Sodastreamflasketrøbbel..

Jeg har brukt både Sodastreamflaasker og flasker fra AGA om hveramdre. I dag byttet jeg inn en Sodastreamflaske på Jernia (160 kr vs 35 kr i Sverige!!!) Skrukke den på, og intet skjedde. Det er gass på flaska, det sjekket jeg ved å klemme på perla på flaske. Regulatoren min er nesten helt ny, så det kan ikke være den. Er det andre som har erfaring med at enkelte Sodastreamflasker ikke virker?

Børge

Du får ikke pressa ned perla, så skru til hardere eller forsøk en tynnere pakning
Ene typen flasker har en høyere og skarpere fals som er i veien

Aha... Hvordan finner man ut dette før man kjøper? regner med at jeg ikke får byttet flaska når jeg har brutt forpakningen. Står det noe på de flaskene som passer?

Jeg nevnte kaskje ikke klart nok at jeg har brukt Sodastreamflasker før, uten problem. Er jo litt sjansespill å kjøpe Sodastreamflasker når noen funker, og andre ikke :-(

AGA-flasket har en litt annen ventil enn Sodastreamflasket. Går om hverandre. Forsøk med tynnere pakning. På mitt adapter kan lengden på pinnen som trykker inn ventilen justeres.

Det er denne regulatoren jeg har. Er det mulig å justere pinnen som trykker ned ventilen på denne typen? Sitter en unbracoskrue på den, så kanskje er det den som kan justere pinnen..

Jeg har prøvd den 'tunge veien', med flasker fra sodastream (kjøpt på elbutikk) og AGA-.fylte fra Claes. Disse har ikke passet i regulatoren. Eneste jeg får til å virke, er 'genuine AGA flasker', de som det står AGA på hele siden av flasken på (og ikke bare forseglingen).

Ellers, som vent over, har jeg hørt det skal gå å benytte mindre pakning, og jeg stiller meg i køen for å høre hva/vilken som virker her.

ps: kjøpte meg en sodastreamer for å bruke de flaskene jeg hadde som ikke passer til regulatore.

Angående tynnere pakning, tips til hvor man får tak i det?

Hvor tykk pakning har du nå?
Du kan bruke 1/2" gummipakning fra Biltema med varenummer 869000. Den er kansje litt tynnere enn den som fulgte med adapteret. Du kan også prøve å skru til ekstra hardt å se om det hjelper.

Mitt problem var ødelagt pakning, så det gikk mer på hvor man får tak i ekstra pakninger :) Skal se etter 1/2"-pakninger, takk for tips.

Det er 2 forskjellige ventiltopper på AGA flaskene. En "gammel" type som har en ring støpt i ventiltoppen , og en nyere variant der toppen er flat.
Flasken med ring på toppen gjør at enkelte regulatorer ikke rekker ned til ventilen. Oppdaget dette selv for en stund siden. Fikk ingenting ut av flaska.
Med den nyere varianten med flat topp går det greit. Måten å sjekke om man får AGA flaske med flat topp er å snu flaska , da skal det stå Linde i bunnen.
AGA er eid av The Linde Group.

AGA-flaskene som passer til olbrygging.no sin adapter selges også på Kitch`n. De fører de riktige AGA-flaskene.
Clas har visstnok byttet leverandør og tar bare inn sodastreamflasker med flat topp, de flaskene har jeg litt dårlig erfaring med.

Tilbake
Topp