sodastream og fat

JG er hurtigkoblinger, det er jo hele vitsen med dem, at det skal være enkelt å koble slanger til/fra.

Det gjør dem mer sårbare for lekkasjer er min erfaring, i motsetning til slangeklemmer som er mer permanente koblinger.
Det er jo sant.
Men mulig at de er litt svake mot den 3/16 slangen ?
 
Ja, 3/16 er jo smått, så det er mulig det blir mer sårbart.
Jeg bruker det på picnic-kraner og det går stort sett greit.
Det eneste er at det kan være vanskeligere å skyve inn slangen fordi den er så liten at det er vanskelig å få tak på den og at den ikke tåler så mye som større slanger.
Har bøyd noen av dem på grunn av det.

Jeg bruker koblinger i stål, de virker solide, har aldri klart å ødelegge noen av de.
 
Har bøyd noen av dem på grunn av det.
Så klart en feilkilde det her. Og tynnere slange så kan det bli ureint kutt eller oval ende hvis man ikke skjærer med kvass kniv eller egnet redskap. Hvis forutsetningene for at det skal bli tett ikke er til stede, så vil det jo naturligvis lekke. :)
 
Jeg tror ikke det gjør no om kuttet er litt skevt,
men jeg har også opplevd at det er fort gjort å bøye 3/16 slangene
 
Ja, 3/16 er jo smått, så det er mulig det blir mer sårbart.
Jeg bruker det på picnic-kraner og det går stort sett greit.
Det eneste er at det kan være vanskeligere å skyve inn slangen fordi den er så liten at det er vanskelig å få tak på den og at den ikke tåler så mye som større slanger.
Har bøyd noen av dem på grunn av det.

Jeg bruker koblinger i stål, de virker solide, har aldri klart å ødelegge noen av de.
Jeg har kjøpt 2 av de. Men fikk lekkasje på den ene. Kan godt være brukerfeil fra min side. Flere som har hatt lekkasje?
 
Hva endte du opp med å kjøpe av utstyr?

Sett trykk på co2 oppsettet ditt og legg så mye som mulig av det under vann for å se etter lekkasjer. Ikke ha manometeret under vann, det er nok ikke vanntett.
 
JG er hurtigkoblinger, det er jo hele vitsen med dem, at det skal være enkelt å koble slanger til/fra.

Det gjør dem mer sårbare for lekkasjer er min erfaring, i motsetning til slangeklemmer som er mer permanente koblinger.

Beklager for avsporingen, men jeg har tenkt de var laget for enkel installasjon. Plug & play.
 
Jeg har ingen erfaring med JG innenfor co2 og ølbrygging, men har brukt tilsvarende slike koblinger i pneumatikk i flere år, har alltid het hurtigkobling for meg, og naturligvis høyere risiko for lekkasje enn noe mer "fast" montert. Det sagt er det sjelden jeg opplever lekkasjer.

@Kaffewit kjøpte settet fra bryggselv som jeg linket i første post da det var på tilbud :)
 
39,90 for 425 g tilsvarer 93,88 kr/kg er fin pris :). Kombinert med det jeg som om lekkasjer, en hendig størrelse og nada behov for kontroll, gjorde at jeg kvittet meg med min medium størrelse flaske (3 kg, tror jeg den var)


1659982961533.png
 
Ser Power har de til 221 uten bytte/pant. Mener jeg betalte 200 på Rusta når gassen kostet 50,-.
 
Da er det ca 1 uke igjen til første ølet går på fat (kanskje)
Derav et par dumme spørsmål.
Oppskriften min (ink & dagger ipa) sier i gjæringsprofilen 30 dager modning på ca 18*c etter de første 14 dagene med vanlig gjæring.

Foregår dette på fatet/flasker? Normalt sett for min del har ikke modningen stått oppført i gjæringsprofilen men etter flasking.
Screenshot_20220826_164751.jpg

Så direkte til fat spørsmålene,

Slenger fat og co2 i kjøleskapet og karbonerer på feks 2bar i 2 uker 4grader (er klar over kalkulatorer for trykk temp tid bare tok noen tall som eksempel)
Lar jeg regulatoren stå åpen på 2 bar hele tiden for så å regulere ned trykket til serveringstrykk feks 1 bar og fortsatt la regulatoren stå åpen til de edle dråper er konsumert?

Takker og bukker for svar, god helg
 
Da er det ca 1 uke igjen til første ølet går på fat (kanskje)
Derav et par dumme spørsmål.
Oppskriften min (ink & dagger ipa) sier i gjæringsprofilen 30 dager modning på ca 18*c etter de første 14 dagene med vanlig gjæring.

Foregår dette på fatet/flasker? Normalt sett for min del har ikke modningen stått oppført i gjæringsprofilen men etter flasking.
Vis vedlegget 58289

Så direkte til fat spørsmålene,

Slenger fat og co2 i kjøleskapet og karbonerer på feks 2bar i 2 uker 4grader (er klar over kalkulatorer for trykk temp tid bare tok noen tall som eksempel)
Lar jeg regulatoren stå åpen på 2 bar hele tiden for så å regulere ned trykket til serveringstrykk feks 1 bar og fortsatt la regulatoren stå åpen til de edle dråper er konsumert?

Takker og bukker for svar, god helg
Modning kan du bare overse, det ølet er klart så fort det er karbonert og hopburn gir seg til noe som smaker behagelig. La oss si ca 2 uker på fat.

Hvis du karbonerer 2 bar i 2 uker har du et rimelig overkarbonert øl, det er 2 bar i 2 døgn eller 3 bar 1 døgn. Nå vil dette gjelde om ølet er kaldt fra før.

Siden det er det ølet det er, og jeg regner med du tar en O2 fri øverføring vil jeg si sett på 0,8-1.0 bar og smak etter 10 dager, det er et greit serveringstrykk så du trenger ikke tenke på å måtte stille trykket ned og fjerne overtrykk fra fatet osv :)
 
Modning kan du bare overse, det ølet er klart så fort det er karbonert og hopburn gir seg til noe som smaker behagelig. La oss si ca 2 uker på fat.

Hvis du karbonerer 2 bar i 2 uker har du et rimelig overkarbonert øl, det er 2 bar i 2 døgn eller 3 bar 1 døgn. Nå vil dette gjelde om ølet er kaldt fra før.

Siden det er det ølet det er, og jeg regner med du tar en O2 fri øverføring vil jeg si sett på 0,8-1.0 bar og smak etter 10 dager, det er et greit serveringstrykk så du trenger ikke tenke på å måtte stille trykket ned og fjerne overtrykk fra fatet osv :)
Er klar over at det var litt ville tall jeg kom men som jeg skrev så var det bare tatt fra luften som eksempel.
Har ikke bekymret meg noe særlig over trykk ettersom det finnes så mange kalkulatorer der ute har jeg tenkt at det ordner seg greit.
Som oftest er det de små teite tingene jeg lurer på, nettopp dette med regulatoren om den skal stå med åpen gass til fatet hele tiden altså under karbonering og servering til det blir tomt.

Når du sier O2 fri overføring, sikter du da til lukket overføring?
Har ikke allverden av utstyr, planen er å fylle litt gass på fatet først å slippe ut oksygen for så å fylle med hevert å slange ned i bunnen av fatet etterpå.
 
Er klar over at det var litt ville tall jeg kom men som jeg skrev så var det bare tatt fra luften som eksempel.
Har ikke bekymret meg noe særlig over trykk ettersom det finnes så mange kalkulatorer der ute har jeg tenkt at det ordner seg greit.
Som oftest er det de små teite tingene jeg lurer på, nettopp dette med regulatoren om den skal stå med åpen gass til fatet hele tiden altså under karbonering og servering til det blir tomt.

Når du sier O2 fri overføring, sikter du da til lukket overføring?
Har ikke allverden av utstyr, planen er å fylle litt gass på fatet først å slippe ut oksygen for så å fylle med hevert å slange ned i bunnen av fatet etterpå.
Aha, under karbonering må du ha trykket på hele veien, når ølet er karbonert kan du selv velge, så lenge det står på serveringstrykk, om du vil lukke og åpne regulatoren mellom hver gang du skal tappe en øl. Uten trykk under tapping så vil ølet sakte men sikkert miste karboneringen.

Med lukket mener jeg at du f.eks fyller hele fatet med utblandet starsan og bruker CO2 til å dytte starsanen ut igjen så du har et oksygenfritt fat å fylle i.

Hevert skal jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har brukt en, men så lenge den ikke tar inn oksygen og du får fylt fatet såpass fort at det som kommer ut av fatet er CO2 mens ølet kommer inn og du purger fatet et par ganger etter fatet er fylt går det nok greit :)
 
Sist redigert:
39,90 for 425 g tilsvarer 93,88 kr/kg er fin pris :). Kombinert med det jeg som om lekkasjer, en hendig størrelse og nada behov for kontroll, gjorde at jeg kvittet meg med min medium størrelse flaske (3 kg, tror jeg den var)
Wow - det er billigere enn å fylle bulk hos Brannvernservice også det!
 
Tilbake
Topp