Sodium Hydroxide (NaOH i 0.1M form)

dojonieu

Norbrygg-medlem
Hei - jeg prøver å få takk i NaOH i 0.1M form. Trenger bare en lite flaske.

Fant det hos Fredriksen in Drammen, med de selger ikke til privatpersoner.

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Hilsen,

Nici

Hei,
Hva trenger du det til?
Jeg har NaOH pellets, kan evtl lage en flaske i omtrent 0.1M, men kan ikke garantere for nøyaktig konsentrasjon.
Hilsen Christian

Hei - jeg prøver å få takk i NaOH i 0.1M form. Trenger bare en lite flaske.

Fant det hos Fredriksen in Drammen, med de selger ikke til privatpersoner.

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Hilsen,

Nici
Kan du ikke bare blande opp en løsning på 0.1 Mol selv? Kaustisk soda ( = natriumhydroksid. Sodium er natrium på norsk) får du vel kjøbt i vanlig dagligvarebutikk? Det fikk man i hvert fald før. Med en molar masse på 40 g/L (eg. 39.9971), blander du lett opp dette med 4 g. natriumhydroksid i én liter vand.
Husk at dette gir en eksoterm reaksjon - den skaber mye varme, og at du må tilsette NaOH i vandet - ikke omvendt - og ikke alt på en gang. Bruk vernebriller. Begynd gjerne med 0.8-0.9 liter vand, og titrér opp til en liter når alt er løst opp.

Du trenger vel ikke en løsning i lab-kvalitet?

Kan du ikke bare blande opp en løsning på 0.1 Mol selv? Kaustisk soda ( = natriumhydroksid. Sodium er natrium på norsk) får du vel kjøbt i vanlig dagligvarebutikk? Det fikk man i hvert fald før. Med en molar masse på 40 g/L (eg. 39.9971), blander du lett opp dette med 4 g. natriumhydroksid i én liter vand.
Husk at dette gir en eksoterm reaksjon - den skaber mye varme, og at du må tilsette NaOH i vandet - ikke omvendt - og ikke alt på en gang. Bruk vernebriller. Begynd gjerne med 0.8-0.9 liter vand, og titrér opp til en liter når alt er løst opp.

Du trenger vel ikke en løsning i lab-kvalitet?

Hei igjen, takk for sist - håper du hadde bruk for CIP ballen.

NaOH 1M trenger jeg til å komme i gang med a måle "titratable acidity" - har bestilt alt av glass og det kommer i sluten av Februar. Det jeg mangler nå er kun ei lite flaske med NaOH. Jeg kan blande det selv, men er ikke sikker på kvaliteten jeg får....

Hei igjen, takk for sist - håper du hadde bruk for CIP ballen.

NaOH 1M trenger jeg til å komme i gang med a måle "titratable acidity" - har bestilt alt av glass og det kommer i sluten av Februar. Det jeg mangler nå er kun ei lite flaske med NaOH. Jeg kan blande det selv, men er ikke sikker på kvaliteten jeg får....
Kvaliteten du får er ekvivalent med hvor nøyaktig du kan måle. Du må ha en veldig nøyaktig vekt, og en godt kalibrert volumetrisk flaske - samt holde temperaturen flasken din er kalibrert for korrekt når du titrerer opp til riktig volum. Siden tettheten av 0.1M NaOH-løsning er veldig tett på tettheten til vand, er det vanskelig å måle nøyaktig nok - og da står du egentlig igjen med å bruke en mer koncentrert løsning som du fortynder, dersom du skal måle om du er nøyaktig nok.

Det er mange andre feilkilder end bare koncentrasjonen av NaOH-løsningen din i prosjektet ditt. Ett eller andet sted må du begynde. Angst for unøyaktighet fører deg bare til vegring mot å begynde. Men jeg er enig i at en løsning du kjøber fra en anerkjendt produsent eliminerer ett av mange steg hvor det kan gå galt.

Hva skal du bruke resultatene til?

Tror jeg må lage det selv - kjøper noe pellets og blander i steril vann.
Tror ikke fybicon selger kjemikalier til privatpersoner.

De selger deg utstyr, du må da sende epost - lit usikker om de seller kjemikalier til deg, som du sier - se her:

Jeg trenger bare pite lite med pellets, kanskje 4 gram, så det blir lit for dumt å kjøpe 500 gram. :)

Nici

Kvaliteten du får er ekvivalent med hvor nøyaktig du kan måle. Du må ha en veldig nøyaktig vekt, og en godt kalibrert volumetrisk flaske - samt holde temperaturen flasken din er kalibrert for korrekt når du titrerer opp til riktig volum. Siden tettheten av 0.1M NaOH-løsning er veldig tett på tettheten til vand, er det vanskelig å måle nøyaktig nok - og da står du egentlig igjen med å bruke en mer koncentrert løsning som du fortynder, dersom du skal måle om du er nøyaktig nok.

Det er mange andre feilkilder end bare koncentrasjonen av NaOH-løsningen din i prosjektet ditt. Ett eller andet sted må du begynde. Angst for unøyaktighet fører deg bare til vegring mot å begynde. Men jeg er enig i at en løsning du kjøber fra en anerkjendt produsent eliminerer ett av mange steg hvor det kan gå galt.

Hva skal du bruke resultatene til?

Takk for videre svar - setter pris på det.
Jeg skriver en artikel om pH og Total Acidity - da trenger jeg data fra flere øltyper

Nici

Tror jeg må lage det selv - kjøper noe pellets og blander i steril vann.

De selger deg utstyr, du må da sende epost - lit usikker om de seller kjemikalier til deg, som du sier - se her:

Jeg trenger bare pite lite med pellets, kanskje 4 gram, så det blir lit for dumt å kjøpe 500 gram. :)

Nici

@Mc. Du har rett, de selger ikke kjemikalier til privat, fikk akkurat mail om det.

Takk for videre svar - setter pris på det.
Jeg skriver en artikel om pH og Total Acidity - da trenger jeg data fra flere øltyper

Nici
Jeg tenker at til det formålet vil løsning du selv blander opp gi deg tilstrekkelig nøyaktighet - men dersom du er usikker på hvor nøyaktig du klarer å tilvirke den, vil jeg anbefale at du gjør alle målingene med den samme løsningen. Da er eventuelle feilkilder knyttet til den konsistente gjennom hele prosjektet, og kan justeres for om ønskelig. Jeg tror ikke egentilvirket løsning vil være problematisk til dette formålet. En viss feilmargin vil man uansett måtte kalkulere ind, og er man redelig på dette i resultatene man publiserer, er det neppe problematisk. Beskriv gjerne prosessen i artikkelen, så spiller du med åbne kort. Å identifisere variabler som kan påvirke resultatene dine er en viktig del av processen, og vil lede deg i riktig retning for større nøyaktighet og bedre resultater siden. Alle eksperimenter begynder et sted, og bygger på hverandre. Ikke tilstreb perfeksjon i alle ledd til å begynde med, men erkjend at det ikke er alt du kan kontrollere hundrede procent. Du står overfor naturen, og den er kompleks, kaotisk, og tidvis ondsindet.

Det hadde vært interessant å lese artikkelen din når du er ferdig.

Det er dette det dreier seg om? https://blog.whitelabs.com/science-of-beer-ph-vs-titratable-acidity

Trur ikke jeg skjønte så mye av det:). Og det har primært relevans for brygging av surøl?
Så nylig en video om temaet og det er ikke spesifikt for surøl. Det handler om hvilke syrer som gir deg pH-målingene du får, og påstanden er at vi smaker ikke pH - vi smaker de forskjellige syrene. Ganske interessant, men jeg må gjennom den på nytt for å egentlig forstå temaet.

Tilbake
Topp