Småskala BIAB

Hei, er det noen her inne som brygger etter BIAB metoden i mindre skala? Tenker da først på bruk av kjeler under 20 liter etc. Jeg er i planleggingsfasen for min fremtidige bryggerkarriere og vurderer BIAB og all grain som veien å gå. Vil som antydet holde produksjonen i mindre skala da dette passer meg og mitt behov bedre. Er glad i øl, men drikker begrensede mengder allikevel i løpet av en mnd tid. Vi får se om ikke dette endrer seg hvis jeg får fart på denne hobbyen..  ::)

Så over til mine spørsmål..

1. Hvor mye vørter kan jeg forvente å få ut av en kjele på 18-20 liter? Snakker da normalsterk øl på 4-5%? Kommer også til å legge inn et skyllesteg for å få ut noen liter ekstra.
    Tenkte også å meske i komfyr ved bruk av mindre kjele.
2. Hva kreves for å få kok på en vørter på ca 15-18 liter? Holder det med vanlig komfyrplate(induksjon) og hvor lang tid tar det?
3. Evnt vil en separat plate på ca 1800 w gjøre susen? vil ikke styre med grilltennere, vannkoke elementer og den slags i tillegg som jeg ser mange benytter seg av.
4. Hva med kjøling av mindre batcher? Forsatt spiralkjøler å foretrekke? Eller er det andre metoder som fungerer også?

Ble noen få spm. det her, håper det er noen som har innspill og erfaringer jeg kan dra nytte av. Som dere ser er jeg først og fremst ute etter å holde kostnadsnivået lavt, ved å bruke utstyr som jeg allerede har til rådighet og mulighet til å bruke.

hilsen Martin

Hei hei.
Begynte selv med denne hobbyen i mars i fjor, mine seks første batcher var på 10L i 19L gryte, kjørte BIAB til brygg nr 16 før jeg gikk over til og meske i isolert gjæringsspann med falsk bunn.
Jeg brygger ca 15L av gangen og brygger heller oftere, da kan du ha flere typer øl ;) (har nå 9 forskjelige typer i boden)
så til svar.

1. Jeg får nå ca 15-16 liter alt etter hvor mye humle som blir brukt (har da også rimelig full gryte så her må det passes godt på under hele kokeprossesen)  :)
2. Ikke problem og få kok på 18L på induksjon ca 30 min
3. se over
4. Når jeg brygget 10L kjølte jeg i vannbad med kjøleelement men laget meg en dyppkjøler av koberrør fra Biltema og fikk en mye raskere og enklere kjøling.

Det trenger absolutt ikke koste mye og begynne og brygge, kjøp en BIAB pose og helt basic utstyr og kom i gang, du kommer ikke til og angre.

Takk for korte og presise svar Salte, akkurat hva jeg ville vite. Ser at det er mange veier til rom.. eh øl..
Så da er det bare å hoppe i det.

Mvh Martin

Har også vært på tanken om et småskalaprosjekt i stedet for BB30. 25 liter av en sort kan fort bli litt mye.

10-20 liters batcher blir mer håndterlig.

Har dere noen kjeler å anbefale?

For tiden brygger jeg BIAB i 9 liters kjele, batch size, 12 -15 liter
Brygger da partial mash med en boks lys malt ekstrakt fra Bryggselv, 1,8 kg

Ikke no problem å få øl så sterkt jeg vil 5 -10%

Vannflaske skrev:
Har også vært på tanken om et småskalaprosjekt i stedet for BB30. 25 liter av en sort kan fort bli litt mye.

10-20 liters batcher blir mer håndterlig.

Har dere noen kjeler å anbefale?
Kjøp 36-40 liter kjele som er helt perfekt størrelse til BIAB
Kjelen kan kjøpes på Felleskjøpet for rundt 500 kr.

Jærbrygg skrev:
Har du link til denne kjelen? Har lett etter en kjele på denne størrelsen lenge nå, men har ikke funnet noen på Felleskjøpet.

loebrygg skrev:
For tiden brygger jeg BIAB i 9 liters kjele, batch size, 12 -15 liter
Brygger da partial mash med en boks lys malt ekstrakt fra Bryggselv, 1,8 kg

Ikke no problem å få øl så sterkt jeg vil 5 -10%

Du blander altså ekstrakt inn i vørteren? Reduserer du antall vann med tilsvarende liter med vørter da?

Hvis jeg fyller kjelen nesten full før kok, koker det inn til at det er plass til en boks ekstrakt de siste 10 min.
Gjæringsspannet fyller jeg opp til ønsket volum med kaldt vann

Stenumgard skrev:
Jærbrygg skrev:
Har du link til denne kjelen? Har lett etter en kjele på denne størrelsen lenge nå, men har ikke funnet noen på Felleskjøpet.

Kjøpte i høst krabbe/hummergryte på Felleskjøpet hillevåg i Stavangerbetalte ca 450-500 kroner. Den er på 36 liter.

Jeg hadde brukt 499,- på 25l hyttekjele fra Biltema, den er rustfri med tappekran. Da kan du meske med intil 6kg malt og 18l vann. Tapp av gjennom krane(bruk helst en slange) til f.eks et gjæringsspann. I mellomtiden kan du ha varmet opp skyllevann i vannkoker som du heller i en bøtte(bøtte for at den er billig, en 10l rustfri gryte er bedre om man alt har det), ha i kaldt vann til du har 80 grader og inntil 8l og hell dette i meskekjelen. Rør rundt og tapp av. Løft ut posen, ta ut risten og hell søtvørteren tilbake i kjelen, start kok. Er du forsiktig og passer på at det ikke koker over kan du starte kok med så mye som 21l i gryten, litt kant bør man ha. Men ingen problem å kun ha 10l heller.

88-423_l.jpg

http://www.Biltema.no/no/Sok/?query=hyttekjele
Anbefaler en kjelerist i bunn:
images

Her finner man kanskje også noen idèer, særlig om man bruker gryte uten tappekran.
Ved denne metoden får man også mye klarere vørter:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14628.0.html

Jeg kjører 16L batcher.
Bruker en 15L kjele med 10L kok, og 8L Top-up i gjæringskaret. Funker som snus det - Bare litt dårligere humle-effektivitet, men det regner Beersmith ut for deg.

Biltemakjelen funka problemfritt på induksjonstoppen til min medbrygger. På min AEG måtte kanten på kjelen stå over senter på induksjonssonen, men da kunne den bruke to soner hvis den var akkurat riktig plassert. Null margin. Men det er nok litt lite stål i kjelebunnen.

Vannflaske skrev:
Sikkert bare Biltema som ikke vil selge meg hyttekjele da. Siden de skriver ikke for bruk på induksjonstopp.

bruker denne kjelen på induksjonstopp, og det går fint, på den induksjonstoppen eg bruker

men tror ikke den vil virke på alle induksjonstopper

eg har laget en kveil av vannrør som i bunnen av kjelen som eg har stappet inn i kranen,
har boret mange små hull
fungerer helt fint, men tar litt lite malt

Jeg var og kikket på kjelen de har på BT, og den virket spinkel, spesielt bunnen tviler jeg på med tanke på induksjon.
Men jeg fant en 25 L. kjel på en lokal hyttebutikk som definitivt var verdt de extra kronene i forhold til BT sin.
http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=8&sc=25&pid=1442 Har riktignok ikke funnet et sted at den funker på induksjon, men det tror jeg.
De er medlem i en kjede som selger hytteutstyr som heter Sunwind, og oversikt over forhandlere finnes på hjemmesida deres. http://www.sunwind.no/Forhandlere/

Tilbake
Topp