og endte, etter trippelsjekking, på 1.086!

Dette var den siste kjelen som ble fylt fra meskedunken. Kan det ha noe å si?
Kan noen gi meg et svar på hva som kan ha skjedd?
 
Enten målefeil på volum/SG/OG, eller så har sukkerartene fordelt seg ulikt i de ulike delene av vørteren. Når man er ferdig med mesking og skylling så må man røre veldig godt for å få en noenlunde homogen sukkerfordeling, dette gjelder også når man ikke skylller.
 
Det Tollefsen skriver. Det kan være en stor gradient i SG på vørteren før koking, selv om du har hatt ulike tapninger fra partiskylling i samme kar. Sørg for at vørteren er rørt godt før man fordeler eller tar prøver.
 
Tilbake
Topp